E-bay?

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

E-bay?

Inlägg av R4b13z »

Sitter å lurar på en del frågor om E-bay.

Den största är väl lite om hur faan man ska kunna lita på att man faktiskt får de man betalat för?
Finns de nånstans man kan kolla någons "rykte" eller liknande?

Blir de mycke påslag på pris med frakter, tull och andra avgifter? Följdfråga Betalar man sånt i förskott/efterskott?
Sen hur funkar paypal? Följdfråga Är de säkert?

Allt känns för enkelt på ngt vis, som att de är ngt man missat å kommer åka dit på, ngn som förstår?

/// Vilsen i pannkakan
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: E-bay?

Inlägg av Fnys »

Feedback Stars
(Hög respons eller feedback innebär en mer pålitlig säljare MEN kolla även kommentarer om säljaren, så att personen inte fått massa kritik för gods utomlands m.m)
KOLLA ÄVEN om säljaren skickar gods till Sverige. Inte alla som gör, men kostnaden står oftast, annars är det bara att maila säljaren.

Jag har mitt konto kopplat genom PayPal, det var ett h-e att få all verifiering och sånt att funka i början men sen när kommunikationen lirade fungerade allt jättebra.
Har aldrig hört något negativt om PayPal och vad jag vet så är det väldigt säkert!

TIPS: En chans att slippa tullavgift är om du får säljaren att skriva "GIFT" på emballaget, det funkar ibland :D
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: E-bay?

Inlägg av Dale »

Fnys skrev:TIPS: En chans att slippa tullavgift är om du får säljaren att skriva "GIFT" på emballaget, det funkar ibland :D
Warrenty replacement eller hur de stafvas brukar funka med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: E-bay?

Inlägg av Hornlund »

Ge dig inte in i Ebay, om du inte vill göra av med pengar, första regeln.
Det är på tok för enkelt att köpa spännande saker :oops:

Tänk även på att kolla vad frakten landar på, det förstör oftast de fina priserna ganska omgående.
Sedan nu när kronan ligger så dåligt till, mot samtliga valutor är det inte riktigt lika kul. Även om de är samma spännande saker som erbjuds.

Paypal fungerar riktigt bra tycker jag. Även om mitt försök till återbetalning, på remhjulen jag beställde (dock ej genom ebay), aldrig gick igenom. Det berodde på att tiden gått längre än tre månader.

Så om du motförmodan misstänker att du blivit blåst, se till att försöka kräva tillbaka pengarna genom Paypal innan tre månader gått.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Ohjay
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:37:33
Bilmodell: ST185
Årsmodell: 1990
PostOrt: Göteborg

Re: E-bay?

Inlägg av Ohjay »

Får man det man betalat för?
I de flesta fall ja. Var noga med att kolla deras "feedback". Har de många negativa jämfört med det totala antalet så kanske du inte ska köpa från just den säljaren. Har säljaren bara få negativa feedbacks kan det vara lugnt att köpa från denna, men läs varför säljaren fått negativ feedback. Det kan ge en liten fingervisning om hur säljaren är.

Påslag med frakt, tull & andra avgifter?
Ja.
Frakt: Var väldigt noga med att läsa vad säljaren anger om frakt internationellt. Står det att du ska kontakta säljaren, eller om det inte står nåt alls om vad frakten går på, så kontakta säljaren för att undvika en obehaglig överraskning. (Mitt första och enda misstag på eBay handlade om frakt. Säljaren ville ha över 100 dollar i frakt för 2 blinkers till en ST182, vilket nämndes först efter att jag betalat den frakt säljaren först listat)
Tull:Själva momsen som du kan få betala är 25% av totala beloppet(dvs köpekostnad samt frakt), sedan tillkommer minst 100:- i expeditionsavgift/tullavgift.
Det är inte alltid man åker på tull. Ibland slinker paket igenom. Det kan vara värt att fråga säljaren om de kan skriva ner värdet på paketet de skickar, eller att de markerar paketet på olika sätt.
"Gift" funkar ibland, men är oberäkneligt enligt mina erfarenheter.
"Warrantly replacement" har aldrig gått fel för mig. Markeras paketet som detta slipper du moms/tull.
"Books", kan funka, så får du lägre procentsats på momsen, men öppnar tullen paketet kan det bli mycket strul.
Tull/Moms betalar du när du hämtar ut ditt paket, om det skulle vara så att du åker på dessa avgifter.
(Att försöka undvika tull/moms är olagligt, bör jag nog påpeka, men något många ändå gör och risken att åka fast för det är inte speciellt stor, men det är trots allt olagligt)

Hur funkar PayPal?
Hur ska man säga... det är en "virtuell" bank. Du kan antingen föra över pengar till ditt PayPal konto, och då använda dessa pengar när du vill betala saker från t.ex eBay. Annars kan du lägga in dina kontokorts uppgifter i Paypal, så dras beloppet direkt från ditt kort när du betalar något med Paypal.
Det är ganska enkelt att komma igång med Paypal. Tänk dock på att verifiera ditt konto, det underlättar en del och är väldigt enkelt.
Paypal är väldigt säkert, så länge som man tänker på att ha ett ordentligt lösenord.
Dessutom så har Paypal en garanti som du kan nyttja utifall något skulle gå snett med eBay, t.ex att du inte får det du betalat för, att det du fått är skadat och säljaren vägrar att ta tillbaka varan, etc etc. Nyttjar du då garantin, och Paypal anser att du har rätt, så får du dina pengar tillbaka.
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: E-bay?

Inlägg av R4b13z »

Mycke bra svar!
Tackar helhjärtat.

Hornlund - Att de är för lätt att köpa spännande saker börjar jag bli varse. Finns mycke spännande därute. ;)

Ska kika omkring och se vad som klingar bra med börsen och samvetet så ska vi nog se att de löser sej.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: E-bay?

Inlägg av Dale »

Tror dessutom inte att tullen öppnar paketen idag utan röntgar dom som på TV. Går fortare. Öppnar gör dom nog som sista utväg. Hur som helst så kan tullen kolla va de e i paketen. Det är dessutom rätt olika procentsatser på olika prylar. Kolla på http://www.tullverket.se/tullguiden/tul ... 08283.html
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar