Slit och släng

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Slit och släng

Inlägg av Neblade »

Bör väl nämnas att man i många fall med nya skrivare får med så kallade demopatroner som inte alls räcker länge. Men, likväl ska man väl säga att det lika ofta följer med riktiga patroner. Så priserna är helt klart skeva när det gäller bläck.
De tjänar nog inga pengar på skrivarna, däremot måste man ju ha bläck... ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Slit och släng

Inlägg av Dale »

Neblade skrev:Bör väl nämnas att man i många fall med nya skrivare får med så kallade demopatroner som inte alls räcker länge. Men, likväl ska man väl säga att det lika ofta följer med riktiga patroner. Så priserna är helt klart skeva när det gäller bläck.
De tjänar nog inga pengar på skrivarna, däremot måste man ju ha bläck... ;)
De e som fotogenlampor. Dom var nästan gratis men fotogenen var dyr. Gissa vilka som tillverkade fotogenlamporna. Dom som gjorde fotogenen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Slit och släng

Inlägg av tobo »

Ja, med min 497-kronorsskrivare så följde det iaf med "normala" patroner (enligt märkningarna på omslagspåsarna):
Svart: "HP21" (C9351A) http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1474609
(229:-)
Färg: "HP22" (C9352A) http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1474628 (249:-)
Jag tror tillverkarna ( i princip tre) har enorma pålägg på patronerna.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Slit och släng

Inlägg av Speedo »

Ja, ett annat bra exempel på det är ju spelkonsoller. Kostar inte mycket, men spelen är svindyra. Det är där dom får in pengarna.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Slit och släng

Inlägg av nikwal »

Min färglaser var "slut" redan för ett par tre år sen, sen slog jag lite på dom och nollställde räkneverket på sidan, och än blir det rätt färger på pappret :-P Undrar då hur länge fullstora toners ska räcka..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Slit och släng

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har då bara dåliga erfarenheter av lågenergilampor,dom håller bara hälften så länge som en vanlig glödlampa,helst på somrarna när det blixtrar i himlen(6000timmar, yeah right).
Jag är väldigt emot det där med slit och släng när det gäller bilar och reservdelar.Jag försöker alltid hitta något bra användningsområde för en "förbrukad" detalj.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Slit och släng

Inlägg av Speedo »

Johnny Blade skrev:lågenergilampor,dom håller bara hälften så länge som en vanlig glödlampa
Det lät väldigt underligt. Just när jag började med lågenergilampor höll jag på att bli vansinnig då det kändes som jag fick byta (vanliga) lampor en gång i månaden i plafonderna. Sedan jag bytte ut alla lampor i dem, och nu hela huset, så har nog totalt 2st pajat, på över två år...
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Slit och släng

Inlägg av Jonex »

Måste säga att vi på TCS verkar vara vettiga snubbar att dömma av dessa inlägg, som för övrigt verkar ha bättre koll på miljön än vad miljöfjollorna har.

Tycker inte om lågenergilampor, SKRÄP ! Har några sådana i hallen, ska jag hämta skorna och tänder lyset så hinner jag fram till skohyllan och bocka mig ned för att hämta skorna innan ljuset blir märkbart, vilken nytta gjorde då den lampan ?
En annan sak med detta är att en hederlig glödlampa avger värme, rätt mycket värme i en hel villa, säkert 1kw när alla lampor är tända
en mörk vinterdag. Har man lågenergilampor så måste den värmen komma från något annat istället, har du då elvärme eller ex bergvärme så blir nog den skillnaden lika med noll eftersom det går åt mer el när värmepumpen måste jobba mer.
LED har jag funderat mycket på, har ett helt lager med sånt från tiden jag byggde bling-bling datorer, nu finns ju även varmvita som ger bra ljus. Och sen har vi Halogen , sämre får man väl leta efter, snacka om bakåtsträvan i utveckling.
Halogen producerar en jkla massa värme och är därför brandfarlig, den kan bleka modellbilar och annat som står i fin-hyllan och inte ger det väl speciellt bra ljus heller, iaf inte om man tänker på ljusspridning. Där borde LED ta över helt.

När det gäller kvalitet på bilar så är min egen uppfattning att bilar från mitten och till slutet på 90-talet är brytpunkten för när bilarna var som bäst. Tidigare så var rost ett problem, gammal teknik en annan, men senare från -00 och uppåt så ska allt vara så billigt och miljövänligt som möjligt, därför blev bilarna sämre igen. Tillverkarna sålde väl för lite reservdelar och gjorde bilarna sämre.
Ex. Volvos,Audis, Vw´s framvagnar, dom hade ju en bra framvagn , varför byta till en sämre konstruktion annars.

Bosse bildoktorn sa en gång i radion att det bästa man kunde göra var att hålla liv i sin gamla bil så länge som möjligt oavsett avgasvärden , den bilen är ju trots allt tillverkad redan och att förlänga livet på den är det miljövänligaste sättet.
Tror tammef-n han hade rätt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Slit och släng

Inlägg av mortil »

Ska man ha en vettig skrivare som är snål och bra så ska man ha en canon. ha nog skrivit ut över 150 dokument sen den började tjata om att de börjar bli dåligt med bläck . sen kostar en omgång ca 400 kr men dom räcker sjukt mycke längre än till tex. HP, Lexmark, Epson.

lågenergilampor tycker ja e jobbiga för att dom är slöa. tänkte iaf testa köpa lite LED lampor och se hur dom är.. dom är ju dock svindyra här i sverige.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Slit och släng

Inlägg av Pugho »

Jag tycker det är skönt med en lite slö lågenergilampa på dass iaf... När man går upp mitt i natten får lyset gärna börja lite soft.. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar