Slit och släng
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1874
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Slit och släng
Lite offtopic, men tänk vad tiderna förändras, idag köper folk en ÅTTA år gammal bil o tror den är nästan ny och inga problem ska uppstå.
När "gamlingarna" på förra jobbet (Toyota) pratade om förr i tiden (ca30 år sedan) och bilarna, då var en åtta år gammal begagnad bil näst intill slut, fanns ju inget värde i dom alls. Upprostade i allt vad plåt heter.
Visst idag har bilarna förändrats en hel del kvalitetsmässigt, men det är fortfarande en åtta år gammal bil man köper, och mycket händer på den tiden.
Så tänk på de när ni köper begagnad bil, bara för att den ser modern ut är den ändå "gammal"
När "gamlingarna" på förra jobbet (Toyota) pratade om förr i tiden (ca30 år sedan) och bilarna, då var en åtta år gammal begagnad bil näst intill slut, fanns ju inget värde i dom alls. Upprostade i allt vad plåt heter.
Visst idag har bilarna förändrats en hel del kvalitetsmässigt, men det är fortfarande en åtta år gammal bil man köper, och mycket händer på den tiden.
Så tänk på de när ni köper begagnad bil, bara för att den ser modern ut är den ändå "gammal"
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Slirande spännhjul?
Nog tror jag ändå många förstår att 8år på en bil är endel. Men en kvalitetsbil med kring 10000mil på mätaren borde ändå bara vara i början av sitt liv, om den servas och sköts med omsorg dvs. Att rena slitagedetaljer måste bytas med jämna mellanrum är såklart helt norlmalt och förväntat av de flesta hoppas jag. Själv pedantsköter jag i princip mina bilar, och det har hittils gett bra utdelning. Varken jag eller frugan har hittils (*peppar* *peppar*) blivit ståendes någon gång.
Sedan är det ju så mycket mer tekniska detaljer och elektronik i dagens bilar än det var förr. Mycket mer som kan gå sönder. På 70-talet behövde man inte bekymra sig om trasiga kattar och lamdasonder m.m.
Ändå mer offtopic kan jag nämna att vi precis införskaffat ny kyl och frys till huset. Säljaren sa (innan vi slagit till) att idag är kvallitén generellt inte bättre än att man får räkna med att ungefär 1 av 4 går sönder inom en femårs period, i princip oavsett märke. Detta verkar tyvärr gälla inom ganska många olika produkter idag. Fokus vid utveckling verkar ofta ligga mer på att ta fram en produkt som är billig att tillverka än en som håller länge. Men så fort som tekniken går framåt idag, så kanske man ändå kommer vilja byta ut den där platt-TVn som passerat 5år...
Som sagt, riktigt off topic här...
Sedan är det ju så mycket mer tekniska detaljer och elektronik i dagens bilar än det var förr. Mycket mer som kan gå sönder. På 70-talet behövde man inte bekymra sig om trasiga kattar och lamdasonder m.m.
Ändå mer offtopic kan jag nämna att vi precis införskaffat ny kyl och frys till huset. Säljaren sa (innan vi slagit till) att idag är kvallitén generellt inte bättre än att man får räkna med att ungefär 1 av 4 går sönder inom en femårs period, i princip oavsett märke. Detta verkar tyvärr gälla inom ganska många olika produkter idag. Fokus vid utveckling verkar ofta ligga mer på att ta fram en produkt som är billig att tillverka än en som håller länge. Men så fort som tekniken går framåt idag, så kanske man ändå kommer vilja byta ut den där platt-TVn som passerat 5år...
Som sagt, riktigt off topic här...
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Slit och släng
Bröt ur denna del "bara för å testa".
Ett himla slit och släng samhälle vi har idag. En ny uppsättning bläckpatroner kostar lika mycket som en ny skrivare. Folk är tröga å jag lika så. De e fasiken inge fel på min gamla dator med en 486 på 66 MHz den fungerar som den ska. Morsan använder den som en skrivmaskin för att skriva lite matrecept och och till att lägga patiens och uppdatera sin adressbok. Varför ska man slänga? Mina gamla Carinor från början på 90-talet är det inge större fel på heller tycker jag. Visst e de fint med nya Avensisen som kostar en kvarts miljon lite lätt begagnad men de e dyrt och jag undrar om den håller i 20 år. Å så var det där med vattenkokare som jag köpte för en hundring för 10 år sen. Den fungerar men plasten är rätt sunkig, locket trasigt och den är repig. Ska man lägga ut en hundring på en ny? 100 spänn på 10 år blir ju typ 85 öre i månaden.
Snackade frexten med en miljöparasit (miljöpartist) idag som frågade varför jag inte bytt alla glödlampor till lågenergilampor. Sa att dom gamla fungerar än och i denna kyla blir det ju vår innan lågenergilamporna tänds. Iofs så om man räknar på vad elförbrukningen kostar och vad nya kostar går det kanske på ett ut men det tar imot att slänga sånt som fungerar. Måste ju vara rätt omiljövänligt eller resursslöseri iaf.
Ett himla slit och släng samhälle vi har idag. En ny uppsättning bläckpatroner kostar lika mycket som en ny skrivare. Folk är tröga å jag lika så. De e fasiken inge fel på min gamla dator med en 486 på 66 MHz den fungerar som den ska. Morsan använder den som en skrivmaskin för att skriva lite matrecept och och till att lägga patiens och uppdatera sin adressbok. Varför ska man slänga? Mina gamla Carinor från början på 90-talet är det inge större fel på heller tycker jag. Visst e de fint med nya Avensisen som kostar en kvarts miljon lite lätt begagnad men de e dyrt och jag undrar om den håller i 20 år. Å så var det där med vattenkokare som jag köpte för en hundring för 10 år sen. Den fungerar men plasten är rätt sunkig, locket trasigt och den är repig. Ska man lägga ut en hundring på en ny? 100 spänn på 10 år blir ju typ 85 öre i månaden.
Snackade frexten med en miljöparasit (miljöpartist) idag som frågade varför jag inte bytt alla glödlampor till lågenergilampor. Sa att dom gamla fungerar än och i denna kyla blir det ju vår innan lågenergilamporna tänds. Iofs så om man räknar på vad elförbrukningen kostar och vad nya kostar går det kanske på ett ut men det tar imot att slänga sånt som fungerar. Måste ju vara rätt omiljövänligt eller resursslöseri iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Roger
- Pay User
- Inlägg: 170
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
- Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Johanneshov
- Land (Country): Sverige
- Ort: sthlm
Re: Slit och släng
Självklart ska man vara medveten om att en 8 år gammal bil inte är ny. Men nnog fan finns det mycket kvar i en bil som är 8-9 år gammal om den servats och skötts om. Jag har kört en hel massa gamla 80- och 90-tals Corollor genom åren då jag jobbar som tidningsbud och de har då minnsann varit lika pålitliga som kollegors betydligt dyrare och nyare bilar. Jag frångick min princip att inte köpa en tidningsbil för mer än 10 000 nu innan jul och köpte en Corolla Touring 4WD -00. Får väl se om det blir ett bra köp eller inte. Men visst fan är det bekvämare att köra en bil som iaf är mindre än 10 år gammal
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Slit och släng
Jaa, hur ska man ställa sej till allt med slit och släng vs ekonomi?
Som Dale sa, en ny skrivare är billigare än nya patroner till den gamla. Kanske är den nya skrivaren mer miljövänlig åxå?
Och dom här f*********e lampnissarna! Först ska vi byta alla glödlampor till lågenergilampor som ska funka 10000h och inte blir ekonomiska före det. Innan lamporna använts 1000h, påpekar samma nissar att "dom är ju miljöfarliga (kvicksilver), du måste byta till diodlampor!" Och så har miljöfolket ordnat flera ton kvicksilver som måste omhändertas. Men visst, det håller ju igång världsekonomin och jag behöver inte ha dåligt samvete när jag köper en ny vattenkokare för att matcha färgen på diskborsten...
En del provokation och en del överdrift.
Men principiellt funkar det så hos mej och de flesta jag känner.
Frågan är ju om det är oansvarigt eller faktiskt samhällsnödvändigt att handla nytt?
Som Dale sa, en ny skrivare är billigare än nya patroner till den gamla. Kanske är den nya skrivaren mer miljövänlig åxå?
Och dom här f*********e lampnissarna! Först ska vi byta alla glödlampor till lågenergilampor som ska funka 10000h och inte blir ekonomiska före det. Innan lamporna använts 1000h, påpekar samma nissar att "dom är ju miljöfarliga (kvicksilver), du måste byta till diodlampor!" Och så har miljöfolket ordnat flera ton kvicksilver som måste omhändertas. Men visst, det håller ju igång världsekonomin och jag behöver inte ha dåligt samvete när jag köper en ny vattenkokare för att matcha färgen på diskborsten...
En del provokation och en del överdrift.
Men principiellt funkar det så hos mej och de flesta jag känner.
Frågan är ju om det är oansvarigt eller faktiskt samhällsnödvändigt att handla nytt?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Slit och släng
Off topic:
Mera info om just lågenergilampor, antar och hoppas att alla tekniker är medvetna om detta:
Lågenergilampan Producerar övertoner ut på elnätet och det finns människor som är känsliga för snabba strömtoppförändringar, vilket denna skapar.
Lågenergilampan "spar" energi genom att kapa nätets strömkurva; härigenom skapar man en snabb förändring av strömkurvan med skadliga övertoner som följd.
Jag har aldrig köpt/använt en lågenergilampa men LED är klart intressant! Lite irriterad att sånna här sätts upp på offentliga platser, tom. på sjukhus!!!
citerar:
LED är det mest energisnåla och miljövänliga alternativet på marknaden, samtidigt som det också är det mest kostnadseffektiva. Utvecklingen på LED går fort fram och kommer dominera hela marknaden inom 2-5 år!
• Mycket låg energiförbrukning
• Inget kvicksilverinnehåll
• Mycket lång livslängd
• Lång livslängd och hög driftsäkerhet medför låga underhållskostnader
• För utomhusbelysning – bättre upplyst miljö ger säkrare miljö
• Varken UV- eller IR-strålning
• Blir inte varm och är därför brandsäker
• Litet format passar överallt
• Snabb tändning till 100 % ljus.
• Går att dimma
• Stör inte insekter aktiva i mörker
http://www.eloverkanslig.se/sidor/lagenergilampa.htm
Mera info om just lågenergilampor, antar och hoppas att alla tekniker är medvetna om detta:
Lågenergilampan Producerar övertoner ut på elnätet och det finns människor som är känsliga för snabba strömtoppförändringar, vilket denna skapar.
Lågenergilampan "spar" energi genom att kapa nätets strömkurva; härigenom skapar man en snabb förändring av strömkurvan med skadliga övertoner som följd.
Jag har aldrig köpt/använt en lågenergilampa men LED är klart intressant! Lite irriterad att sånna här sätts upp på offentliga platser, tom. på sjukhus!!!
citerar:
LED är det mest energisnåla och miljövänliga alternativet på marknaden, samtidigt som det också är det mest kostnadseffektiva. Utvecklingen på LED går fort fram och kommer dominera hela marknaden inom 2-5 år!
• Mycket låg energiförbrukning
• Inget kvicksilverinnehåll
• Mycket lång livslängd
• Lång livslängd och hög driftsäkerhet medför låga underhållskostnader
• För utomhusbelysning – bättre upplyst miljö ger säkrare miljö
• Varken UV- eller IR-strålning
• Blir inte varm och är därför brandsäker
• Litet format passar överallt
• Snabb tändning till 100 % ljus.
• Går att dimma
• Stör inte insekter aktiva i mörker
http://www.eloverkanslig.se/sidor/lagenergilampa.htm
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Slit och släng
Har testat båda billiga lågenergilampor och dyra. De e som vanligt Man får de man betalar för. En billig lampa drar mer ström och är känsligare mot strömspikar med kortare livslängd som följd. Detta tack vara det saknas en del komponenter som skall filtrera strömspikar och korrigera fasförskjutningar. Visst får man ner förbrukningen i förhållande till den mängden ljus lågenergilamporna levererar men bra är dom billiga inte. Dessutom så är dom rätt tröga å tända när det är kallt om man har dom i ute miljön. LED lampor har tidigare gett "konstigt" ljus så någon mysfaktor är lika med 0. Nu är dom bättre men ger fortfarande inte riktig bra ljus. Använder LED lampor mest till sånt där onödigt lysandes som fönsterlampor å sånt krafs. Har iofs en vid sängen men de e fasiken inte lätt å läsa men jag börjar väll bli gammal. Har ju min lilla ficklampa å lysa med isf.
En kollega till mig hade en DVD som hon köpte för 1500 i höstas som paja. Gissa. Inget att reparera. Här får du en ny. Iofs 0 kronor men jag har lite svårt å begripa detta slit å släng. Snåla på någon komponent för några kronor för att inte hålla längre.
En kollega till mig hade en DVD som hon köpte för 1500 i höstas som paja. Gissa. Inget att reparera. Här får du en ny. Iofs 0 kronor men jag har lite svårt å begripa detta slit å släng. Snåla på någon komponent för några kronor för att inte hålla längre.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Slit och släng
Ja, idag köpte jag en ny skrivare på Siba. 497:-
Bild: http://nimrodcomputing.co.uk/newshop/images/hpf2280.jpg
De två patronerna som sitter i den, kostar på samma ställe, (lösa) tillsammans 478:-...
Bild: http://nimrodcomputing.co.uk/newshop/images/hpf2280.jpg
De två patronerna som sitter i den, kostar på samma ställe, (lösa) tillsammans 478:-...
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Slit och släng
Bra att du flyttade tråden... tog ett tag innan upptäckte/hittade den dock.
Ja, det här med skrivare är helt sjukt. I senaste exemplet här är det ju uppenbart att det är tänkt att man skall slänga skrivaren när bläcket är slut.
Ang. lågenergilampor så har jag faktiskt bytt ut dom flesta hemma. Även testa olika varianter och också kommit fram till att det varierar mycket i kvalitet. Förut var färgtemperaturen ett problem. Tero lamporna gav tex nästan ett grön-blått sken. Inte snyggt... Uppstartstiden är även idag riktigt kass på billiga lampor. Mest nöjd är jag faktiskt med de Phillips lampor jag köpt på ÖB, som är på 5w och motsvarar 35w. Diodlampor har jag faktiskt inte provat än. Ser snyggt och fräsht ut (precis som xenon) på bilar, men funkar inte riktigt till myskvällen där hemma i soffan.
Sen om det här med bilar. Visst kan en gammal bil vara driftsäker. Min Mazda 626 från 1990 (ursäkta jag nämner ett annat märke här) har aldrig svikit under de 8år jag haft den. Tänkte att Avensis -02:an blir ett bra komplement till den, när vi skaffade den i våras.
Ja, det här med skrivare är helt sjukt. I senaste exemplet här är det ju uppenbart att det är tänkt att man skall slänga skrivaren när bläcket är slut.
Ang. lågenergilampor så har jag faktiskt bytt ut dom flesta hemma. Även testa olika varianter och också kommit fram till att det varierar mycket i kvalitet. Förut var färgtemperaturen ett problem. Tero lamporna gav tex nästan ett grön-blått sken. Inte snyggt... Uppstartstiden är även idag riktigt kass på billiga lampor. Mest nöjd är jag faktiskt med de Phillips lampor jag köpt på ÖB, som är på 5w och motsvarar 35w. Diodlampor har jag faktiskt inte provat än. Ser snyggt och fräsht ut (precis som xenon) på bilar, men funkar inte riktigt till myskvällen där hemma i soffan.
Sen om det här med bilar. Visst kan en gammal bil vara driftsäker. Min Mazda 626 från 1990 (ursäkta jag nämner ett annat märke här) har aldrig svikit under de 8år jag haft den. Tänkte att Avensis -02:an blir ett bra komplement till den, när vi skaffade den i våras.
- nikwal
- Inlägg: 208
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
- Bilmodell: celica supra
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: västerås
- Land (Country): sweden
Re: Slit och släng
jo ,jag har väl satt in lysrörslampor allteftersom det gått sönder, de flesta startar dock rätt fort här inne men jag satt i tre stora jäklar i takplafonden i vardagsrummet, slog på lyset och tänkte ah, precis lagom, sen när jag kom tillbaka efter toabesök så var det som ett jäkla ljusterapirum, det var ljust så inni h. Men mest är det väl av slöhet, jag slipper ta fram stegen och byta lampa då och då helt enkelt, dock hade jag väl även sluppit det om man gjort gasfyllda lampor a'la dom som satt i trafikljus för ~10+år sen gissar jag..
Jag har en ca10år gammal bil(colt) och vågar nog påstå att den känns rätt ok fortfarande. men rent generellt känner jag mig förbannat tveksam till en del nyare bilar. Och jag vågar nog påstå att 80tals suprans gammelmotor(5m-ge) efter lite allmän översyn borde gå 30k rätt hårda mil till, fast nu står den ju iofs i ett hörn och rostar bort typ till förmån för en annan slutkörd gammal 80tals motor .. Jag menar jag bytte ju inte ens ljullager när jag satt i crown nav i den, så naven är nog från 72 eller nåt och känns helt ok så vitt jag kan bedöma. Mja och sen rost och sånt kommer jag ju inte ifrån som det verkar.. Känns som att kvaliten går lite i vågor, Fan vet när allt ska klaffa samtidigt.
Jag har en ca10år gammal bil(colt) och vågar nog påstå att den känns rätt ok fortfarande. men rent generellt känner jag mig förbannat tveksam till en del nyare bilar. Och jag vågar nog påstå att 80tals suprans gammelmotor(5m-ge) efter lite allmän översyn borde gå 30k rätt hårda mil till, fast nu står den ju iofs i ett hörn och rostar bort typ till förmån för en annan slutkörd gammal 80tals motor .. Jag menar jag bytte ju inte ens ljullager när jag satt i crown nav i den, så naven är nog från 72 eller nåt och känns helt ok så vitt jag kan bedöma. Mja och sen rost och sånt kommer jag ju inte ifrån som det verkar.. Känns som att kvaliten går lite i vågor, Fan vet när allt ska klaffa samtidigt.
E85 wants to be free!