Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av alexanderbilar »

hej.

Jag är i startgroparna för ett nytt Forum som jag hoppas på ska kunna bli en seriös klubb för "bevara japanska bilar" som heter kort och gott japanska klassiker.
Syftet med klubben är att ta tillvara på intresset på dom allra finaste och bästa av Klassiska Japanska bilar, då jag vill satsa på det (som ses på mina bilval) och känner att det inte finna någon direkt bra klubb som representerar det riktigt, så jag tar tag i det och ser om vi lyckas starta nåt!

vet att det finns ett visst intresse av det.

Kriterier:

1.vara av ett Japanskt bilmärke, Dock så behöver den inta vara Japan byggd, så kan ex en USA byggd modell få vara med, Acura och Lexus får gå med.

2.Vara i mycket välbevarat skick, vara relativt lågmilad
(inte över 650 Mil per år) och vara i nästintill perfekt bil.

3. vara minst 20 år gammal
(Dispans ges till fina och Extremt lågmilade bilar till och med årsmodell 1999. (max 100 mil per år)

4.vara original, Inte vara trimmade eller skruvade.

läs mer på hemsidan, finns inte så mycket på den just nu, men det kommer med tiden om det går bra, Detta är ett test till att börja med!

http://www.japanskaklassiker.3w.se/

bara och fråga om ni vill veta något.

med vänliga Hälsningar Alexanderbilar
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av KelMer »

Ser att jag platsar inte in på forumet, men ett bra initiativ...Hoppas det går vägen, Lycka till :thumbup:
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av cheetah1 »

Två saker jag funderar på:

1. Varför får bara bilar som redan är perfekta vara med? Det finns mängder med klassiska japanare där ute som inte är så perfekta men som ändå är värda att bevara, och som kan behöva räddas av en liknande organisation, om du förstår vad jag menar.

2. Varför har du skaffat en gratisdomän när en .se-domän kostar 149 kronor per år?

Ha det fint!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av Dale »

Med risk att låta elak. Många har försökt och få har lyckats. Va ska du erbjuda som inte redan finns? Det enda jag skulle kunna tänka mig är att man har någon form av veteranbilsförsäkring i samarbete med MHRF men där är vi inte riktigt klara. Dom kräver en hel del av klubben med. Att filtrera bort en massa gör iofs det lite exklusivt men sen då? Att regga en domän å sätta upp ett forum är ju pissenkelt. Du för gärna hjälpa till här med dom klassiska bilarna/delarna/bitarna. Du verkar ju finnas överallt om man Googlar på dig iaf. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av Glenn »

alexanderbilar skrev: 2.Vara i mycket välbevarat skick, vara relativt lågmilad
(inte över 650 Mil per år) och vara i nästintill perfekt bil.

3. vara minst 20 år gammal
(Dispans ges till fina och Extremt lågmilade bilar till och med årsmodell 1999. (max 100 mil per år)

4.vara original, Inte vara trimmade eller skruvade.
Jag vet att du gillar lågmilare, men är en bil i nyskick som gått dubbelt så långt som en mindre fin som gått hälften mindre värd att bevara ?

Är en "NOS-renovering" (något som är ganska vanligt vad det gäller japanska motorcyklar) sämre än en bil som är oskruvad ?

Men jag önskar dej lycka till, jag tror inte det kommer att gå att få ihop tillräckligt med folk, men går det så är det ju trevligt.



cheetah1: jag betalar under hundra spänn styck om året för mina .se domäner :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av cheetah1 »

Ja, titta dom har visst sänkt till 99. Medan mina .org har höjts från 69 till 79.. *morr*

Aja, nog med ot från min sida.
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av alexanderbilar »

Glenn skrev:
alexanderbilar skrev: 2.Vara i mycket välbevarat skick, vara relativt lågmilad
(inte över 650 Mil per år) och vara i nästintill perfekt bil.

3. vara minst 20 år gammal
(Dispans ges till fina och Extremt lågmilade bilar till och med årsmodell 1999. (max 100 mil per år)

4.vara original, Inte vara trimmade eller skruvade.
Jag vet att du gillar lågmilare, men är en bil i nyskick som gått dubbelt så långt som en mindre fin som gått hälften mindre värd att bevara ?

Är en "NOS-renovering" (något som är ganska vanligt vad det gäller japanska motorcyklar) sämre än en bil som är oskruvad ?

Men jag önskar dej lycka till, jag tror inte det kommer att gå att få ihop tillräckligt med folk, men går det så är det ju trevligt.
Du har rätt, Ska ändra det Kravet, Men vill iaf att bilarna är i fint skick.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av Jonex »

Det var en livlig diskussion på Garaget för något år sen , det föll på att man inte var överens vilka kriterier som skulle vara. JDM classics var ett namnförslag har jag för mig.
Och som vanligt är folk egoister ( speciellt på Gorg ) så det funkade ju inte.
Inte trimmad skriver Du , det gör att min och många andras 80-tals Gt4or inte får vara med, fast det är rallylegender.. Bättre då att ställa krav på skicket, får ej avvika från org utseendet karossmässigt.. typ.
En annan bil som inte är veteran än är farsans Mazda 929 coupe- 85, med flipplysen och typiskt 80-tals stuk. Det är en given samlarbil om några år men den är heller inte godtagen som en klassiker i någon klubb annat än i utlandet. Idioti enligt mig och det bevisades också på Träffpunkt 80 i höstas .

Slutsats : Jag kan inte hävda att dom bilarna ska platsa i din klubb, och jag tänker inte heller bråka om det. Men, för hårda regler leder till folk skiter i klubben och den självdör , 10 - 20 medlemmar som bara dyker upp ibland är ingen framgångsrik klubb.. Lycka till i övrigt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av Glenn »

Många japanska MC-klubbar har ju regler i stil med "Fint originalskick eller tidstypiska modifieringar", classicaförsäkringen har också en sådan liknande regel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
alexanderbilar
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 21:57:08
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Ort: Järna
Kontakt:

Re: Bevara japanska bilar - Mål att starta ny klubb.

Inlägg av alexanderbilar »

Glenn skrev:Många japanska MC-klubbar har ju regler i stil med "Fint originalskick eller tidstypiska modifieringar", classicaförsäkringen har också en sådan liknande regel.
Jo, det är rätt när man väl tänker efter.

Huvudtanken med iden är ju att samla alla fina, och inte sönderstajlade (som alla skyline o Supra MK IV med kjolar o nnat trams.) men om man ändrar ett par fälgar eller "tidstypiska modifieringar" kan godtas, absolut!

om inte annat så Samlar ju denna klub Alla Japanska bilmärken under ett och Samma Tak
Skriv svar