Byta Jobb/sysselsättning

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Engen
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:48:50
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Engen »

Undertaks montör jobbar jag som.. trivs som fan med. är utbilddad undersköterska och har jobbat som det i 8 år tills jag fick nog och böt om helt och hållet..
Arbete kräver mycket tänka räkna mäta och egen list och kreativitet samt att man får jobba på många udda plattser där man normalt inte har tillträde till eller anledning till att vara..

klart motiverat om man vill använda kroppen och huvet i arbetet..!!

MVH/ adde
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Jonex »

Staten och kapitalet sitter i samma båt...
Jo tack, nog blev jag varse om hur det är att jobba med praktiska yrken när en finanskris kommer , 2800 bygglärlingar
arbetslösa , lite drygt 10 000 arbetslösa byggare och facket räknar med ytterligare 7000 i år.. känns som man valde fel bransch.
Bygg är inte som förr, då tog man jobb här och där, Byggnads har stramat upp reglerna för att det förekom fusk med löner
och skatter på det viset. Nackdelen blir att byggföretagen hellre går med ett par man kort istället för att anställa fler , inhoppsjobb på byggen har nästan blivit omöjligt om du inte är egenföretagare och går som UE åt byggföretaget.
Byggbranschen kommer igång tidigast i höst och i värsta fall inte förrän våren 2010.
Så satsa inte på Montörsjobb/Bygg eller Anläggning just nu.

Eftersom man valde Bygg men ändå har ett intresse för datorer så tycker man sig ha kompetens nog att jobba med datorsupport men det går inte för dom kräver en teknisk grund utb. från gymnasiet.
Har funderingar på att bli polis, där lär det aldrig ta slut på jobb.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

Larco skrev:Tack för er input.

Glenn, jag visste redan när jag gick på gymnasiet att jag inte ville jobba med datorer osv utan mer praktisk. Så det problemet har inte jag :) Det är alltid strul med datorer och oftast är det ingen vet varför, även de som har riktig koll, helt plötsligt fungerar det och allt är frid o fröjd :crazy:
Detta jobb jag har nu är/var egentligen för bra för att säga nej till. På kuppen lät jag mig bli övertalad till att ta det :roll: Mina känslor börjar påverkar mitt jobb (och därmed privatliv indirekt) negativt vilket inte är rättvist mot mig själv eller min arbetsgivare. Det har varit bra hittills och jag har lärt mig en jäkla massa på kuppen men nu måste jag hitta något mer inspirerande.
Well, jag är utbildad bilmek först, med påbyggnad i fritidsbåtsteknik.. jag har väl egentligen aldrig sett det som ett mål att jobba med datorer heller men det är onekligen så att det är ganska mycket pengar för hyfsat "enkelt" arbete.. och när jag var klar med min utbildning (93?) så var bilbranschen i botten dessutom, annars hade man väl fastnat där.

..Vilket ju som sagt gör det desto svårare att ta sej ur.

Jag har bara arbetet med bilar ett kortare tag och det är enligt mej ett tungt skitigt och dåligt betalt jobb.. så inget direkt för mej, och båtar, nejtack, jag fick nog så det räckte och blev över på dom månaderna praktik jag fick under utbildningen. (när man fiskat upp och vinterservat ~30 båtar och placerat dom på pallbockar i isande kyla så räcker det för resten av livet, jag lovar.)

En gång i tiden var drömmen att bli MC-mek, men idag ser jag faktiskt inte att jag skulle trivas med det heller.

Ang svetsa så är jag hyfsat ok på att svetsa (iaf MIG/MAG, gas och pinne) och tycker det är kul, men jag misstänker att jag inte skulle tycka det var kul speciellt länge om jag jobbade med det.

En grej jag gillar är ju f.ö elektronik, men där känner jag att min nivå ligger starkt åt hobbyhållet, det är inget jag skulle klara av att arbeta med rent kunskapsmässigt.. eller ja, visst, jag skulle kunna sitta och löda eller nåt, men hur kul är det.. (det har jag dessutom jobbat med ett kortare tag)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Hornlund »

Som elektronikmontör lever du farligt, i tider som dessa. Det kan svänga hur fort, och hur stort som helst. Så är det nog nästan med alla montörsjobb iof, skiter det sig med en order kan det betyda arbetslöshet för ett stort gäng, på ett ögonblick!

Tygghet är något jag skulle uppskatta, att känna att man faktiskt själv kan stanna i princip så länge man själv vill, tillsammans med arbetskompisar. På en arbetsplats, utan att det ska behöva skickas hem folk hit & dit, kors & tvärs.

Polis är nog inte så tokigt, om man gillar mer socialt arbete. Men det är långt ifrån enkelt att komma sig in på polishögskolan.

En lösning för oss som är inblandade i TCS, är ju att vi gör att aktiebolag av klubben & försöker sko oss den vägen ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Jonex »

Hornlund : Man behöver inte komma in på Polis-högskolan, man kan plugga på distans också.
Men man måste fortfarande klara intagningsproven.
www.polisen.se
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Prankster »

Hornlund skrev: En lösning för oss som är inblandade i TCS, är ju att vi gör att aktiebolag av klubben & försöker sko oss den vägen ;)

Låter som en lysande idé! Ska väl inte klaga på mitt eget jobb egentligen, skruvar ju toyota, får massa vidareutbildningarna o får se ny teknik hela tiden. Men lönen, ack, den lönen. Lätt att tappa motivationen när man ser vad annat folk tjänar på betydligt enklare jobb utan att förstöra kroppen...

Så vet du hur vi ska kunna få ut fin vinst av tcs, let me know! =)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Gt-4 »

Ja, var skickar man jobbansökan!!? ;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av cheetah1 »

Lokföraryrket kanske kan passa? Ska iofs inte ge dig några falska hopp, för det startas inga nya kurser nu på grund av finanskrisen. Orkar du vänta nåt år eller två så kommer dom nog igång igen.

Väldigt mycket valmöjligheter och ca 26-30k efter tre år. Utbildningen är studielånsberättigad.
Själv går jag ut i Ängelholm i november.
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Emman »

Gt-4 skrev:Ja, var skickar man jobbansökan!!? ;)
till mig :mrgreen:
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Larco »

cheetah1 skrev:Lokföraryrket kanske kan passa? Ska iofs inte ge dig några falska hopp, för det startas inga nya kurser nu på grund av finanskrisen. Orkar du vänta nåt år eller två så kommer dom nog igång igen.

Väldigt mycket valmöjligheter och ca 26-30k efter tre år. Utbildningen är studielånsberättigad.
Själv går jag ut i Ängelholm i november.
Lite kul att du nämner det för jag var såå nära att utbilda mig till lokförare, blev antagen o allt.
hmm varför gjorde jag inte det ? :roll:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar