Äntligen ett nytt forum

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Jonex »

Dale : F-n..
Jaja, jag flyttar min p-tråd eller ja, kopierar den till en början.. kör dubbla första veckan.
Lite knepigt med alla frågor och citat.. men få lösa det på snyggaste sätt.

Glenn : Jag håller med dig men om vi ger järnet här så får vi nya forumet att snurra på, fyll på med projekttrådar, guider m.m så ser det inte så dött ut..
Även jag har "nördat" bort 5 år av mitt fritidsliv på datorer dock höll jag aldrig på med programmering då jag tyckte det var för svårt att lära sig.
Dock vet jag att med tiden tröttnar man verkligen på datorburkar som inte vill som man vill, Dale och flera andra har laggt ned massvis med tid och ändå inte lyckats.
Då tycker iallafall jag att det är OK att ge upp, därmed inte sagt att jag inte gillar dig som forummedlem trots våra diskussioner ibland.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Tja, jag ser det som ett genomkorkat steg, som ingen fortfarande har kunnat tala om varför det är så viktigt att ta.

Över huvud taget verkar det vara populärt att tiga ihjäl diskussionen.. först smyger man in förändringen, sen ignorerar man nackdelarna och kritiken.

Min motivation att skriva nåt här är extremt nära noll, så jag skulle tro att jag försvinner mer eller mindre när dessa diskussioner avklingat.

Men det var mestadels trevliga 7 år och ~4700 posts iaf, och man har lärt känna en massa skojiga människor.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Tja, jag ser det som ett genomkorkat steg, som ingen fortfarande har kunnat tala om varför det är så viktigt att ta.
Över huvud taget verkar det vara populärt att tiga ihjäl diskussionen.. först smyger man in förändringen, sen ignorerar man nackdelarna och kritiken.
Min motivation att skriva nåt här är extremt nära noll, så jag skulle tro att jag försvinner mer eller mindre när dessa diskussioner avklingat.
Men det var mestadels trevliga 7 år och ~4700 posts iaf, och man har lärt känna en massa skojiga människor.
:( du får inte säga så,
det är ju egentligen ingenting som försvinner mer än att varje användare får sina "antal poster" nollställda, och det är väl ingen som bryr sig om det.
det tar knappt någon tid att skapa en profil... det ska vara projekttråden då men allt finns ju kvar och dom flesta flyttar nog över även den rätt snabbt.
många användare saknade en fullt fungerande sökfunktion, förhandsgranskning m.m

Kika under FAQ, guider och tips & Modellfakta, allt är ju så gott som återskapat och det där hade saknats mycket av många om det inte funnits här på nya forumet.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Fast det är ju inte det, jag bryr mej väl inte om att behöva lägga in min användarinformation igen, eller postcount, problemet är ju att man DÖDAR alla pågående trådar, det är DETTA som är problemet. det är ett lika stort problem för vanliga trådar som projekttrådar, bara det att det blir tydligare på projekttrådar då dom oftast blir större och lever längre.

Jämför man detta med att man får en lite bättre sökfunktion och förhandsgranskning så väger det sista ganska lätt i jämförelse.

Det är ungefär som att hugga av sej foten för att man har en sticka i stortån.. "Men det blev ju rent och snyggt iaf, och problemet försvann", helt ignorerande faktiumet att man får halta fram och det inte går att backa tillbaka till att ha en fot igen, trots att man kanske skulle kunnat plocka bort stickan en vecka senare när man hade skaffat en pincett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Mr Dezent »

Problemen som du refererar till uppstår just nu, i en direkt övergångsfas.
Det är knappast omöjligt att på detta forum ta upp diskussionen där den äldre tråden slutade på det förra forumet.
Allt som krävs är en länk till den ursprungliga tråden på det tidigare forumet (som kommer finnas kvar, dock låst för nya svar), så att alla ges chans att sätta sig in i sakfrågan ordentligt och så kan diskussionen fortsätta på detta forum utan bekymmer.
Med tiden kommer alla frågor att nå ett naturligt slut och de ämnen som är i denna "övergångsfas" fasas med tiden bort naturligt tack vare helt nya inlägg, helt nya frågeställningar och helt andra diskussioner på denna sida.

Inget säger att samma princip inte kan tillämpas för de som har en projekttråd. Och vill man inte göra det så kan man med fördel göra en egen kort summering av projektet så här långt här på sidan och därefter fortsätta där man slutade.

Tycker det är lite väl drastiskt att börja tala om att de som arbetar med detta "dödar trådar" och mest framställs som några som mest motarbetar medlemmarna än vice versa. Så är det givetvis inte.

Men söker man bara problem och gör problem av saker och ting som kanske inte är så väldigt svåra att lösa snarare än att se möjlighet och lösningar så är allt givetvis skit och nattsvart. Det jag har lärt mig är dock att negativt tänkande sällan leder till något konstruktivt.

Personligen är jag övertygad om att detta forum kommer bli minst lika bra som det förra, om bara alla hjälper till.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fabian »

jag ser detta som ett startskott för TCS, en andra chans att bli något ordentligt istället för vad det har riskerat att bli, en internetbaserad klubb/furom som drivs av ett dussin entusiaster som efter dålig feedback lägger av och klubben dör. Det hände svenska SEATklubben/forumet.
Jag ser siktet inställt på en seriös klubb som gör (näst intill) en hard reset och med vilja och engagemang driver detta till något som Toyotaentusiaster söker efter. Nu har vi chansen att visa upp något nytt, en stor nyhet, som kan ge inspiration och engagemang till forummedlemmarna att delta i förändringar och vilja påverka klubbens riktning. lite av "gör om, gör rätt". Klubbens start för några år sedan har ju tyvärr inte varit en dans på rosor.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Emman »

den som tror vi gör detta för att jävlas eller att vi inte har sett det negativa med förändringen är gravt ute och cyklar
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av fredrik mkIII »

jag tycker att det är ett rejält lyft med det nya forumet såklart!
man kan väl aldrig få allt =)

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Mr Dezent skrev:Problemen som du refererar till uppstår just nu, i en direkt övergångsfas.
Ja, fast gjort är ju gjort, det är ju inte så att man kommer att kunna göra en merge av databaserna senare.
Det är knappast omöjligt att på detta forum ta upp diskussionen där den äldre tråden slutade på det förra forumet.
Nej, inte rent teoretiskt, men hur många trådar kommer det att ske för ?

Som sagt, jag har sett detta hända ett antal gånger förut, alltid med katastrofalt resultat.
Allt som krävs är en länk till den ursprungliga tråden på det tidigare forumet (som kommer finnas kvar, dock låst för nya svar), så att alla ges chans att sätta sig in i sakfrågan ordentligt och så kan diskussionen fortsätta på detta forum utan bekymmer.
Nej, för du kan inte utan stora problem citera från den gamla tråden, och så orkar inte folk svara istället.. ..dom som ens orkade klicka på den gamla trådens länk då.

Som sagt, jag har sett det förut.
Med tiden kommer alla frågor att nå ett naturligt slut och de ämnen som är i denna "övergångsfas" fasas med tiden bort naturligt tack vare helt nya inlägg, helt nya frågeställningar och helt andra diskussioner på denna sida.
Ja ? men man har ju fortfarande tappat en massa, visst det kommer att märkas mindre och mindre och efter X antal år är det inte lika märkbart längre, men varför medvetet orsaka denna svacka.
Tycker det är lite väl drastiskt att börja tala om att de som arbetar med detta "dödar trådar" och mest framställs som några som mest motarbetar medlemmarna än vice versa. Så är det givetvis inte.
Vaddå drastiskt ? det är ju exakt det man gör.. dödar alla trådar alltså. Hur kan man se det på annat sätt ?

Det om att motarbeta får stå för dej, för det har iaf inte jag sagt.
Men söker man bara problem och gör problem av saker och ting som kanske inte är så väldigt svåra att lösa snarare än att se möjlighet och lösningar så är allt givetvis skit och nattsvart. Det jag har lärt mig är dock att negativt tänkande sällan leder till något konstruktivt.
Det är ju ett lätt sätt att säga så för att vifta undan problemen, jag skulle kunna vända på det, och säga att man försöker lösa ett ickeproblem med en alldeles för drastisk åtgärd, som inte går att backa tillbaka ifrån.

..Sen tycker jag ju att jag varit konstruktiv i min kritik, men det kanske gör att det svider hårdare, vad vet jag.
Personligen är jag övertygad om att detta forum kommer bli minst lika bra som det förra, om bara alla hjälper till.
Lustigt att du formulerar dej på det dättet, för det är just som ett nytt forum jag ser det, man dödar det gamla och börjar på nytt, helt i onödan, men jag ser inte hur man ska kunna vinna någonting på det, bara förlora.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Emman skrev: eller att vi inte har sett det negativa med förändringen
..Men det är ju just det som verkar vara problemet.

Efterssom jag redan dragit flera exempel så hänvisar jag till det jag skrev förut om sticka i foten.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar