Byta Jobb/sysselsättning

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

Trådlyfter igen nu när jag hittade denna tråden av en slump..

Nu har jag jobbat tre år på min nuvarande arbetsplats.

+ hyfsad lön
+ hyfsad restid (35-45min, inga köer)
+ trevliga arbetskamrater
+ varierande arbetsuppgifter

- Jag är underutnyttjad/överkvalificerad, alltså jag arbetar inte i närheten av vad jag egentligen kan för det mesta
- Ett ständigt jagande efter fakturerbara timmar

En annan sak jag ogillar är att vi sitter i nån slags öppet kontorslandskap, avdelat så vi sitter fyra och fyra, med rejäla stora skrivbord. Men det har gått bättre än jag trodde det skulle göra.. (vilket nog beror på dels bra kollegor, dels att det ändå är så avgränsat som det är) ,men det är fortfarande jobbigt när man ska prata telefon, eller när flera kollegor gör det.

Men på det stora hela trivs jag väl hyfsat.

En sak jag gillar är att det handlar om flygsäkerhet med allt det innebär, det gör att det alltid är okej att saker tar lite längre tid för att man vill vara säker på att allt är rätt, jag gillar att göra bra jobb utan fusk, alltså passar den biten mej bra.

Jag märkte det när man jobbade med bilar också, vissa verkstäder fuskar oerhört mycket, jag har svårt för det, man vill ju göra ett bra jobb, men ett ställe jag praktiserade på (liten volvoverkstad med två mekar) och sen ett ställe där jag jobbade på sen var alltid 100% seriösa, fuskjobb fick inte förekomma, det arbetssättet passar mej väldigt bra.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Bempa »

Låter som du har dom allra viktigaste punkterna på + sidan.
Är ju otroligt svårt att hitta ett jobb som bara är +.

Jag sitter sedan några år tillbaka på en ny tjänst som innebär

+ Lön
+ Frihet (sköter mina tider helt själv)
+ Flexibelt

- Så vansinnigt jävla understimulerande. (sitter framför en dator hela dagarna)
- Mycket åka bil till olika ställen (dock sker detta på arbetstid)

Jag bytte från att vara industrimekaniker, och jag saknar verkligen allt tänkande,planerande och skapande.
Men det va så svårt att få det att funka tillsammans med småbarn hemma, man kunde bli utringd mitt i natten, det kunde bli 24 timmars pass, ligga borta 2v och jobba o.s.v.

Så för familjens skull så passar mitt nuvarande jobb betydligt mycket bättre och jag får mycket mera tid med familjen, vilket i slutändan är viktigare än att jag har skoj på jobbet för min del då jag hellre har skoj hemma med barnen.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Glenn »

Ja, man får ju svårt att hitta nån som på ålderns höst säger "Fan, jag ångrar att jag inte jobbade mer istället för att vara hemma med min familj" :)

När jag blev pappa två gånger så var jag ju hemma två dagar i veckan med båda under ganska lång tid, det märktes på inkomsten tyvärr men samtidigt så fick man ju en stor insyn i barnens utveckling.

Kan nämna två grejer till som är bra med mitt nuvarande jobb

+ Helt okej chef som man kan prata med.

Nu har jag iofs bytt chef nyligen men han verkar också bra.. på förra jobbet hade jag sju? chefer under 15 år, med varierande resultat.. den sista jag hade var SKIT och en av de stora anledningarna till att jag bytte jobb.

+ Aldrig något tjafs om ledigheter, VAB eller sjukdom

Det kanske är nåt som borde vara naturligt, men jag känner många som inte kan VAB'a som dom vill och där chefen kräver att dom jobbar hemifrån när dom är sjuka osv.. eller försöker förhindra föräldraledighet.

En chef jag hade på mitt förra jobb när jag skulle börja ta ut pappaledighet sa ordagrant "Inget personligt mot dej, men jag tänker göra vad jag kan för att förhindra detta!".. kul, fast hennes chef i fråga tog henne i örat och godkände ledigheten utan tjafs. ..Hade även en arbetsledare som började med "Jag vill att vi har ett möte och diskuterar hur du och din sambo tar ut VAB", varvid jag CC'ade facket och frågade om han verkligen menade att han skulle lägga sej i det, då menade han förstås inte så.. Host host..

Sånt har jag i alla fall aldrig haft problem med här, behöver man vara ledig/sjuk/VAB så behöver man..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Byta Jobb/sysselsättning

Inlägg av Bempa »

En chef jag hade på mitt förra jobb när jag skulle börja ta ut pappaledighet sa ordagrant "Inget personligt mot dej, men jag tänker göra vad jag kan för att förhindra detta!".. kul, fast hennes chef i fråga tog henne i örat och godkände ledigheten utan tjafs. ..Hade även en arbetsledare som började med "Jag vill att vi har ett möte och diskuterar hur du och din sambo tar ut VAB", varvid jag CC'ade facket och frågade om han verkligen menade att han skulle lägga sej i det, då menade han förstås inte så.. Host host..
Det där är ju helt galet att dom ens har mage att bete sig så, som tur är har jag aldrig stött på en sådan chef, dock så har det här nu på sista arbetsstället varit rätt så oklart vem som ens är min chef :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar