Sveriges Värsta Bilförare

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av Bauer669 »

Idioter som inte förstått att blinkersen är till för att visa andra vad man gör å inte bara nått som du måste göra när du börjar svänga =P
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av cheetah1 »

Några saker.

Blinkar man vänster på väg in i en rondell informerar man om att man tänker köra på fel håll i rondellen, vilket är ytterst olagligt. Fortsätter man dessutom blinka vänster inne i rondellen informerar man om att man tänker köra upp i själva rondellen (det i mitten, det man kör i heter egentligen cirkulationsplats), vilket också är rätt olämpligt. Enda tillfällena man måste/ska blinka är när man byter fil eller ska köra ut ur rondellen, men det kan anses lämpligt att blinka strax före infart om man avser lämna rondellen till höger.

Polisen blinkar alltid (här i skåne iallafall) med helljuset innan dom gör en omkörning. Jag gör det ibland när jag kommer i ytterfilen på motorvägen tillexempel, om jag är rädd att föraren jag kör om inte ser mig och tänker köra ut framför mig.


Hon tanten på "Sveriges värsta bilförare" gjorde mig rent förbannad. "Jag använder nästan aldrig bilbälte när jag kör bil. Jag tycker det är ivägen. Det är mitt liv" osvosv.. Tänk lite på dom som ska samla upp resterna också när du smäller, kärring. :( Sur och vresig var hon hela tiden också, och körde alltid för fort.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av nikwal »

"Vid omkörning gör gärna en så kallad ljustut strax före du blinkar vänster för att uppmärksamma fordonet framför att du är på väg om"
Jasså minsann, ja och konsekvensen blir då att jag alltid kör med backspegeln nerbländad, antingen gör jag det inte och riskerar att bli bländad, eller så har jag den vinklad så att jag inte riskerar att förlora fokus frammåt om jag tycker att det verkar viktigare, tex pga vilt och sånt, men jag har alltid haft ljuskänsliga ögon så det blir ju alltid lite sådär. Om nån bil man möter "råkat" slå på extralyset rakt i fejjan så äre riktigt illa..
"rallyförare" men dom här personerna som ska göra en vanlig högersväng och går ut till vänster för att... ja, ta ut kurvan kanske blir jag vansinnig på!!!
Beror på situationen, oftast kan jag hålla tillräckligt avstånd så att det inte brukar märkas..
Då är det nästan värre med dom som nästan stannar.. nää lagom..
Sen är det många som tvunget ska sniffa en upp i häcken. Har aldrig förstått nyttan med det.
Dom vill väl känna lite närhet för en liten stund eller nånting ;-)
Användning av blinkers innan och i rondeller.
Japp, oftast gör jag det. om det känns som att det behövs pga just lastbilar eller så, men inte som en bekant som blir irriterad på det även om det är helt tomt i rondellen..
Blinkar man vänster på väg in i en rondell informerar man om att man tänker köra på fel håll i rondellen, vilket är ytterst olagligt. Fortsätter man dessutom blinka vänster inne i rondellen informerar man om att man tänker köra upp i själva rondellen (det i mitten, det man kör i heter egentligen cirkulationsplats), vilket också är rätt olämpligt. Enda tillfällena man måste/ska blinka är när man byter fil eller ska köra ut ur rondellen, men det kan anses lämpligt att blinka strax före infart om man avser lämna rondellen till höger.
Även om det du säger på slutet kanske är sant och det är väl så jag brukar göra också är det väl ingen som är så inni hel vete dum att dom tror att nån av dom två första sakerna ska inträffa(jo kanske nån enstaka nitisk snut då). tänker man så och ska vara konsekvent så om jag åker på en rak väg med en terrängbil och blinkar före där jag ska svänga så informerar jag om att jag ska bränna rakt ut i skogen före avfarten. ;-)
Jag gör det ibland när jag kommer i ytterfilen på motorvägen tillexempel, om jag är rädd att föraren jag kör om inte ser mig och tänker köra ut framför mig.
Jo om jag åker i 180 förbi typ så gör jag nog det också men det händer inte så ofta. men ett par små blink kan det nog bli iallafall


För övrigt skrattade jag lite åt dom där tjejjerna i (gula?) volvon i halkan :-D, totalt väck liksom hehe.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av Fnys »

delade uppfattningar om mycket men skulle gissa att det mest beror på storstadsbor och andra som bor i mindre städer.

I stockholm finns det många som inte förstår sig på blixtlås trafik... varit nära att smälla/sett det smälla när det kommer en idiot som bryter hela mönstret bara för att han/hon hittat sitt körkort i cornflakes paketet eller tycker att man kan gott försöka tjäna en plats i kön om möjligt.
...det känns samtidigt som om jag vet att det jag säger är fel eftersom det finns ett vägmärke för blixlås trafik, men HUR ofta ser man den på ställen där detta körsätt är ett måste?!?!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av cheetah1 »

Engen skrev:Folk som sitter i små person bilar som tror att dom kör lastbil retar mig en hel del.. men samtidigt folk som fan inte lär sig köra och för den delen blinka i rondeller, som genar mellan filerna och kör rakt framm i vänster fil fast utgången ur rondellen bara är en filig.... .. Uppsala har ju nu mera blivit rondellernas stad från att ha varit rödljusens stad och omställningen går mycket sakta och vill jag bli av med golfen jag har nu, så vilken dag som hellst i en rondell.. inga problem.. MVH/ adde
Man får faktiskt köra så, bara man blinkar innan man byter fil, men det kanske inte är helt lämpligt. Finns inga regler för hur man ska köra i en rondell, bara hur man ska blinka. Varsågoda: http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _7_okt.pdf
reverse
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 14:26:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 93
PostOrt: Åkers styckebruk
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av reverse »

Jag vill oxå vara med och klaga ;)

Närman tex på landsväg ligger bakom en bil säg i 90km/h och den plöstsligt mer eller mindre tvärbromsar för att sen!!! blinka vänster för att svänga av till en annan väg :twisted: Borde det inte vara bättre att först blinka sen bromsa??? För att förbereda bakomliggande bilar, så vi slipper bromsa, och i stället lätt kunna släppa på gasen, för att skona miljön :lol: och slita mindre på mina bromsar ;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av cheetah1 »

reverse skrev:Jag vill oxå vara med och klaga ;)

Närman tex på landsväg ligger bakom en bil säg i 90km/h och den plöstsligt mer eller mindre tvärbromsar för att sen!!! blinka vänster för att svänga av till en annan väg :twisted: Borde det inte vara bättre att först blinka sen bromsa??? För att förbereda bakomliggande bilar, så vi slipper bromsa, och i stället lätt kunna släppa på gasen, för att skona miljön :lol: och slita mindre på mina bromsar ;)
För att inte tala om att förhindra olyckor. Mig veterligen är det så man ska använda blinkersen?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av PierreW »

Råkade ut för en riktig stjärna inatt som nog inte förstod de där med att använda helljus överhuvudtaget.
Är de mörkt så ska man väl använda helljus eller? :shock:
Kom körandes på en 90 väg vid 1 tiden inatt, ingen trafik nånstans o ligger o kör i lugn och ro med mina 5 bigknick Xenon tända när plötsligt en bil kör ut i princip mitt framför från en väg till höger. Jag bländar av för att sedan blinka till en gång (lite irriterad för att bilen körde ut så nära när ja kom som ensam bil). Ja tänkte bara att nä nä skit i o öka farten då ja kör väl om, brumm brumm i med trean o plågar den stackars 945an förbi o sätter på mitt helljus strax efter att ja är förbi, för att sedan få ett helljusblink tillbaks från bilen ja körde om, ja svara med att blinka med backljusen (går fint på volvolåda med backen uppe till vänster) och då tycker han/hon i bilen bakom att de är lagom att sätta på sitt helljus när ja ligger ca 100m framför.

