US Supra Turbo Mk III 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Hej
Jag ska försöka dra igång en tråd på min nyinköpta Supra som jag fick riktigt billigt i veckan då den inte startat efter sin vintervila för 1år sedan.
Jag jobbar på en Toyota verkstad i Luleå så jag hoppas på hjälp av våra eminenta Mekkillar (Själv är jag bilplåtslagare).
Den feltänder *poffar* i insuget, nya tändstift ,tändspolarna är provbytta från en annan Supra, kamremmen är rättkuggad så jag har lite huvudbry.Tips emottages gladeligen.
Jag kommer att rostlaga bakskärmarna och ev ta bort kjolpaketet, kanske lite mer mot orginalhållet dock får jag problem med att få in IC´n
Jag hoppas att jag hinner ta ut den i höst på nån tur å jobba med den i vinter för att hinna lacka den innan sommaren.
Bilder kommer ska bara regga mig på nån "bildspararsida"

Jokke
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av Hornlund »

Välkommen hit, låter som ett trevligt projekt. Blir spännande att se hur det artar sig!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Vad föreslår ni för sida för att länka från? , dropbox funkar då inte
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Bild

Så här ser den ut i dagsläget.
Ska komp testa den då jag sett när jag hoppat runt på forum att orsaken till att den misständer är p.g.a att toppackningen har gått
Stålpackning pratas det om och nya pinnbultar var köper man dom tacksam för tips då jag antar att jag inte kan köpa det på jobbets reservdels lager?
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Dag 1½.
Efter informationen om att stift är bytta, spolarna testade och jag hade kollat kuggningen återstod det att komptesta motorn.
vi hade inte komptestare som funkade och jag blev lite frustrerad då jag skulle åka till en mindre verkstad där jag tidigare hade lånat KompT.
Då säger Karlsson (mekaniker) - jag har några orginalstift liggande (5st) byt till dom så komptestar vi imorgon.Eller hur tänkte jag, dubbeljobb! men gjorde som han sa.
Heureka den spann som en katt vilken lycka!
Det satt NGK R stift å toyyor gillar tydligen inte annat än original enligt honom.
Sedan bar det iväg till Mekonomen för ekonomiplåt till bakskärmarna, det finns juh inte så jag får bygga mig nytt i vinter.
Onsdag har vi mekkväll då blir det ny olja överallt i bilen plus ny Bromsvätska.
Sedan funderar jag på att sälja 18" kromfälgarna för att skaffa några svarta eller grafitgrå istället då det passar bilen bättre.
Jag har spårat han som trimmmat bilen till koskullskulle så jag kommer att ringa honom i veckan för att få veta vad dom är gjort.
Vänster nedre bärarm ska bytas och bromsbackarna fram likaså+ kamrem sedan besiktar jag den.
hittade även orginalfälgar här i Luleå så ev vinterkörning är på G, vi får se hur lynnig den är.

Jag är så jvla glad!
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Bild
Bild
Bild
Bild
Dessa fälgar säljer jag nog, finns ju inte en kromdetalj på bilen i övrigt
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Fick ta på "trimägaren" via SMS. Det är helrenoverad topp,hårdare blockpackning (stål) och nya hårdare bultar,vattenpump och kamrem, större intercooler , laddtryckstaller och en fuelcut defender allt gjordes 2009/2010.
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Jahapp ny dag nya möjligheter nu sitter det en ny spindelled på höger sida och jag bytte bromsbackar samtidigt. nu har jag "bara" oljorna och vänster sidas bromsbackar sedan ska den besiktas.
sedan har jag en fråga till er kunniga, vad ska denna gå? vattenledning som är pluggad med bult modell stor mot torpedväggen se bild:
Bild
Senast redigerad av JOKKE den tor 29 aug 2013, 21:36:19, redigerad totalt 1 gånger.
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Bromsvätska bytt, i morgon så ska det bytas Motorolja och filter och en lampa i Bakljuset sedan kör vi...
JOKKE
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 09 aug 2013, 16:32:21
Bilmodell: Supra Turbo
Årsmodell: 1988
PostOrt: Gammelstad
Land (Country): Sverige
Ort: Gammelstad

Re: US Supra Turbo Mk III 1988

Inlägg av JOKKE »

Fick tag på vänster dörr (min var inbrottsskadad) och en ny front (ser lite mer mogen ut, jag fyller ändå 46 i år =))) till ett VÄLDIGT bra pris så dom är på väg från Pajala
Nu får jag plats med Dimljus.
Bild
Skriv svar