Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
http://www.dieselpowermag.com/tech/dodg ... index.html
Jag har redan starkhorn på min men blev bra sugen på något liknande detta
Finns det regler för biltutor? dB och läte eller?
Jag har redan starkhorn på min men blev bra sugen på något liknande detta
Finns det regler för biltutor? dB och läte eller?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Hehe, klart de finns regler. Det gillades inte när jag hade en ringklocka från en telefon under huven på besiktningen iaf. Den lät för klent. Men denna är det nog åt andra hållet. Reglerna säger att det skall vara enstämmigt eller liknande. Rätt vanligt att en del fordon har 2 horn/toner som ljuder samtidigt. Får inte vara så att de spelar (La Cucaracha) eller låter som någon siren (ljudet går upp å ner i tonart).
Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.
Fordon får vara försedda med en backningsalarmanordning som avger ett periodiskt ljud när fordonet backar eller när backväxeln är ikopplad och som har en ljudstyrka som inte får vara större än 75 dBA, när den mäts på ett avstånd av sju meter från fordonets bakre del.
Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.
Fordon får vara försedda med en backningsalarmanordning som avger ett periodiskt ljud när fordonet backar eller när backväxeln är ikopplad och som har en ljudstyrka som inte får vara större än 75 dBA, när den mäts på ett avstånd av sju meter från fordonets bakre del.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
...men på alla originaltutor (i alla fall på st18X) sitter det 2 horn med 2 olika frekvenser
hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=emRBNXj0n94
känns som om den här tutan knappast blir godkänd i lilla sverige
om jag köper extraljus till bilen så ska även dom besiktigas...
...om jag monterar en till tuta då (med separat knapp)?
hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=emRBNXj0n94
känns som om den här tutan knappast blir godkänd i lilla sverige
om jag köper extraljus till bilen så ska även dom besiktigas...
...om jag monterar en till tuta då (med separat knapp)?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Nu är ju 112 decibel väldigt väldigt högt...Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Igentligen ska dom kolla alla lampor. Jag har har/haft extraljus av något slag på alla mina bilar och alltid haft det. Jag har även fått nedslag på att fjärrljusen inte fungerat för att jag inte då hade hunnit koppla in dom. Det blev en ombesiktning. Antingen skulle jag se till att dom fungerade eller så skulle dom bort. Finns det lampor ska dom fungera annars ska dom bort helt enkelt. Detta oavsett det är dimljus, backljus, varselljus eller orginalljus (bilar med . Halv, parkering, broms, blinkers och skyltbelysning är det som måste finnas och fungera. Troligtvis beror det hela på vem som besiktar och det är väldigt ovanligt att dom kollar fjärrljusen noga men det kan bli ombesiktning.Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Usch ja.cheetah1 skrev:Nu är ju 112 decibel väldigt väldigt högt...
- 195 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
- 180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
- 120–130 dB – Smärttröskeln
- 105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
- 90–115 dB – Typiskt disko
- 85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
- 80–100 dB – Lågmält mindre liveband
- 50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
- 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
- 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
- 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.
- −20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Jo högt är det.. men om man jämför ett starkhorn och disko som ska ligga mellan 90-115 dB ( fast har det inte blivit en bestämmelse på max 100 dB , hörde något om det iaf.
Iallafall, ibland har Dj´n ett sånt där gasdrivet starkhorn och det hörs ju mer än väl på ett sånt disko..
Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?
Dale : Jo det har hänt att dom frågat mig på bes. om extraljusen funkar.
-Bra, men du har kopplat ur dom nu eller ? - Jo.. - Bra för då slipper vi ställa in ljuset på dom sa besiktningsgubben.
Hade jag låtit dom lysa hade jag fått nedslag på felaktig ljusbild ,enligt han.
Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.
Iallafall, ibland har Dj´n ett sånt där gasdrivet starkhorn och det hörs ju mer än väl på ett sånt disko..
Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?
Dale : Jo det har hänt att dom frågat mig på bes. om extraljusen funkar.
-Bra, men du har kopplat ur dom nu eller ? - Jo.. - Bra för då slipper vi ställa in ljuset på dom sa besiktningsgubben.
Hade jag låtit dom lysa hade jag fått nedslag på felaktig ljusbild ,enligt han.
Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Högt så det räcker i hytten iallafall, det kan jag ju säga...Jonex skrev:Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?
Det verkar konstigt, hur kan man ha felaktig ljusbild på något som är avsett att lysa upp så mycket det går?Jonex skrev: Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)
Antagligen menade han att dom skulle stå för högt, då själva mitten på reflektorn på extraljusen sitter högre än
vad bilens strålkastare gör.
Annars kanske han menade att folk oftast riktar ljusen åt olika håll, jag kör med något uppåtriktade och vridna
åt varsitt håll mot dikeskanten för att upptäcka råodjur och annat vilt som envisas med att vara ivägen.
vad bilens strålkastare gör.
Annars kanske han menade att folk oftast riktar ljusen åt olika håll, jag kör med något uppåtriktade och vridna
åt varsitt håll mot dikeskanten för att upptäcka råodjur och annat vilt som envisas med att vara ivägen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71