Sida 1 av 1

Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Postat: tis 15 maj 2018, 23:11:41
av Nizzehult
Jag är Toyotatrogen men fick ett nytt jobb så jag behövde en pendlarbil som fick kosta max 20' och som skulle vara lite säkrare och modernare. Tittade på Toyota men dom föll bort pga priset, tyvärr.
Tänker inte berätta vad jag köpte men det är en europeisk bil och jag är mäkta förvånad vad som kan skilja i utrustningsnivå mellan bara 12 år och hur mycket bil och utrusning man kan få för ca 20'.

Min förra bil var en Corolla AE103 från 1996, alltså en 4WD kombi med 1.8l 7AFE besinmotor. Pålitlig och oerhörd framkomlighet men hopplöst omodern vad det gäller finesser och säkerhet.

Det här är var som finns i min nyare bil som är från 2008 och som har rullat ca 17' mil:

ACC klimatanläggning
Elmanövrerade och uppvärmda backspeglar
Elhissar fram och bak
Centrallås, fjärrstyrt
Farthållare med fartbegränsare
Regnsensor
Färddator
Startspärr
ABS
Antispinn
Antisladd (ESP)
Manuell växellåda, 5-växlad
MP3 stereo för CD med rattspak
6 högtalare
Radioantenn med förstärkare
Ställbar ratt i höjd och djup
Höj- och sänkbara framlyktor
Servostyrning
Dimljus fram och bak
Isofix-fäste för barnstol
Barnlås för bakdörrarna, knappstyrt
Airbag fram (ena urkopplingsbar med nyckel)
Sidoairbags
Bältespåminnare
Bältessträckare
Nackstöd och trepunktsbälte på alla 5 platser
Stolsvärme båda framstolar ställbart i 3 steg
Förvaringsfack under passagerarsätet
Plyschklädsel
Fällbara armstöd fram
Digital hastighetsmätare med varvräknare
Infodisplay med klocka, yttertempmätare och halkvarning
Ljusautomatik med follow-me-home funktion
Parkeringssensorer bak
Lampkontroll
Servicedator
Helgalvad kaross
Metalliclack
Den hade också dragkrok och motorvärmare (vilket också Corollan hade).
Nytt batteri och nya v-däck.

Utrustningslistan på Corollan är ganska kort.

Elhissar fram
Centrallås
Manuell växellåda, 5-växlad
4 högtalare
Radioantenn
Ställbar ratt i höjdled
Servostyrning
Dimljus bak
Airbag fram
Nackstöd och trepunktsbälte på 4 platser
Stolsvärme båda framstolar, ej ställbart

Corollan var också ganska törstig, runt 0,7 som bäst på landsväg men oftast runt 0,9 blandad körning. OK, den hade permanent 4WD men det kändes ändå lite väl mycket.
Min nya bil är en 1.6l turbodiesel på nästan lika många hästar och det är en riktigt trevlig spis som drar under halvlitern på landsväg. Betalar mindre i skatt på den än på Corollan. Visst, den är mindre men den är ändå tystare än Corollan. Det enda jag egentligen saknar på den nyare bilen är en tempmätare.

Hur var det nu, japanerna använde väl all utrustning som försäljningsargument på 80- och 90-talet? Har man kollrat bort sig så kapitalt?
Givetvis så skulle en motsvarande Toyota med liknande miltal och ålder också haft mer utrustning men då pratar vi plötsligt minst dubbla priset ändå fortfarande inte lika mycket prylar som standard som jag räknat upp.
Amazing.