Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av SHySwe »

Kul att du är igång igen!
Och att du gärna leker med sånt som andra inte gör!
Överladdade FE-motorer är definitivt möjliga att göra roliga saker med!
fredrik mkIII skrev: ...
Det är en vnt turbo alltså variabel från en diesel.
...
Jag, och säkert nån fler, orkar inte googla just nu.
Berätta lite mer om "variabel" och hur du använder den.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av Hornlund »

Läckert projekt, blir spännande att se hur den svarar på ditt arbete.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av fredrik mkIII »

Ja detta med den variabla delen av turbon. Turbon är alltså reglerbar för att kunna ha så brett register som möjligt. Har läst någonstans att fullt laddtryck vid 1000 varv inte ska vara omöjligt. Vet inte om det stämmer men en kul teori iaf ;).
Turbon regleras via vakum som styrs av vakumventil som i sin tur styrs av styrenheten original. Litet vakum ger lågt varvtal och mycket vakum högt om jag fattat det rätt. Den bästa lösningen på detta är ju såklart att reglera "spjället" med en elektrisk motor eller liknande som man då kan styra själv som man vill. Men jag tänkte äventyra och försöka köra den mekaniskt. Jag får se om jag lyckas. I värsta fall får jag väl skaffa en vanlig turbo istället. Jag har fått denna turbon gratis. Det är endast pga det som jag vill laborera med den.

Med vänlig hälsning, Fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av fredrik mkIII »

Bild

Såhär fungerar den på en volvo
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av ST185 »

Johnny Blade skrev:
fredrik mkIII skrev:Låda från g6r passar på 1,6 motorerna ja. Inga problem där vad jag vet. Antar att det stämmer med länkage också. Men är inte lika säker på det tyvärr. Din rolla var förresten bra mycket finare än min :)

Med vänlig hälsning, fredrick
Vad jag har förstått så måste man göra om bakre växellådsfäste och växelwirefäste.Dessutom är det väl ingen hastighetsmätarwire på G6R (tror jag).
Jag jag ha kvar min ska ska jag forska mer i det där.Jag har precis bytt skärmkanterna på min.När den lokale bildelssäljaren har sånt hemma,då vet man att man har köpt en Svenssonbil. :)
Det är de vänstra växellådsfästet som måste byggas om och växelvajerfästet. Ditt mekaniska
hastighetsmätardrev är bara att flytta över.

Har en g6r låda liggandes tror till och med de ombyggda fästet finns, iofs till ae92 men om jag inte mins fel
så är det samma motorkudde på ae101an.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av Johnny Blade »

ST185 skrev:
Johnny Blade skrev:
fredrik mkIII skrev:Låda från g6r passar på 1,6 motorerna ja. Inga problem där vad jag vet. Antar att det stämmer med länkage också. Men är inte lika säker på det tyvärr. Din rolla var förresten bra mycket finare än min :)

Med vänlig hälsning, fredrick
Vad jag har förstått så måste man göra om bakre växellådsfäste och växelwirefäste.Dessutom är det väl ingen hastighetsmätarwire på G6R (tror jag).
Jag jag ha kvar min ska ska jag forska mer i det där.Jag har precis bytt skärmkanterna på min.När den lokale bildelssäljaren har sånt hemma,då vet man att man har köpt en Svenssonbil. :)
Det är de vänstra växellådsfästet som måste byggas om och växelvajerfästet. Ditt mekaniska
hastighetsmätardrev är bara att flytta över.

Har en g6r låda liggandes tror till och med de ombyggda fästet finns, iofs till ae92 men om jag inte mins fel
så är det samma motorkudde på ae101an.
Trevligt.Sälja alltså?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
ST185
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:25:22
Bilmodell: Celica GT-four
Årsmodell: 1995

Re: Corolla ae101 bruksbil/"budgetkulbil"

Inlägg av ST185 »

Johnny Blade skrev:
ST185 skrev:
Johnny Blade skrev: Vad jag har förstått så måste man göra om bakre växellådsfäste och växelwirefäste.Dessutom är det väl ingen hastighetsmätarwire på G6R (tror jag).
Jag jag ha kvar min ska ska jag forska mer i det där.Jag har precis bytt skärmkanterna på min.När den lokale bildelssäljaren har sånt hemma,då vet man att man har köpt en Svenssonbil. :)
Det är de vänstra växellådsfästet som måste byggas om och växelvajerfästet. Ditt mekaniska
hastighetsmätardrev är bara att flytta över.

Har en g6r låda liggandes tror till och med de ombyggda fästet finns, iofs till ae92 men om jag inte mins fel
så är det samma motorkudde på ae101an.
Trevligt.Sälja alltså?
Jo den ligger bara nu sen det blev en quaife sek istället :D
Skriv svar