Brydde mig inte så mycket mer om de men tillslut så närmar sig bakomvarande med sitt helljus påslaget och ja gör i princip en tvärnit ner till ca 30km/h o tänkte att va f*n är de för ett huvve, men bilen körde inte förbi utan låg kvar bakom med helljuset på. (mina tankar gick i banor om pundare med basebollträn osv :o ).
Kompisen sa: nä nu j*vlar ska vi hämnas. Så de ble fullt spett iväg en bra bit för att sedan stanna på en liten grusväg till vänster med släckt ljus och invänta bilen. När den sedan åker förbi ser vi att de rör sig om en blondin vid ratten och 3 öl-drickande killar. Dom verkar inte ha sett oss där vi står och åker sedan efter för att lägga oss bakom o ge tillbaka med samma medel och lite till. Vi låg bakom i ca 3km med helljuset på innan vi va hemma i byn och det var ett konstant pekande med det långa fingret i bakrutan av de 2 som satt i baksätet. Ingen av oss kännde igen varken bilen eller folket i så de måste varit utsocknes ifrån haha. Men nu vet dom vilken bil dom inte ska blända nästa gång dom åker här i kring iallfall.

Detta kan väl anses lite omoget men det finns inte så mycket att roa sig med på landet en lördag natt haha :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av Jonex »

Hahaha, go go go !
Man har ju lärt sig att man inte ska hämnas på folk som gör fel i trafiken men ibland är det som sagt befogat.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Sveriges Värsta Bilförare

Inlägg av Mr Dezent »

En barndomskompis far gjorde en rätt rolig sak för många år tillbaka.
Han var i sin privata bil på väg till affären. Vid en rödljuskorsning stannade han för att invänta grönt ljus.
Dubbla filer och filen till vänster om hans bil är tom. Så kommer det en proppfylld "artonårsbil" (fri defination). Hög fart, föraren får idiotbromsa för att få stopp på bilen i tid.

Där står de, sida vid sida. Kompisens farsa och "artonårsbilen". Föraren till artonårsbilen blänger på kompisens farsa samtidigt som han varvar upp sin bils motor om och om igen.
Kompisarna i bilen skrattar åt familjetönten (kompisens farsa då) i sin töntiga familjebil som står bredvid deras häftiga artonårs-raket.
För att framstå som ännu "coolare" hos sina kompisar ger föraren i artonårsbilen kompisens farsa fingret. Hans kompisar tycker det är skithäftigt och skrattar bara ännu mer åt familjetönten bredvid.

När det blir grönt far artonårsbilen iväg som en avlöning. Kompisens farsa tar det rätt lugnt iväg och tänker inte mer på det.
Men när han svänger in på affärens parkering noterar han samma "artonårsbil" och några ungdomar som står och hänger bredvid den. En av dessa är föraren som gav honom fingret vid rödljuset tidigare.

Kompisens farsa svänger behärskat in på en parkeringsplats, lägligt nog relativt nära "artonsårsbilen" och dess sällskap.
Han går lugnt fram och säger som en rent retorisk fråga till föraren av "artonårsbilen":
— "Det var visserligen länge sedan jag tog mitt körkort, men ... Det där tecknet du gjorde åt mig vid trafikljuset där borta ... Vad betyder det?"

Föraren av "artonårsbilen" försöker fortsätta imponera på sina vänner. Han tänker uppenbarligen inte ta skit av någon utan svarar med lagom kaxig röst:
— "Ah ... Vaddå då? Tror du att du är polis, eller vad?"

Varpå kompisens farsa lugnt och stillsamt halar fram sin fullt legala och giltiga polislegitimation och svarar med fortsatt lugn:
— "Ja. Tyvärr tror jag ju det!"

Sällan har en sådan kaxig ungtupp blivit så from i en handvändning. Hans kompisar skrattade, men den här gången var det nog mer åt honom själv än åt "den fjantiga familjetönten" ...
Jo, det där tecknet var nog lite dumt. Och jo, visst ... Det var kanske lite onödigt att köra så fort. Och ...

Kompisens farsa berättade att han givetvis hela tiden varit medveten om att föraren till "artonårsbilen" inte begått något brott. Och även om han hade gjort det så var det verkligen inget som kompisens farsa hade tänkt klabba med.
Därtill var han inte i tjänst och normalt sett ska man givetvis inte vifta med polislegitimation hur som helst.
Men just där och just då blev det ett sådant stundens ögonblick som han bara inte kunde låta bli att utnyttja.

Bör tilläggas att kompisens farsa definitivt inte var någon paragrafryttare. Han hade filosofin att det var stor skillnad på fortkörning och fortkörning.
Skön lirare som även lärde mig att lyssna på lugn musik eller glad dansbandsmusik när det skulle köras riktigt fort.
Fanns faktiskt en bra poäng i det också.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Skriv svar