Byta Jobb/sysselsättning

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

Annars kan man ju försöka bli EU-politiker, man får fett med lön för att sitta och dega, betalda resor hela tiden, även för familj och hem då och då, och sen när man gjort det några år har man livstids ersättning..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av cheetah1 »

Larco skrev:
cheetah1 skrev:Lokföraryrket kanske kan passa? Ska iofs inte ge dig några falska hopp, för det startas inga nya kurser nu på grund av finanskrisen. Orkar du vänta nåt år eller två så kommer dom nog igång igen.

Väldigt mycket valmöjligheter och ca 26-30k efter tre år. Utbildningen är studielånsberättigad.
Själv går jag ut i Ängelholm i november.
Lite kul att du nämner det för jag var såå nära att utbilda mig till lokförare, blev antagen o allt.
hmm varför gjorde jag inte det ? :roll:
Ja, varför? :D Hur länge sen är det?
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Hornlund »

Även jag var antagen till Ängelholm, en gång i tiden, fast inte till lokförare då.
Ibland kan jag fråga mig varför jag inte hoppade på det också. Förmodligen för att mitt förstahandsval inte blev av, pga. lågt intresse bland de andra som sökte. Men men, det går nya tåg!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Larco »

Någon som vet något om hur det ligger till med båtvarv/båtverkstäder? (alltså inte fartygsvarv :) )
Hur det är att jobba där och hur det går för dem i dessa tider? Känns som att det skulle passa mig och mina intressen bra nämligen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Jonex »

Läste något idag om Autorekrytering, dom plockar in folk som lärlingar och lär upp till mekaniker via olika bilverkstäder.
Finns i Stockholm, Göteborg och Skåne.
Kan kanske vara något för dig Larco, fast ingångslönen lär inte vara någon höjdare.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Swecap »

Tänkte ge min åsikt i ämnet jobb/byte.
Försök att inte ha samma jobb som din hobby, fungerar inget vidare för mig iaf.
Skruva bil hela dan ger dåligt sug för det på kvällen
Jobbade en tid som pulverlakerare då var då suget större på kvällen :)
Just nu justerar jag ogräsmängden i trädgården på kvällarna
Men när alla hjulskiftningar :evil: lungnat sig lite på jobbet så kommer nog andan tillbaka.

Något jag provat nyligen är konstruktör :) rita i 3D är fan som att spela tv-spel.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av nikwal »

En grej jag gillar är ju f.ö elektronik, men där känner jag att min nivå ligger starkt åt hobbyhållet, det är inget jag skulle klara av att arbeta med rent kunskapsmässigt.. eller ja, visst, jag skulle kunna sitta och löda eller nåt, men hur kul är det.. (det har jag dessutom jobbat med ett kortare tag)
(Jag uppdaterade just mitt lödcert hmm, just uppdateringen är rätt kul faktiskt..)
Här sitter man ju som kretskortsreparatör/provare sedan 1994 eller nåt sånt. :-P tihi. kul, nja..

Jag fick hålla på lite med en nc fräs och svarv i plugget, undrar om det är nåt vettigt jobb att ha, vore definitivt askul ute i garaget iaf ;-)
E85 wants to be free!
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av _Spawned_ »

Känns som att jag har hittat mitt drömjobb iallafall. Köra grävmaskin och hjullastare.
Jobbet är bra på sådant sätt att visst, det är ofta samma slags jobb.. Men ny platser, jobbar rätt självständigt.
Och är det dåligt med jobb får man skruva, tvätta m.m
Nackdelen är väl att det är svårt att hålla sig med jobb under vintern, fast jobbar man på hårt under sommarn kan man ju spara lite och stämpla.
Bra betalt och under sommarn får man jobba röven av sig om man skulle känna för det.
Finns utbildningar som är både längre och kortare. Vet att dom har nån typ av intensiv kurs i Vännäs för massa olika fordon.


Vet inte om det var till någon hjälp, men du fick ett till tips iallafall :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

Hittade denna tråd igen efter sju(!) år när jag sökte efter en annan grej :)

Jag bytte tillslut yrke förra året (i oktober), eller ja, yrke och yrke, jag bytte jobb och bytte från systemadministratör till serviceingenjör, i praktiken sker det mesta ändå framför datorn, men det är mer fysiskt iaf.

Glad över bytet ändå, roligare jobb, kortare restid (lika långt till jobbet, men inga köer, så ca 35-40min istället för 45-60min enkel resa) och dessutom betydligt högre lön.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av PierreW »

Vilket trådlyft Glenn hehe.

Jag kan ju berätta vad jag gjort hittills i livet, gick fordon med inriktning Personbilsteknik, vi hade praktik dom 2sista åren, den gjorde jag på Toyota, blev sen mycket arbete på lov och lediga dagar där. Sen när studenten togs så började jag heltid där, jobbade med Toyota i 5 år, totalt 7 med praktiken. Slutade 2009 och jobbade då en period hos Nyman, ni vet han med snabba MR2an, vi var kollegor innan han starta sin verkstad.
Sen blev det sågverket här i samhället, är tredje generation i min släkt där nu hehe, körde lastmaskin, både med flisskopa och timmergrip, dock rätt enformigt så började lite i produktion, blev också enformigt så fick extratjänst i verkstaden när det fattades folk, sen blev det en tjänst ledig på nattskiftet i verkstan, och där är jag än idag sedan 4 år tillbaka. Meka och laga saker är min grej, allt annat känns enformigt, och bilar vill jag inte jobba med igen, nu har jag motivation att greja med min egen när jag inte står och grejar 8 timmar om dagen på arbetet.
Mycket varierande jobb med allt från skruv med 6mm skalle till 46mm, svetsning, byggnation, snickra, allt mellan himmel och gjord. Trivs skitbra helt enkelt. :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar