Min fina Starlet

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
pteriksson
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 11:45:31
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Min fina Starlet

Inlägg av pteriksson »

Sommaren har kommit och har nu tagit fram min lilla Starlet från -87, från sin vinterdvala. Den har stått avställd i garage under några år, men hade tänkt köra lite med den i sommar. Jag överdriver nog inte om jag påstår att den är en av Sveriges finaste Starlets. Ingen rost någonstans och går som en klocka. Kostade till och med på den en omfattande rostskyddsbehandling för en del år sedan. Hade en liten tanke om att detta skulle kunna bli mitt lilla veteranbilsprojekt.

Efter en ny kamrem och fräsch olja var det så dags för besiktningen. Nog för att den är fin, men det finns så mycket som kan vara lite slitet på en så pass gammal bil, som dessutom stått avställd under några år. Inte minst avgaserna var ett litet orosmoment. MEN den klarade besiktningen galant! Inte en enda prick i protokollet! :lol:

Idag var det dags för Starleten att bli riktigt sommarfin. Dammsugning och en rejäl tvätt. Sedan vaxning av alla skrymslen och vrår. Nu blänker den som förut igen!
Bilagor
IM000462.jpg
IM000462.jpg (210.61 KiB) Visad 4668 gånger
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min fina Starlet

Inlägg av Fnys »

Ser jättefin ut! :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
pteriksson
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 11:45:31
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Min fina Starlet

Inlägg av pteriksson »

Vi fick ett litet infall i veckan, jag och min japanska vän, och åkte till en bilträff i Nyköping, som passande nog hade ett japantema. Min lilla Starlet kanske inte kunde mäta sig när det gällde hästkrafter och fart, bland alla muskelstinna specialbyggen och Miator. Men dock väl när det gällde ålder och skick. Ska man vara lite negativ så var det ganska ont om gamla fina japanska bilar. Det var en väldigt trevlig kväll i Nyköping och min lilla Starlet drog i alla fall några blickar till sig :clap:
Bilagor
2013-07-24 18.21.03.jpg
2013-07-24 18.21.03.jpg (70.72 KiB) Visad 4552 gånger
Användarens profilbild
pteriksson
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 11:45:31
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Min fina Starlet

Inlägg av pteriksson »

Nu har det gamle japanen fått gå i ide, efter fullgjord sommartjänstgöring.... Nästa sommar är planen att damma av pärlan igen, ta av några extraljus som jag satte dit för en hel del år sedan och putsa lite. Kanske åka på någon träff om det dyker upp något lämpligt. Då har det gått ett år till, och likt ett gammalt vin blir pärlan bara bättre och bättre...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min fina Starlet

Inlägg av Glenn »

Problemet med äldre "vanliga" japanska bilar är vält vå, dels så rostade dom så inåt g-vete, dels så var dom så billiga att ingen brydde sej om dom.

Nu gäller ju inte detta bara japanska bilar iofs, men ändå.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
pteriksson
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 11:45:31
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås

Re: Min fina Starlet

Inlägg av pteriksson »

Måste väl då vara lite intressant att det faktiskt finns EN som faktiskt är i toppskick.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Min fina Starlet

Inlägg av cheetah1 »

Onekligen.. :)

Nej men skämt åsido, alla "folkmodellerna" är ju liksom oftast välanvända och sällan speciellt välhållna, så även om dom inte har rostat sönder brukar dom vara rätt risiga, så en fin, välvårdad standardbil med få mil på sig är rätt ovanligt och ganska intressant.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min fina Starlet

Inlägg av Glenn »

pteriksson skrev:Måste väl då vara lite intressant att det faktiskt finns EN som faktiskt är i toppskick.
Visst är det så, alltid kul att se dom bilarna som var bruksbilar när man var "ung" :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar