Äntligen skyltdispensen i land!

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Äntligen skyltdispensen i land!

Inlägg av Glenn »

Jag har ju vid flertalet gånger försökt få små skyltar (aka USA-skylt) till min ST205, det fanns en tråd om det på det gamla forumet (ni vet det som skulle finnas som arkiv för all framtid men nu är borta..) men jag har inte orkat bry mej så mycket på senare år.

Största anledningen att ha så skyltar är ju att jag vill ha en mindre skylt fram då skylten skymmer intercoolern, ganska dumt.. men att få en skylt för det har visat sej omöjligt, jag har även argumenterat för att få en bakskylt, gick inte heller, jag har hänvisat till andra ST205'or med liten skylt, icke.. inget hjälpte.

Men nu vid årskkiftet kommer det ju nya skyltar, det är flera ändringar men den lilla skylten byter format och kommer bara att finnas med EU-logga, HUGA! nåt sånt fult vill man ju inte ha på bilen, så nu brann det ju i knutarna.

Nåväl, efter att ha "löst problemet" och skickat in en skriftlig ansökan för både bak och framskylt så fick jag i fredags min dispens för liten skylt bak, dom vägrade fortfarande fram men jag får väl beställa två bakskyltar och sätta den ena fram, eller så sätter jag en stor bak och den lilla fram.. jag VET att polisen kan slå ner på det, men så länge det är äkta skyltar brukar dom inte bry sej.

En liten skylt är nu på väg, jag försökte beställa en till direkt, men det gick ICKE "Du har redan en beställning under produktion" eller nåt sånt, tror jag måste betala den nuvarande först, hoppas verkligen att jag hinner göra det och beställa en till innan dom byter skyltformatet, men jag tror det är vid januari 2014.

Funderar även på att beställa en till stor skylt så man har en fräsch, för även dessa stora skyltar kommer bara att finnas med EU-märken på.

..Sen borde jag beställa nya plåtar till hojarna också, för även där.. ni gissade det, blir det bara EU-loggor.. där blir dock de nya skyltarna mindre, så där kanske man ska avvakta, beställa nya skyltar, och sen klistra över nåt klistermärke på EU-loggan ? ..eller så beställer man skyltar i dagens format, och sen nya, och ser vilken man gillar bäst hmm.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Äntligen skyltdispensen i land!

Inlägg av MagnusS »

Min MR2 har liten skylt bak, Stor fram. Har åkt med "bakskyltar" i fram+bak i alla år utan problem, Både genom SBP och Poliskontroller. Precis som du säger så verkar de inte forska i det så länge man har originalskyltar.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Äntligen skyltdispensen i land!

Inlägg av Neblade »

Rackarns! Man kanske skulle beställa nya fräscha skyltar till MR2:an också?! :)
Volvon och Celican fick sig nya skyltar för ett par veckor sedan. EU blaffa på gammel-toyan känns väldigt fel.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Äntligen skyltdispensen i land!

Inlägg av Mr Dezent »

En annan körde den dyra lösningen.
Personliga skyltar till en av bilarna som har små skyltar, sedan flyttning av samma skyltar till ett annat fordon.
Enda baksidan är att man får nya registreringshandlingar för båda fordon vid varje flytt av skyltar.

Fast jag har tidigare lyckats få små skyltar till två olika bilar där det i båda fall skulle varit "omöjligt".
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen skyltdispensen i land!

Inlägg av Glenn »

Jo, att flytta små personliga skyltar till ett fordon som inte har små är ju till och med tillåtet (står uttryckligen i reglerna att det är ok), men det fungerar ju bara så länge man har dom personliga skyltarna där, flyttar man dom till en annan bil så är man ju tillbaka med stora på bilen man flyttar från.

Det med dispens för liten skylt verkar bero mest påå vem som handlägger, jag vet folk som fått det hur lätt som helst, men när jag försökt har det varit tvärstopp, nu fick jag ju lov att öh.. använda en alternativ metod för att lyckas, och det kostade ju pengar, som jag nog iofs kan få tillbaka om jag vill :)

Funderar på att göra ett försök till med framskylten och bättre bilder, att ansöka är ju gratis.. men jag får se om jag orkar ta tagi det, som sagt, ingen verkar bry sej om man har en liten originalplåt på "fel" ställe ändå, och har man det är det nog marginella böter, eller mest troligt, man kan snacka sej ur det.. "Men vaddå, jag har ju fått skyltarna från transportstyrelsen ? kolla här, finns loggor i reflexen ju!"
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar