Fiero GT V6 '87. Var: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Fiero GT V6 '87. Var: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Jag skulle behöva flytta en bil från stallarholmen (som ligger ungefär vid Mariefred) till Norrtälje, det är ca 15 mil.

Bilen är "körbar" men avställd och har stått parkerad sen 1997, först 8 år utomhus och nu två år i garage.

Kan tänka mej..

- biltransport, om någon har en att låna ut eller kan köra
- biltransportsläp - om någon har ett och kan köra, jag har förvisso bil som får dra 1800, men inte BE-kort.

Andra förslag mottages också..

Det går att hyra en biltransport som får köras på B-kort, men den är ganska dyr och man får köra en bit för att hämta och lämna den.


I värsta fall kan man ju utnyttja kryphål i lagen och faktiskt köra den, men det känns inget vidare att köra så långt med en bil som stått så länge, däcken ser inte så kul ut heller efter 8 år i solen.
Senast redigerad av Glenn den mån 25 jun 2018, 13:53:14, redigerad totalt 2 gång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av tobo »

"Det går att hyra en biltransport som får köras på B-kort, men den är ganska dyr och man får köra en bit för att hämta och lämna den."
Jag tycker det verkar svårt att komma undan lagligt, även om man har en bil som exempelvis får dra 1500 på B-kort. För en sån kärra får ju vanligen bara lasta ca 1100 kg, och väldigt många bilar väger ju mer än det...?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

ja, det kräver ju typ BE-kort, men hittar man nån med biltransportsläp och be så..

ska man hyra biltransport tillkommer ju milavgift också, och diesel, och extrakörning till och från järfälla..

blir så less, måste fixa detta inom ett par veckor, annars försvinner den för gott
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av cheetah1 »

Ja, jag har BE, men det hjälper väl föga i sammanhanget...
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av MartZink »

Hyrde b-släp på preem i norrtälje och det var inte särskillt dyrt. bra släp med vinsch och allt. Fick även med däcksurrningsband

Bättre att köra överlastat B-släp än olovlig körning med BE-släp.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av cheetah1 »

MartZink skrev: fre 22 sep 2017, 13:11:24 Hyrde b-släp på preem i norrtälje och det var inte särskillt dyrt. bra släp med vinsch och allt. Fick även med däcksurrningsband

Bättre att köra överlastat B-släp än olovlig körning med BE-släp.
Nja, jag skulle nog säga att det är bättre att köra lagligt än endera av de där alternativen. Säkerhetsmässigt skulle jag nog även säga att det är betydligt farligare att köra med överlast än med ett släp och en bil som faktiskt är byggda för att klara av lasten...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Problemet löst, i sista sekund..

Hittade en kille med BE, släp och tillräckligt stor bil som kunde tänka sej köra med kort förvarning i lördags, han ville ha 2000:- för det.

Så nu står den hemma..
fiero.jpg
fiero.jpg (469.98 KiB) Visad 7685 gånger
..Körförbud sen 2007, kasst batteri och torrspruckna däck.. dessutom risig solbränd lack, men annars verkar den funka :)

Kul med mittmotorbil, även om jag trodde att min första mittmotorbil skulle bli en MR2 :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av SHySwe »

Snygg! Vad kan du berätta om den?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Jag är inte expert på bilmodellen, men det är en rambyggd mittmotorbil med plastkaross, den finns både med automat och man låda, min har den femväxlade manuella getraglådan (som ska vara bäst), den finns antingen med en 2,5l radfyra med eller en V6'a på 2,8l, jag har sexan, som har "hela" 138hk..

Problem jag vet om:

- farsan hittar inte regpapper och reservnycklar
- däcken är torrspruckna
- innertaket hänger
- lacken är ful pga sol
- inte körd på 10 år
- stereon funkar inte
- oljetrycksmätaren funkar inte
- batteriet är sopslut (det ska vara ett med idiotiska USA-sidopoler dessutom)

Planen är att fixa nya däck och batteri, byta olja+filter, provköra lite, besiktiga och se om dom gnäller på mer saker.

Går den igenom så ska jag försöka fixa innertaket, rädda lacken om det går, byta övriga vätskor, laga smågrejer typ innerbelysning, byta sunklarmet som strular, laga/byta stereon..

Upptäckte att det sitter ställbara konidämpare också, dom var tydligen inte gratis nya.. den har även nåt chip och borttagen katalysator (behövs inte på en 87'a) som tillsammans ska ge drygt 150hk, fan vet om det är så.

Är inte lacken räddningsbar är jag lite sugen på att testa att foliera själv, får se.. det är ju ganska små ytor och alla karosspaneler är löstagbara.

Synd bara att man har så lite tid, alla måsten tar sån tid..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar sätt att lösa flytt av bil från stallarholmen till norrtälje

Inlägg av Glenn »

Såhär ser den ut fram..
fram.jpg
fram.jpg (155.31 KiB) Visad 7620 gånger
..Och bak..
bak.jpg
bak.jpg (176.16 KiB) Visad 7620 gånger
Här ser man hur lacken har blivit :(
lack1.jpg
lack1.jpg (92.98 KiB) Visad 7620 gånger
Vingen är värst..
vinge.jpg
vinge.jpg (116.55 KiB) Visad 7620 gånger
Motorn är tämligen smutsig och skräpig..
motor.jpg
motor.jpg (169.42 KiB) Visad 7620 gånger
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar