Mitsubishi bakaxelarrangemang..?!

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Mitsubishi bakaxelarrangemang..?!

Inlägg av cheetah1 »

Tja!
Klurar på en pickis, och kikar förstås runt lite på olika varianter.. Mitsubishi L200 har bladfjädrad bakaxel, helt okej, det är trots allt en pickis, men så fick jag syn på nedanstående bild. Kan någon helt kort förklara för mig vinsten med det där stötdämpararrangemanget..? När jag fick syn på den tittade jag på den en lång stund med huvudet på sned som en fundersam hund...

Bild
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Mitsubishi bakaxelarrangemang..?!

Inlägg av Johnny Blade »

Kanske för att lämna plats åt avgassystemet.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mitsubishi bakaxelarrangemang..?!

Inlägg av Neblade »

Vild gissning att det har något med att dämpa ut rotationen eller vridande vibrationer från bakaxeln vid acceleration?

Men jag har aldrig sett det på någon annan bil, och vet inte om det skulle göra någon nämnvärd nytta. Men bladfjädrar innebär ju att man böjer fjädern något vid acceleration. På gamla amerikanare brukar man ju sätta en balk som går framåt och stöttar på främre delen av bladfjädern för att hindra rotationen (glömt vad det kallas). Speciellt då man kör väldigt mjuka bakfjädrar (åka rakt fram bil med raggar stuk?!).
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Mitsubishi bakaxelarrangemang..?!

Inlägg av cheetah1 »

Jag har iallafall varit och provkört den och sneglat in under, och mycket riktigt är det sådär den ser ut. Den går ganska stötigt med tomt flak, men det är ju inte så oväntat. Vad som var desto mer oväntat var att även om den förstås var bekvämare och det är en helt annan sorts bil, så var Outlander PHEV väldigt lika sett till bullernivå och utförande och kvalitet på inredningen. Frågan är om man vill ha en bekväm bil med låg förbrukning som man kan dra ett släp bakom som man kan lasta ett ton på, eller om man vill ha en något obekvämare bil som man kan lasta ett ton direkt på flaket på istället. Det känns som att pickisen är coolare, men hybriden ger ungefär samma användbarhet till en mycket bättre driftekonomi om man kör längre sträckor.

Jag är lite ambivalent, men det lutar åt en laddhybrid som nästa bil..
Skriv svar