Fiero GT V6 '87. Var: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Såhär ser däcken ut, ja det är sprickor.. (däremot är mönstret fint, dom har inte gått många mil)
dack.jpg
dack.jpg (89.93 KiB) Visad 8417 gånger
Inredningen är amerikanskt 80tal..
inredning1.jpg
inredning1.jpg (119.43 KiB) Visad 8417 gånger
inredning2.jpg
inredning2.jpg (106.55 KiB) Visad 8417 gånger
Vi får väl se vad som hämnder med den, dock gör jag nog en tråd på PFF om det, lute väl Off Topic här :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av cheetah1 »

Du kan ju alltid stoppa i en Toyotamotor i den, så kan du göra en projekttråd här.. ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

En 3S-GTE vore ju nice, eller en 1UZ-FE :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av MartZink »

Kul med en till mittmotorbil i norrtälje. Finns en fiero till någonstans men vet inte ven som äger den.
Och en röd Mr2 som har stått ett tag men tyvärr inte till salu just nu.

Däcken lär duga prima till att göra rök av 8-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Däcken är numera bytta :)

Har även lagat en del annat smått, typ fixat vindrutespolningen, oljetrycksmätaren, batteriet, däcken som sagt, bytt olja och filter, lagat det trasiga positionsljuset fram.. tyvärr är det lite mer att fixa..

Det läcker in vatten, troligen takluckan.. ena växelwiren kärvar brutalt, troligen ihoprostad, bromsarna kärvar, sprickor i damaskerna till lederna i fram och bakvagnen (dessa verkar dock kunna köpas löst, och alla leder är av typen med fettnipplar..).. ja, sen innertaket då, det ser ut som SKIT.. Sen verkar dne inte komma upp i temperatur heller, men det beror troligen på termostaten, och den är extremt lättbytt, den sitter nämligen under ett lock med snabbfästen á la kylarlock.. måste bara beställa en original AC delco från USA.. och då ska även kylarvätskan bytas, har köpt hem 8 liter koncentrat , systemet rymmer nämligen 12 liter totalt..

Hann ta EN olaglig provtur innan vintern kom, med 10+ år gammal bensin i tanken.. den gick okej men var lite trött på högre varv, bromsarna tog dåligt (men blev bättre efter ett tags bromsande) och extremt trögväxlad.. dessutom ingen innerbackspegel (den har ramlat ner, har köpt speciellt backspegellim)

Brukade för övrigt stå en svart MR2 här omkring förut också, men nu har jag inte sett den på ett tag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av SHySwe »

Original eller pyssel?
En Saab-motor borde passa direkt på växellådan?
E85-variant av 2,0 Ltt, så borde du kunna regga som ändrat fordon...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Njae, tror du det ? tydligen passar cheva smallblock rakt på lådan, men då får man en massa andra problem för motorn är såpass mycket större, men jag tror att V6'an i den i princip är en smallblock V8 med två cylindrar mindre.

2.0 lättryckare är ju tacksamma då dom bara har 150hk och lätt kan flytta upp till runt 300 utan alltför synliga modifieringar.. men för nu får den behålla original gjutjärns jänk-V6'an :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Kan meddela att jag först skaffade nya däck, sen lagade jag en zillion elfel, alla berodde på oxid, det var positionslysen, blinkers, indikationslampor i panelen osv som strulade..

Sen besiktigade jag bilen och fick två nedslag, ett var att höger framlyse inte flippade upp.. vilket det givetvis gjort alla gånger innan när jag testade det. ..Nästa fel var att frambromsarna låg på hela tiden, besiktningsmannen kunde ju snurra hjulen med en arm, men det var tydligt att det krävade.
Jag kunde ju inte köra bilen innan pga körförbud men dom kärvade inte då jag meckade med den.

I övrigt inga fel, han påpekade att ramen såg rostig ut men var "kärnfrisk" :)

En kul sak är ju att bilen är en 87'a som i USA hade katalysator, den har dock tidigare ägare plockat bort, ska ge 7hk påstod han när farsan köpte bilen, fan trot, men det sitter även chip och öppnare filter så det kanske ger nåt sammantaget. ..I alla fall så har den inte katkrav i sverige, och den går på gamla regler så dom mäter enbart CO, och det får vara skyhögt, besiktningsmannen skrattade bara när värdet var en bråkdel av det och sa att med insprutning är det ju en barnlek att klara kraven som är satta för typ V8 med fyra förgasare från 60-talet :)

Jag körde hem bilen och kände att bromsarna låg på mer och mer, när jag kom hem rök det om frambromsarna och när jag hissade bilen kunde jag knappt snurra på hjulen alls.

Jag misstänkte först att bromsslangarna agerade backventiler då exakt det hänt en gång innan (när min pappa hade bilen), men efter att ha kopplat loss slangarna gick det fortfarande inte att presssa ihop kolvarna.

Så loss med oken och jag kunde konstatera att damaskerna till kolvarna var i trasor, kunde även konstatera att oken var extremt lätta, troligen nån magnesiumlegering, och kolvaerna var gjorda i bakelit eller nåt.

Först trodde jag felet var att spåren där tätningarna i pottorna sitter hade oxiderat (vitt fluff som alu brukar bli), och det gjorde att packningarna tryckte för hårt på kolvarna, men efter att ha skrapat rent dessa och testat att montera kolvarna utan packningar insåg jag att kolvarna var för stora.

Det visade sej bero på att dom hade nån slags beläggning(??), slutade med att jag fick slipa bort denna försiktigt med smärgelduk och sen polera upp kolvarna med våtslippapper ner till 2000-storlek.. sen i med packningar och kolvar och då funkade det.

Tyvärr kunde jag inte få tag i renoveringssatser med packning+damask utan måste beställa det från USA så jag monterade de gamla tätningarna och damaskerna och testade, allt verkade fungera, testkörde en längre sträcka helt utan problem.

Ska dock beställa renoveringssatser, ksotar typ $2 per ok i USA, sen frakt och tull och moms och avgifter men ändå, småpengar och man vill ju inte chansa med bromsar, givetvis byter jag även all bromsvätska då.

Sen demonterade jag höger flipplyse och kunde konstatera det som google redan sagt var standardfelet, det sitter en slags slirkoppling där och den har tre "geleduttar" som med tiden upphör att vara i rätt form och blir typ smulor, när jag äntligen fått isär grejerna (stålskruv i alugods..) kund ejag hälla ut smulorna, normalt stet beställer man då ett "renoveringskit" som innehåller packningarna och tre nya plastduttar gjorda i delrin, det hade ju inte jag tid med utan jag slöjdade till nya duttar i nån plast jag hade hemma, packningarna var hela så jag fick borra ur de avdragna skruvarna och gänga M4 (resten var ju tum förstås) så jag kunde sätta ihop lysemekaniken igen, jag hade gjort streck hur allt satt men jag insåg att jag fick höfta till det ändå och ställde lyset med "ögonmått", på med strömmen och allt funkade!

Sen blev jag sjuk, men när jag tillfrisknat efter drygt två veckor så ombesiktigade jag, lyset var perfekt justerat :D bromsarna funkade bra men han såg att det var bromsvätska på oket och trodde det läckte, så dom gjorde högtryckstest, men jag förklarade att jag precis haft isär allt och inte torkat så noga, det lugnade honnom.

Godkänt med blankt papper, whee!

TYVÄRR så startade inte bilen när dne skulle ner från rampen, det klickade men startmoton snurrade inte, vi knackade på startmotorn men icke.. grabbarna där var hyggliga och puttade igång mej så jag kunde köra hem dock.

Nu ska jag loss med startmotorn och se varför, nu är det ju amerikanskt så allt är gjort för att servas och lagas, både kol och hela solenoiden är lätta att byta och kan köpas billigt. ..även en hel startmotor är billig, 400:- i USA, med core+frakt+tull+moms+avgift blir det knappt en tusenlapp.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: LÖST: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Glömde ju..

Hur är bilen att köra då ? ..jo jag har kört en del med den nu (innan ombesiktningen, precis efter att jag lagat bromsarna) och den är ju öh.. annorlunda, VÄLDIGT olik en japansk sportbil, framförallt motorkaraktären, V6'an har massor av bottendrag men dåligt toppdrag, dessutom rödmarkerad ganska lågt (5000rpm ?), inte alls som typ min ST202 som ÄLSKAR att varvas..

Växellådan är inte speciellt sportig alls, väghållningen är bra men väldigt stötig (nu har denna bilen progressiva fjädrar och ställbara konis runt om också), väldigt ovant att den kastar ut rumpan extremt lätt, typ efter kurvor, efter stopplikt eller i rondeller, man får vara försiktig, trycker man på gasen så kommer rumpan direkt.

Är man 196cm som jag sitter man sådär i den, det funkar men det känns lite trångt, jag sitter mycket bättre i den japanska motsvarigheten till fiero - MR2, både Mk2 och Mk3 (aldrig suttit i en Mk1).

En annan sak som är ovant är avsaknaden av servo, fan jag har inte kört bil utan styrservo på.. 20 år ? man har ju helt tappat vanan att se till att styra när man rullar :) otroligt jobbig att parkera på grund av det.. när man har lite fart märks det ju givetvis inte.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fiero GT V6 '87. Var: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Kan meddela att efter att ha satt dit nya jordflätor så verkar startmotorn fungera - i gengäld är bilen extremt svårstartad och går som en påse nötter, misständer och avgasknallar :/

Jag blir så trött..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar