Fabian - MR2 AW11 -87

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hornlund »

Grattis!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hemiyoda »

Härligt!!
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

jag har lyckats köra hål på avgasröret, misstänker grenrörspackning eller min hemmagjorda packning mellan grenrör och "dp". låter inte alls kul och tomgången försvinner.

det som står på turlistan nu är att fixa detta, handbromsen och fälgar med fräscha däck. detta är med tidsperspektivet 1 månad.
lite lägre prio har uppfräschning av lack och inredning, men lite planer på att porta toppen på min reservmotor och slänga i den tillsammans med en lite tunnare toppackning finns.
då har jag möjlighet och kontrollera hur motorn ser ut inuti efter alla år.
jag tycker den drar väldigt mycket bränsle, snart kört upp två tankar på en helg då jag inte kört hiskeligt mycket, får räkna om miles innan jag kan säga vad den drar dock.
bilen har ju stått stilla i minst 4 år så helt fräsch är den ju inte, men den går snabbare och snabbare för var dag.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hornlund »

Kul att höra, men du vet att tanken är väldigt liten på AW11 ;)
Har varit ute och kört en hel del idag också, underbart väder, man blir bara glad!

Var du fortfarande sugen på std. fälgarna? Sitter inte några kördugliga däck på, men vettiga 14" lär ju inte kosta många kronor per styck!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

hur liten är den? jag har fått för mig att den är 40liter för jag har tankat 32liter innan lampan lös. första tanken gick på ca 15-20 mil....
idag stannade bilen för mig på motorvägen. startade med dog efter en sekund igen. upptäckte att det pissade kylvätska ur expansionskärlet som var fullt.
efter en liten stund så startade den igen och gick jättebra, men det blev inget tryck i kylsystemet, som av en händelse så hade starletens lock i mr2an så jag bytade,
och då blev det tryck och bilen går normalt igen. är väl tempmätaren som fetar på bränsle när det kommer en kall luftficka/ tunnar ut bränsle vid varm luftficka.
så nytt lock ska beställas imorgon och 12,8liter kylvätska ska bytas ut... då ska jag passa på att byta tempmätaren i kylaren så att fläktarna inte behöver gå hela tiden.

ang fälgarna så beror det på vad du vill ha för dem, har ett par treekrade 15"fälgar jag får gratis, men de är inte alls lika snygga som original.
syrran tar sitt flyttlass den 17/7 från härnösand så man skulle kanske ev klämma in dem där? skicka pm med pris om du inte vill delge det till världen.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hornlund »

Trist med trubbel, men du har ganska rätt om tanken. Tror det är 41L, vilket jag tycker är litet!
Skulle också behöva byta givaren i kylaren, köper du std från Toyota?

Gratis kan jag inte matcha..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Dale »

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hornlund »

Tankvolym, liter: 41

:roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Fabian »

nu har jag stött på lite problem. tar det från början.
problemet med kylvätskan tror jag bottnar i avgasläckaget som eskalerat ganska fort i dagarna. läckaget var vid flänsen mellan flexrör och grenrör, vilket släppte ut heta avgaser i motorrummet. därför överhettar motorn, bränslet förångas, därav motorstoppet.
jag bytade avgaspackningar idag (toyota hade hemma på hyllan!) körde en sväng för att se så det höll tätt, vilket det gjorde. däremot började tempmätaren flexa och gå upp i toppen, mer kylvätska pissade ur expansionkärlet.
luftficka tänkte jag och har ägnat 3timmar till att lufta kylsystemet. till slut var jag nöjd, kör en sväng på ca 4 mil och tempmätaren är stabil hela tiden. men efter ett tag var expansionskärlet fullt och rann över igen.
jag har alltså en trasig toppackning.

så snart kommer jag dra igång en mindre renovering, där jag tänkte byta till min andra 4A-GE topp som är lite tillslätad i insugskanalerna. hur omfattande renovering toppen kommer få i övrigt beror på kostnaderna.
när jag ändå ska byta packning, så tänkte jag slå till på en tunnare sådan, TRD's 0,7mm eller 0,5mm. är det någon som har en sådan liggandes hemma som han kan avvara? annars ringer jag och beställer en ny, om jag kan få den levererad till helgen.
när jag ändå är och skruvar i motorrummet så flyttar jag om lite, monterar bort 2meter insugsrör och sätter ett dubbelkonat filter direkt vid luftmängdsmätaren istället.

jag har ett smärre oljeläckage från antingen sumpen eller främre packbox, så ett komplett packningskit kommer att beställas.

alla delar som finns liggandes hos någon som jag lär behöva i samband med detta vill jag köpa, hör av er asap! renoveringen blir till helgen, då jag måste ha bilen till jobb när min semester slutar på måndag.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Fabian - MR2 AW11 -87

Inlägg av Hornlund »

Ajdå, men de är snabba ryck det gillar vi. Passa på att dokumentera lite, om du orkar!
Men är du stensäker på att det är packningen som är väck? Fast vill du ändå byta topp, är det ju ett bra tillfälle.

Har inte just något över, som du kan tänkas behöva tyvärr..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar