Flytande syre

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3494
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Flytande syre

Inlägg av cheetah1 » fre 28 mar 2014, 23:22:57

Har lite svårt att hitta information om det här, eller så har jag inte nog med kunskap eller en kombination, men nån här finns det säkert som har bra koll.

Om man kyler en gas, i det här exemplet syre, till under sin kokpunkt kommer den övergå i flytande form. Därefter ökar kokpunkten med ökande tryck, men vid syrets kritiska temperatur hjälper det inte vad trycket är, vätskan övergår i gas. Syre som gas har 861 gånger större volym än som vätska vid samma tryck. Det innebär att om vätskan inte tillåts expandera när den förångas borde trycket i behållaren stiga 861 gånger, eller hur? Vet inte vad ångtrycket är vid kritiska temperaturen, men låt oss gissa att det är 50 bar absolut. Det innebär att trycket i behållaren om temperaturen höjs över kritiska temperaturen plötsligt skulle stiga till ca 43000 bar absolut. Detta innebär alltså att det är helt omöjligt att ha flytande syre i en sluten behållare utan nån form av ventil som släpper ut det som kokar bort.

Har jag rätt?
Med andra ord är flytande syre extremt svårt att lagra under nån längre tid om inte man har en behållare med en hejdundrande isolering och trycktålighet? Alternativt att man har en kylmaskin som håller behållaren konstant kall?
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Flytande syre

Inlägg av Pugho » tis 08 apr 2014, 08:15:00

Det var en snabb repetition av gymnasiets fysik... Fenomenet med att det inte spelar nån roll vid kritiska temperaturen var jag inte medveten om, men givet det så låter det rimligt.
Följdfråga: Hur påverkar tryckstegringen och kondenseringen temperaturen i behållaren?
____________________________
Mikael Cedergren

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3599
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Flytande syre

Inlägg av Dale » tis 08 apr 2014, 11:12:47

Vet att Rickard "Supramannen" Cornacchini hade intercooler med kolsyreis/torr-is ilag med T-röd (minus 70-75°C) i Supran.


http://www.dryiceintercoolers.com/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Skriv svar