Pipedreams: ST185 RWD, RIP

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Pipedreams: ST185 RWD, RIP

Inlägg av Pipedreams »

Efter en rätt seg vinter med svinkallt i garaget och en vår kantad av mycket jobb så börjar jag få tid för min egen bil igen, en av dom.

Nästa steg just nu är att få den på hjul. Jag har blästrat och målat allt i hjulupphängningarna, monterat de bussningar jag hade och beställt lite div nya bussningar och länklager. Nya hjullager runt om ligger och väntar och jag får de nya naven bak för att få dit BMW knutar i dagarna.

Har fått lite nya ideér jämfört med gamla tråden: http://toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=30822

De dubbla wastegatesen är sålda och kommer ersättas med en 44mm tial.
Jag har även sålt undan rullspjällen då de var väldigt klumpiga och tunga. Hittade väldigt fina spjäll från BMW m3 e46 istället som stämde väldigt bra med formen på celicans insugsportar så det behövs bara en enklare adapterplatta och lite portning för att få dit dom. Spjälldiameter 50mm. Håller på lite smått med insuget också.

Bild

Bild

Här har jag snickrat ett par ändar till insuget:
Bild

Fullradietrattar. Bultflänsen kommer svarvas bort så det bara blir en kant kvar så inte slangen hoppar av:
Bild

Alubussningar till bakvagnsbryggan:
Bild

Har även sålt fuel-cellen och kommer bygga egen i alu istället. Kommer montera större kylare till ic:n och använda pumpen som var tänkt till motorn till ic:n istället och köpa kraftigare pump till motorn.
Senast redigerad av Pipedreams den fre 21 maj 2010, 22:29:09, redigerad totalt 2 gång.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av GT4-Force »

e46ans gaspjäll var rätt lika e39 m5 spjäll :) det ser kanon ut kul att det börjar ta fart :mrgreen:
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Michael W »

Ser riktigt bra ut. Hoppas du har tid över nu så det börjar ta fart igen. Vill verkligen se detta bygge klart och inte att det säljs av senare.

Keep up the good!
Boats n hoes
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Gt-4 »

Kul du börjat rapportera igen så vi får nåt kul å läsa. :) Jag stog och spanade in en sån E46a på jobbet en dag å funderade på om dom spjällen skulle kunna sitta fint på min 3s-gte. Så jag väntar med spänning på hur du får till det.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Pipedreams »

Gt-4 skrev:Kul du börjat rapportera igen så vi får nåt kul å läsa. :) Jag stog och spanade in en sån E46a på jobbet en dag å funderade på om dom spjällen skulle kunna sitta fint på min 3s-gte. Så jag väntar med spänning på hur du får till det.
Jag har gen3 topp och mot den skilljer det bara 2mm på bredden och 1mm på höjden. Mot gen1 och 2 skiljer det en hel del och dessutom lutar den porten uppåt. På gen3 kommer porten rakt ut ur toppen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Pipedreams »

Jag fick mina nya nav bak idag så jag fick pressa i dom med nya lager i spindlarna. Nu fattas bara medbringarna.

Bild

Bakvagnsbryggan tillfälligt upphängd med de nya alubussningarna. Jag har kapat ner en original bmw 730 drivaxel till 375mm. Den längden har PPF på sina sviktstålsaxlar till bmw e30 för de knutarna jag kommer köra. Gjorde detta för att kunna mäta hur lång medbringaren skulle behöva vara för att funka ihop med dessa drivaxlar och det var 100mm så det funkar. Skönt att kunna köpa någonting "off the shelf". Det sparar lite tid. Så det får nog bli en tripp till Avesta i veckan och handla drivaxlar, wastegate och shims för att spänna upp diffen.

Bild

Fick naven till bromsskivorna för ett tag sedan också. Tror inte jag fick upp någon bild på dom på gamla forumet. Svarvaren missade att det var 5bult så det fick bli några extra hål. Tjänade några gram 8-) .

Bild
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Henrik »

Håkan. Får jag ha sexuellt umgänge med din bil?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av JohanRocker »

ser riktigt bra ut detta!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av mIkAeL »

Jäkligt kul att se att tiden och motivationen kommit tillbaka lite :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams: ST185 RWD på gång igen

Inlägg av Pipedreams »

Henrik skrev:Håkan. Får jag ha sexuellt umgänge med din bil?
Varför inte. Det kanske skulle resultera i en roilgare bil åt tjejen än hennes vento som jag åkte på att rostlaga. Men jag vill inte höra några detaljer efteråt :? .
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar