Beställa däck på internet

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Viktorsjogren
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 07 okt 2013, 11:59:22
Bilmodell: toyota Highlander
Årsmodell: 2009
PostOrt: Vårgåda
Land (Country): Sverige

Beställa däck på internet

Inlägg av Viktorsjogren »

Hej allesammans!

Ska beställa nya vinterdäck och undrar lite över vilken sida som är bäst osv. Har bestämt mig för att satsa på 4 st hakkapeliitta 8 och bäst pris verkar däckonline ha. Hittade även bra pris på http://www.tirendo.se men ingen verkar ha hört talas om dem och det handlar ju om mycket pengar så blir ju lite osäker.

däck365 ska vara bra också har jag hört, alla tips och rapporter mottages gärna!

Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av cheetah1 »

Däckonline är bra, men man bör se upp, särskilt om man kör hoj, med hur gamla däck man får. Dock är Hakka 8 sprillans nytt för säsongen, så dom lär du få nya av.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Dale »

Däck från "internet" kommer rätt ofta från fabriker som bygger däck till andra marknader än norden så har du otur kan du få ett däck med fel gummiblandning så det är som att åka på hockeypuckar redan efter några månader. Har råkat ut för det själv och det blir dyra lärpengar. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av cheetah1 »

Ja, fast Hakka 8 är gjort för norden, Nokian har andra namn på sina centraleuropadäck. Dessutom, vem i centraleuropa kör på dubbat?

"Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 är ett nytt toppdäck för nordiska vinterförhållanden."
Viktorsjogren
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 07 okt 2013, 11:59:22
Bilmodell: toyota Highlander
Årsmodell: 2009
PostOrt: Vårgåda
Land (Country): Sverige

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Viktorsjogren »

Ja Hakka 8 bör väl vara ett säkert kort tycket jag!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Dale »

Se bara till att dom är tillverkade i finland för nordiska marknaden. En bekant fick några Hakka från en fabrik i ryssland och dom är som sten. Kan bero på dom dåliga vägarna dom har där. Saknar komfort och är outslitliga men billiga var dom. :-D
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Neblade »

Dale skrev:Se bara till att dom är tillverkade i finland för nordiska marknaden. En bekant fick några Hakka från en fabrik i ryssland och dom är som sten. Kan bero på dom dåliga vägarna dom har där. Saknar komfort och är outslitliga men billiga var dom. :-D
Varifrån beställde han dem? Låter ju mer som en kopia, eller var det verkligen samma däckmärke och modell? :wtf:
Skulle inte beställa från det märket igen om jag råkade ut för något sådant, snacka om badwill för det däckföretaget.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Dale »

Neblade skrev:
Dale skrev:Se bara till att dom är tillverkade i finland för nordiska marknaden. En bekant fick några Hakka från en fabrik i ryssland och dom är som sten. Kan bero på dom dåliga vägarna dom har där. Saknar komfort och är outslitliga men billiga var dom. :-D
Varifrån beställde han dem? Låter ju mer som en kopia, eller var det verkligen samma däckmärke och modell? :wtf:
Skulle inte beställa från det märket igen om jag råkade ut för något sådant, snacka om badwill för det däckföretaget.
Nokian handlades på en av dom stora på internet och enligt dom så kan dom inte styra varifrån däcken kommer ifrån. Det beror på vad som finns i lager och det är flera som säger likadant. Knallar man in på en seriös däckverkstad så vet dom varifrån däcken kommer och tillverkningsland (inte då Made in EU) som det står på en del däck med. Till och med så dom brukar veta när däcken tillverkas. Skillnad alltså att handla på nätet och ifrån en lokal seriös däckfirma. Sen ska däcken på fälg med. Många gånger så ingår montering hos däckfirman men kan kosta ett par hundra per hjul att få det monterat om man kommer dragandes med däck själv. Skillnaden blir inte så stor i slutändan så jag lägger hellre på en hundring och får däck som jag vill ha av den lokale däckfirman än gynnar dom på internet. Nokian (fast efter 2003 så äger inte Nokia Nokian utan Bridgestone) har två fabriker. En i Finland och 2005 öppnades en fabrik i Vsevolozhsk i Ryssland. Nokian's egna däckkedja är Vianor som ni säkert känner till men man behöver ju inte handla Nokiandäck men för min del har det fungerat bra för mig. Däckfirman nämnde även att går Nokian's däck sönder eller man får punktering så kommer det ut en och byter däck åt dig. Det gör det INTE om man handlar på internet.

Låter kanske som en Nokiaförsäljare men det är likadant om man handlar Michelin eller Goodyear däck med.

PS. Goodyear kan för övrigt inte bygga runda däck till traktorer. Där är det Michelin som gäller. :-D
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Neblade »

Okej, jag har tillgång till (bra) montering- och balanseringsmaskiner via garaget jag hyr. Så därför är det ju ointressant för mig att sponsra småsura stora däckhandlare som tar närapå ockerpriser för att montera lösa däck. Å andra sidan, finns det även ett par riktigt trevliga däckhandlare här i stan också. :)

Oavsett känns det som dålig kvalitetssäkring om man inte vet vad det är för gummiblandning man får i däcken man beställer. :-|
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Beställa däck på internet

Inlägg av Vesa »

Jag tänkte oxå beställa på nätet en omgång Hakkapelitta 8 men nu blev man ju lite osäker :roll:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Skriv svar