Bygga strömsnål tyst hemmaserver

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Bygga strömsnål tyst hemmaserver

Inlägg av Dale »

Har liksom växt ur min webbserver. Mjukvaran kräver högre systemkrav och sen vill jag köra RAID för att enkelt byta diskar. Idag kör jag backup till en NAS som även funkar som fillagring och streamar ut musik och film. Har även UPS kopplad till grejerna. MEN. Jag skall bygga en ny server som det antingen skall köras Ubuntu server på eller Windows XP men vilken hårdvara skall man ha? Skall då iaf vara en towerlåda med tre stycken 5 1/4 tums platser för att få plats med 2 stycken 3,5 tums SATA diskar i RAID1 monterade i kassett för enkelt byte samt en DVD-RW. Såg en artikel på http://www.sweclockers.com/artikel/6229 ... niserver/1 som verkar intressant. Lite fundering kring Atom processorn bara. Känns lite klent men de kanske gå eller?

Bollplank någon?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Bygga strömsnål tyst hemmaserver

Inlägg av Roger »

Tja, jag skulle tro att en Atom räcker för en webb- och fil-server om det inte är nån jättetung webb med mycket trafik. Frågan är vad du mer ska köra på den? Ska du köra en massa prylar och framförallt saker som går tungt kanske det är i minsta laget?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bygga strömsnål tyst hemmaserver

Inlägg av Dale »

Har testat att hacka ena NASen så det går å köra en kopia på TCS forumet + lite annat men det går trögt. Annars är NASen rätt lämplig storlek. Hitta en liten tower var inte så lätt. mini-ITX korten är ju rätt små i förhållanden till prestandan men lådorna e ju pyttesmå så man får inte in de man vill. Ska klura lite. Kanske får iaf lov å ha en desktop fast då kan man ju lika gärna köra på ett fullstort moderkort med en riktig processor. Nackdelen är väll att då e man tillbaks med högre effektförbrukning och varmare prylar så någon garderobsdator blir det ju inte direkt då. En balkonglåda kanske. Hmm, står en gammal spis här. Ska man slänga in allt i den å ställa ut den på balkongen? Njä, det börjar spåra ur. Kanske?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Bygga strömsnål tyst hemmaserver

Inlägg av Rejj »

Personligen kör jag NAS och brandvägg/NAT på en liten VIA-SN10000 tror ja den hette.
Funkar klockrent, nu kör jag inte raidat utan aufs istället, men är inte ute efter datasäkerhet på något sätt utöver det att om en disk går så spelar det mindre roll, datat på den disken åker ju såklart men det är bara plocka ur o stoppa i ny disk o fylla på nytt.

Polarn har nyss skaffat sig en liten ATOM 550 burk, och kör btrfs med 2 diskar som NAS är förvånansvärt smidigt måste jag säga.

Du har en poäng i när du säger att man kan lika gärna ta värre hårdvara än ATOM, samtidigt om man inte har den hårdvaran redan så blir det en bra mycket dyrare lösning även om den är "bättre". Har man däremot hårdvaran spar du inte igen kronorna du sparar i elräkningen på någon nyinvestering i mini-ITX Atom på någon speciellt kort tid inbillar jag mig utan att faktiskt suttit och räknat på de.

Bara för att mini-ITX passar i pyttesmå lådor, gör inte att de inte passar i gigantiska..:D (Dubbelnegation ftw!)

Kör min NAS i en enorm Chieftec Towerlåda och kompisen kör sin i medelstor minitower.

(Edit)
Gjorde överföringstest nyss hos polarn med Atom 550 från RAID0 till btrfs och överföringshastigheten låg på ca 50megabyte/sek över GB-lan.
(/edit)
Skriv svar