Nya bullerkrav

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av Skynerd »

Trafikpolisen? De kan väl stoppa alla som låter mycket.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av PierreW »

Fick svar från SBP idag :shock:

Hejsan!


"Vi har följande text att arbeta efter:



Ljudkontroll med motor på tomgång samt vid enkel provkörning utförs för att avslöja avgasläckage och hög bullernivå. Vid anmärkning mot avgasläckage anges, i förekommande fall, att utsläppskontroll inte är utförd. Vid misstanke om för hög bullernivå ska antingen mätning eller subjektiv kontroll ske enligt följande;

* mätning utförs på bil, som godkänts enligt direktiv 70/156/EG, när avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt. Att bilen omfattas av 70/156/EG och att mätning ska ske framgår av att det i HD:s meny 6 "Buller" visas både gränsvärde* och varvtal.
* *) = värde från fält "Ljudnivå stilla" + 5 dB(A).
* subjektiv kontroll utförs på övriga bilar (som inte omfattas av 70/156/EG) samt på de bilar som omfattas av kravet på mätning men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som är normalt för fordonsslaget i standardutförande"
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av Bellman »

Det där ska man nästan skriva ut och ha med sig i bilen för som jag tolkar det för en gammal bil då låta rätt så lagom mer än original i alla fall.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av PierreW »

Bellman skrev:Det där ska man nästan skriva ut och ha med sig i bilen för som jag tolkar det för en gammal bil då låta rätt så lagom mer än original i alla fall.
Ja precis de står ju "MYCKET högre" och de är nog runt den gamla gränsen på 103db skulle ja tippa. Har man ett vettigt system på bilen o den inte låter för ettrigt o vasst så klarar man sig nog, som sagts tidigare så har dom aldrig ens kommenterat mitt avgasljud på 850in vid tidigare besiktningar. Ja kommer chansa, lär ju knappast få körförbud ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av cheetah1 »

Vet slyngeln på 25 hur min 37 år gamla bil lät när den var ny, undrar jag då?

(Säger en 20-åring... :lol: )
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Vet slyngeln på 25 hur min 37 år gamla bil lät när den var ny, undrar jag då?

(Säger en 20-åring... :lol: )
Dom kanske får sitta i skolbänken å lyssna på bandupptagningar. Kanske dom till och med har en diaprojektor som visar en bild på bilen samtidigt. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av Skynerd »

"subjektiv kontroll utförs på övriga bilar (som inte omfattas av 70/156/EG) samt på de bilar som omfattas av kravet på mätning men som saknar uppgift om varvtal eller saknar varvräknare. Subjektiv bedömning sker genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som är normalt för fordonsslaget i standardutförande"
Ja, då kommer nog jag undan med en annan slutdämpare i alla fall. Kan ju ljuga och säga att Toyotas egna låter ännu mer och att jag blev trött på ljudet. ;)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av PierreW »

Nu var de gjort, idag 15,00 kom domen, dock fick ja bara 2 poäng. Det var för stor skillnad på bromsverkan bak, smörjade upp kolvarna i höger oket i förmiddags men de hjälpte tydligen inte. Får bli återbesök imorgon :)

Hade "tur" om man får säga så och fick en besiktningsgubbe ja haft ett par gånger förut som ja visste höll på med bilar själv på fritiden. Men de börja inge bra då han inte fick på avgasslangen på slutröret, men de va inga sura miner över det, han bara körde upp porten lite, problemet var ju bara att när han sedan skulle köra fram till bromsprovaren så brôta och eka de ganska rejält inne i hallen och ja tänkte bara att nu är de kört. Han kommentera inte ens ljudnivån :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av cheetah1 »

Hahaha, grattis! :D I min Camry med japsdämpare på satt han och gasade länge och väl och lyssnade..
"Njaaa.. Det låter allt lite mycket.."
"Hur mycket får det låta då?"
"Det får inte låte mer än original, nu.."

-> Ljudnivå för hög
-> Avgassystem upphängning bristfällig (det var den inte alls, det hade suttit stadigt där i 500 mil...)

Aja, inget att gräma sig över, har inte ens bilen kvar..
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Nya bullerkrav

Inlägg av Hornlund »

Du fick alltså en punkt, - ljudnivå för hög ?
Anmärkning som en 2a, med återbesök eller?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar