Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Nizzehult »

Jag är Toyotatrogen men fick ett nytt jobb så jag behövde en pendlarbil som fick kosta max 20' och som skulle vara lite säkrare och modernare. Tittade på Toyota men dom föll bort pga priset, tyvärr.
Tänker inte berätta vad jag köpte men det är en europeisk bil och jag är mäkta förvånad vad som kan skilja i utrustningsnivå mellan bara 12 år och hur mycket bil och utrusning man kan få för ca 20'.

Min förra bil var en Corolla AE103 från 1996, alltså en 4WD kombi med 1.8l 7AFE besinmotor. Pålitlig och oerhörd framkomlighet men hopplöst omodern vad det gäller finesser och säkerhet.

Det här är var som finns i min nyare bil som är från 2008 och som har rullat ca 17' mil:

ACC klimatanläggning
Elmanövrerade och uppvärmda backspeglar
Elhissar fram och bak
Centrallås, fjärrstyrt
Farthållare med fartbegränsare
Regnsensor
Färddator
Startspärr
ABS
Antispinn
Antisladd (ESP)
Manuell växellåda, 5-växlad
MP3 stereo för CD med rattspak
6 högtalare
Radioantenn med förstärkare
Ställbar ratt i höjd och djup
Höj- och sänkbara framlyktor
Servostyrning
Dimljus fram och bak
Isofix-fäste för barnstol
Barnlås för bakdörrarna, knappstyrt
Airbag fram (ena urkopplingsbar med nyckel)
Sidoairbags
Bältespåminnare
Bältessträckare
Nackstöd och trepunktsbälte på alla 5 platser
Stolsvärme båda framstolar ställbart i 3 steg
Förvaringsfack under passagerarsätet
Plyschklädsel
Fällbara armstöd fram
Digital hastighetsmätare med varvräknare
Infodisplay med klocka, yttertempmätare och halkvarning
Ljusautomatik med follow-me-home funktion
Parkeringssensorer bak
Lampkontroll
Servicedator
Helgalvad kaross
Metalliclack
Den hade också dragkrok och motorvärmare (vilket också Corollan hade).
Nytt batteri och nya v-däck.

Utrustningslistan på Corollan är ganska kort.

Elhissar fram
Centrallås
Manuell växellåda, 5-växlad
4 högtalare
Radioantenn
Ställbar ratt i höjdled
Servostyrning
Dimljus bak
Airbag fram
Nackstöd och trepunktsbälte på 4 platser
Stolsvärme båda framstolar, ej ställbart

Corollan var också ganska törstig, runt 0,7 som bäst på landsväg men oftast runt 0,9 blandad körning. OK, den hade permanent 4WD men det kändes ändå lite väl mycket.
Min nya bil är en 1.6l turbodiesel på nästan lika många hästar och det är en riktigt trevlig spis som drar under halvlitern på landsväg. Betalar mindre i skatt på den än på Corollan. Visst, den är mindre men den är ändå tystare än Corollan. Det enda jag egentligen saknar på den nyare bilen är en tempmätare.

Hur var det nu, japanerna använde väl all utrustning som försäljningsargument på 80- och 90-talet? Har man kollrat bort sig så kapitalt?
Givetvis så skulle en motsvarande Toyota med liknande miltal och ålder också haft mer utrustning men då pratar vi plötsligt minst dubbla priset ändå fortfarande inte lika mycket prylar som standard som jag räknat upp.
Amazing.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Glenn »

Nizzehult skrev: tis 15 maj 2018, 23:11:41 Jag är Toyotatrogen men fick ett nytt jobb så jag behövde en pendlarbil som fick kosta max 20' och som skulle vara lite säkrare och modernare. Tittade på Toyota men dom föll bort pga priset, tyvärr.
Tänker inte berätta vad jag köpte men det är en europeisk bil och jag är mäkta förvånad vad som kan skilja i utrustningsnivå mellan bara 12 år och hur mycket bil och utrusning man kan få för ca 20'.

Min förra bil var en Corolla AE103 från 1996, alltså en 4WD kombi med 1.8l 7AFE besinmotor. Pålitlig och oerhörd framkomlighet men hopplöst omodern vad det gäller finesser och säkerhet.

Det här är var som finns i min nyare bil som är från 2008 och som har rullat ca 17' mil:
Menär det bilar i samma klass och prisklass när dom var nya ? ..annars blir ju inte jämförelsen så intressant ?

Man kan ju köpa en 80-tals lyxbil för småpengar som har mer utrustning än en sprillans ny småbil anno 2018 ?
Hur var det nu, japanerna använde väl all utrustning som försäljningsargument på 80- och 90-talet? Har man kollrat bort sig så kapitalt?
Gjorde man ? möjligen mazda försökte väl sälja in elhissar som lyx men rent allmänt så har väl alltid japanska bilar varit ganska lågt utrustade ? möjligen lexus då, LS400 hade ju en hel del standard som nog var ovanligt då, men småbilarna ?
Givetvis så skulle en motsvarande Toyota med liknande miltal och ålder också haft mer utrustning men då pratar vi plötsligt minst dubbla priset ändå fortfarande inte lika mycket prylar som standard som jag räknat upp.
Amazing.
Fast det beror ju mer på att japanska bilar håller värdet bättre än europeiska generellt sett, det kan väl inte vara en nackdel i sej ? ..det finns ju en anledning till det och det är framförallt att dom är driftsäkrare och billigare att äga.


För övrigt har min gamla saab all utrustning på din lista förutom facket under passagerarstolen och metalliclack (vilket är en nackdel), plus att den har en massa annan utrustning typ skinnklädsel, stolar och speglar med minne, navigation, cdväxlare, värme i baksätet och flerzons-klimat. ..Den kostade gissningsvis mindre och har mycket bättre prestanda också.. om man nu ska jämföra :)
Senast redigerad av Glenn den mån 25 jun 2018, 10:56:43, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Glenn »

Dessutom.. dessa hade väl även din corolla rimligen ?
Nizzehult skrev: tis 15 maj 2018, 23:11:41
Elmanövrerade och uppvärmda backspeglar
Elhissar fram och bak
ABS
Radioantenn med förstärkare
Höj- och sänkbara framlyktor
Airbag fram (ena urkopplingsbar med nyckel)
Helgalvad kaross
Nytt batteri och nya v-däck.
..Och kanske även dessa ?
Centrallås, fjärrstyrt
Startspärr
Dimljus fram och bak
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av tobo »

Jag håller nog ändå lite med trådskaparen om att det ofta var mer utrustning på japanska bilar än europeiska, på 80- o 90-talet. I alla fall om man tittar på mindre och större mellanklass. På exempelvis Golf/Passat/Escort/Sierra/Kadett/Astra/Vectra var det sällan ens elhissar, endast på mer påkostade utförandevarianter.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev: mån 25 jun 2018, 10:49:07 Men är det bilar i samma klass och prisklass när dom var nya ? ..annars blir ju inte jämförelsen så intressant ?
Man kan ju köpa en 80-tals lyxbil för småpengar som har mer utrustning än en sprillans ny småbil anno 2018 ?
Ja den frågan är givetvis relevant men nu var det inte så och den nyare bilen fanns inte ens då Corollan såldes.
En SAAB från 2008 med den utrustning du räknade upp kostade ny gissningsvis runt 300', en lite bättre Auris (som väl borde motsvara min bil) runt 210'. Min bil kostade ca 165'. Kan avslöja att det är en fransk bil. Att riktigt gamla lyxbilar som har allt möjligt kan fås för en spottstyver är knappast relevant i detta sammanhang.
Gjorde man ? möjligen mazda försökte väl sälja in elhissar som lyx men rent allmänt så har väl alltid japanska bilar varit ganska lågt utrustade ? möjligen lexus då, LS400 hade ju en hel del standard som nog var ovanligt då, men småbilarna ?
Mazda var tidigt ute med att man fick allt el som standard och använde absolut detta för att locka till sig köpare. Vi pratar 80-talet nu. Betänk att på den tiden levererades många nya, europeiska bilar inte ens med radioantenn och inte mer än två sunkiga högtalare fram. Basmodellerna hade inte ens styrservo! "Självklarheter" som centrallås, elhissar och farthållare var sällsynta som hår på ägg.
Med tiden har standarden på utrustningnivån höjts och idag skulle ingen ens komma på tanken att försöka tillverka en bil utan AC - som var väldigt lyxigt på 80-talet.
Köparen och konkurrensen kräver helt enkelt hög utrustningsnivå och för tillverkarna är det bara att anpassa sig. Även om det säkert ser annorlunda ut beroende på vilken marknad det rör sig om. Att sen tillverkare med mindre bra rykte försöker använda lull-lull för att ta marknadsandelar är inget nytt. Toyota behöver inte göra så, folk köper ändå men kanske av andra skäl.
Fast det beror ju mer på att japanska bilar håller värdet bättre än europeiska generellt sett, det kan väl inte vara en nackdel i sej ? ..det finns ju en anledning till det och det är framförallt att dom är driftsäkrare och billigare att äga.
Nä, det beror på att man behöver upp i modellstegen flera snäpp för att hitta samma utrustningsnivå och då är bilarna per automatik dyrare.

Så här såg det ut anno 1996 på en Corolla AE103:

Elmanövrerade och uppvärmda backspeglar. Icke, manuella med en spak (kom elektriska 1997)
Elhissar fram och bak. Bara fram.
ABS. Nix, kom 1997.
Radioantenn med förstärkare. Bara vanlig antenn.
Höj- och sänkbara framlyktor. Nej.
Airbag fram (ena urkopplingsbar med nyckel). Bara airbag på förarsidan.
Helgalvad kaross. Skämtar du?
Centrallås, fjärrstyrt. Centrallås ja, men inte fjärrstyrt.
Startspärr. Nix, kom 1997.
Dimljus fram och bak. Bak fanns ett ljus. Inga fram.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Glenn »

Nizzehult skrev: tor 28 jun 2018, 22:16:38 Ja den frågan är givetvis relevant men nu var det inte så och den nyare bilen fanns inte ens då Corollan såldes.
En SAAB från 2008 med den utrustning du räknade upp kostade ny gissningsvis runt 300', en lite bättre Auris (som väl borde motsvara min bil) runt 210'. Min bil kostade ca 165'. Kan avslöja att det är en fransk bil.
Corollan säljs för det första fortfarande, om än inte i just sverige av generalagenten.

Kostade din bil 165k, med just den utrustningen då ? eller grundpris ?

Min poäng är ju att man måste jämföra relevanta saker, samma klass och år, för standardutrustningen är olika i olika klasser, och bilar blir mer och mer välutrustade med tiden.

Sen gjorde dåvarande tjänstebilssystem att det var fördelaktigt att ha "tomma" bilar och ha allt som extrautrustning, då detta räknades separat på den tiden.

Saab 9-5 hade exempelvis inte som standard ACC från början (1998), inte heller fjärrlås eller radio, men jag känner ingen som sett en sådan bil i verkligeten, ALLA valde till SE-paketet och fick den "vanliga" utrustningen (inkl tvåzons klimat). Det var samma sak med volvo, mitt ex's föräldrar hade en volvo 850 som dom köpt ny, den hade inte ens elhissar eller nånting, dom hade verkligen köpt basmodellen och inte kryssat nåt, nästan så man blev förvånad att den hade ratt.
Att riktigt gamla lyxbilar som har allt möjligt kan fås för en spottstyver är knappast relevant i detta sammanhang.
Jo, det är relevant då du skrev..
Tänker inte berätta vad jag köpte men det är en europeisk bil och jag är mäkta förvånad vad som kan skilja i utrustningsnivå mellan bara 12 år och hur mycket bil och utrusning man kan få för ca 20'.
Eftersom du kan köpa en gammal lyxkryssare för knappt några pengar alls och få ännu mer utrustning.

Mazda var tidigt ute med att man fick allt el som standard och använde absolut detta för att locka till sig köpare. Vi pratar 80-talet nu. Betänk att på den tiden levererades många nya, europeiska bilar inte ens med radioantenn och inte mer än två sunkiga högtalare fram. Basmodellerna hade inte ens styrservo! "Självklarheter" som centrallås, elhissar och farthållare var sällsynta som hår på ägg.
Med tiden har standarden på utrustningnivån höjts och idag skulle ingen ens komma på tanken att försöka tillverka en bil utan AC - som var väldigt lyxigt på 80-talet.
Köparen och konkurrensen kräver helt enkelt hög utrustningsnivå och för tillverkarna är det bara att anpassa sig. Även om det säkert ser annorlunda ut beroende på vilken marknad det rör sig om. Att sen tillverkare med mindre bra rykte försöker använda lull-lull för att ta marknadsandelar är inget nytt. Toyota behöver inte göra så, folk köper ändå men kanske av andra skäl.
Ja, där är vi överens, det är en helt annan situation nu än då, men då var ju ALLA bilar snikutrustade mer eller mindre, det satt ingen AC som standard i en BMW 5-serie heller, eller en merca.. det fanns förstås toppmodeller där det gjorde det, men inte i basversionerna.
Så här såg det ut anno 1996 på en Corolla AE103:
1996 var corolla toyotas minsta och billigaste bil (i alla fall i europa), det var likadant hos alla andra tillverkare om man tittade på deras billigaste bilmodell.

1999(?) kom yaris och corollan tog ett kliv uppåt, 2005 kom aygo och både yaris och corolla tog ytterligare ett kliv upp på stegen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av riclin »

Här är vad du får i en Auris från 2008 http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1530451023

Dom flesta såldes med plus paket. Men som 10 år gammal, är nog prisskillnaden för en Komfort eller Premium försumbar. Det var när bilen var ny, priset drog iväg med hög utrustnings nivå.

Du skriver att du fick mycket mer utrustning, än vad en Auris från 2008 hade?

Citat; "Givetvis så skulle en motsvarande Toyota med liknande miltal och ålder också haft mer utrustning men då pratar vi plötsligt minst dubbla priset ändå fortfarande inte lika mycket prylar som standard som jag räknat upp.
Amazing."

Specificera gärna alla prylar du fick, som inte fanns i Auris 2008?


Sen att Toyota är dyrare än Renault, eller PSA som 10 år gammal, kanske det finns en anledning till?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Nizzehult »

Ja, den kostade 165k med all den utrustningen. Det fanns få optioner, en av dem var ett soltak i glas och sen tror jag att man kunde få navigation. Min har något slags pluspaket då den har p-sensor och elhissar bak, det var bara fram det var standard annars.
Men utrustningslistan/broschyren i länken blir bara patetisk om man tycker att reglerbar instrumentbelysning och eluppvärmd bakruta är nåt att poängtera, jeeez, det hade jag på min Opel från -69....

Man kan dividera ihjäl sig om olika tillbehör och utrustningar ska/bör ingå och jag vet att just på tjänstebilssidan så har detta stötts och blötts och det blir lätt att man jämför äpplen och päron. Åkte med en nästan ny bil i går och där fanns det system för att läsa av trafikskyltar och för att hålla reda på att föraren behövde rasta genom olika avläsningar...Jag konstaterar bara med höjda ögonbryn vad man faktiskt får för mega-höjning av utrustningsnivån på bara 12 år...

Jag tycker ändå att vad man kan köpa en gammal lyxbil för inte är relevant i denna diskussion, tänk på att vissa säkerhetssystem som sitter standard idag inte ens fanns på dessa bilar oavsett vad de hette eller kostade. Lika ointressant är också vad det såldes för bilar och modeller utanför Sverige.

Sen var Corollan inte alls instegsmodell 1996 utan det var Starlet. AE103 är dessutom 4WD versionen, alltså toppmodellen av Corolla och ändå så var den rätt spartanskt utrustad.

En bekant köpte en Auris från 2008 för två år sen och fick då ge strax över 60'. Visst hade den en del utrustning men inget märkvärdigt och han blev rätt missnöjd över hur törstig den var. Det är stor skillnad på 60' och 20' (även om det gått några år).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Glenn »

Jag trodde faktiskt inte EP90 såldes i sverige, men jag kanske har fel, det finns ju en del av dom på blocket iaf.

Förresten, Om du har pluspaket i din hade den ju inte elhiss, som du nyss sa var standard ? eller ?


Men hursomhelt tycker jag din jämförelse är ganska ointressant - äpplen och päron typ, du jämför en specifik bil med en specifik annan bil av helt olika årsmodellewr (och antagligen klasser) och drar sen slutsatser om tillverkningsland man inte kan dra på det lilla urvalet, DET gör det irrlevant tycker jag.

Sen är ju franska bilar ett specialfall, dom är väldigt förarorienterade i största allmänhet, jag skulle ALDRIG köpa en, men dom få gångerna dom fungerar brukar dom ju vara trevliga att köra.. lite som alfa romeo :)


Anlendingen att jag skrev så om corolla avr att det fortfarande är en av toyotas bäst säljande bilar (om inte den mest sålda bilen), den säljs även i våra grannländer, och man ser corollor av senaste generationerna på våra gator också ibland.. om dessa är import eller om man faktiskt kan specialbeställa dom via svenska toyota vet jag inte.

Över huvud taget är väl sedan den populäraste karossformen globalt sett vad jag förstår, men i sverige så är det kombiland, och därmed även halvkombiland.

(Själv går jag dock emot statistiken, jag äger tre sportcoupé, en sedan och en kombi..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Mycket har hänt på 12 år när det gäller utrustning

Inlägg av Nizzehult »

Visst såldes Starlet i Sverige men jag har för mig att den var väldigt dyr i förhållande till sin storleksklass där det redan fanns en uppsjö väletablerade konkurrenter så den sålde nog inte särskilt bra.
Elhissar var standard i min franska bil. Fram. Bak fanns på några som hade en lite högre utrustningsnivå; om det sen hette pluspaket eller inte har jag ingen aning om.

Hade nån sagt åt mig för 15-20 år sen att jag kommer att äga en fransk bil innan 2020 så hade jag skrattat läppen av mig. Men även jag kan ändra mig och inser att idag är nästan alla bilar - oavsett vad dom heter - ett hopkok av delar som olika underleventörer eller t o m konkurrenter levererar. Min motor t ex, den finns hos såväl Volvo, Peugeot, Citroën, Mini, BMW och Ford. Som jag känner till. Det mesta av elen kommer från SEV, Valio eller Bosch. Osv.
OK; det finns en del konstiga standardfel på min bil som man knappast hittar på en japan men åtgärdar men dem så är det inget större fel på den. Faktiskt.
Jag har själv varit rätt konservativ när det gäller märken och modeller och det är nästan bara japaner som stått på min gård under avsevärd tid. Men som sagt: man måste fatta att bilar och biltillverkare anpassar sig så den som gällde 1996 gäller absolut inte idag och fördomarna har bitit sig fast ser jag: "...dom få gånger dom fungerar..."..
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar