GT-4 - Gatbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Hoj alla glada.

Många år sedan man var speciellt aktiv här, ännu längre sen jag hade en projektbil som jag hade tid och lust med.

Har ägt 4 st Celicor (alla GTI) men i oktober 2012 köpte jag mig äntligen en röd GT4. Köpte den med lite problem med tändningen, men priset var rätt (tyckte jag), så det blev köp.

Körde den som den var i nån månad med laddtryck på 0,6 bar.

Nog om det.

Följande är planen:

Utseende:
* 18" fälgar, Svarta med röd kant - fälgarna har jag, skall slipas ner och lackas
* Tonare rutor
* Savage front spoiler - beställd idag den 11/4
* Pakfiefer sidokjolar - har hemma
* Bortplockad vindrutetorkare bak - Klart
* Carlos sainz front - Klart
* Dimljus
* Liten antenn
* Röda bromsok

Motor:
* FMIC - Klart
* Polerade tryckrör 2" - Klart
* Cold air intake (hemmagjort, polerat) - Klart
* FCD - Klart
* BOV - Klart
* 3" downpipe - Klart
* 2,5" avhassystem - Klart
* 4" japsdämpare - Klart
* BKR7 stift - Klart
* NGK Racing tändhattar / kablar - Klart
* Ståltopppackning från st 205 - Klart
* Supra spridare (540/550?) - Klart
* 4 puckad sinter koppling - Klart
* 1 bar ladd

Inredning:
* Helbur (registrerad) - Klart
* Flockad instrumentpanel - Klart
* Laddtryck, oljetryck och oljetemp på a-stolpe (fäst i buren)
* Dioder istället för glödlampor
* Sparco sportratt - Klart
* Shortshift

Väghållning
* Fjäderbenstag bak - Klart
* Bakflyttat batteri i polerad rosti låda - Klart
* HR Sänkfjädrar - Klart
* Polyuretan bussningar runtom - Klart

Multimedia:
* Hillman huvudenhet med 7" skärm - Klart
* Shark 2200w slutsteg - Klart
* 2st 12" MacAudio 400w - Klart
* Gjuten baklåda i baksätet för att få ledigt i skuffen

Ja, det var väll planerna samt lite av det som är gjort.

Väntar just nu på frontspoilern och innan den är här räknar jag med att ha slipat färdigt och passat in sidokjolarna samt förberett fälgarna för lack=)

Bilder kommer under morgondagen då jag är för trött just nu för att gå ut och knäppa.

Väl mött!

Edit:

Lägger upp lite bilder då.

Såhär såg den ut då jag köpte den:
Bild

Intagen i garaget häromdagen (plasten ovanför höger lyse finns kvar, men isen tryckte lös den under vintern, skall limmas)
Bild

Sådär. Smidigt med vajjerspel i taket då man vill öppna huven mer än vad pinnen klarar:
Bild

Plockade lös tryckrören och klammrena för lite polering:
Bild

Polerade locket till batterilådan:
Bild

Provmonterade ett tryckrören tillsammans med slangarna, blev helt okey:
Bild

Luftfiltret såg inte så kul ut:
Bild

Så det fick bli en snabb polering på den med, och klamret såklart:
Bild

Polerade upp skyddet till luftfiltret då jag ändå höll på (ska polera lmm´n någon dag också):
Bild

Fälgarna som satt på bid köpet, Braid modeller. Passar till rallystuk men då jag vill ha gatbilstuket så åker dom väck (till salu).
Bild

Sådär. 18" med 225or monterade, fyller ut lite bättre men måste skaffa spacers bak. Skall även lackas om med svarta ekrar och röda fälgbanor:
Bild

Tips?
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Uppdaterat Första inlägget med bilder :)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av SHySwe »

Kul att du är tillbaka och bygger!
Gillade dina vilda uttryck med din förra bil.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
GT4-Force
Inlägg: 446
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:30:45
Bilmodell: Supra mkiv
Årsmodell: 1994
PostOrt: Otterbäcken
Land (Country): Skaraborg
Ort: Otterbäcken

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av GT4-Force »

du har ingen bild på hur Savage fronten ser ut?
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Tackar:) hoppas detta blir bra, men projektet fick sig en bromsning idag då garaget blev fyllt av Nissan. (s14 som skall byggas om för drifting med s15 optik, supra motor med mer). Men jag räknar ändå med att denna ska vara bruklig innan 1maj.

Bild

Savage fronten är mer som en läpp, som kräver en cs front för att göra sig rättvis. Enligt mig enda snygga lösningen på frontspoiler till celica.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Hornlund »

Kul att du bygger Celica igen, & att det blev en GT4 tillslut. Behåller du den röd?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Är inte jätte förälskad i röda bilar, men den är för fräsch i lacken för att lackas om. Dessutom är det för många tattarlackade bilar iSverige, där motorrumet och gömda delar är original medan resten är lackat.

Så den blir röd i år iallafall med lite lagom dekor:)
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Inte hänt så mycket då bilen skall besiktigas på fredag och innan dess vill jag inte slita isär bbilen.

Men idag tog jag och modifierade konsollen lite iallafall. Har ingen nytta av varken askkopp eller cigguttat så de fick åka.


Bild
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Hittade inte någon motivation för att fortsätta med baslåde bygget idag, så jag tog tag i dämparfrågan.

Bilen är utrustad med HR-sänkfjädrar men är ändå inte tillräckligt låg enligt min smak.

Därför har jag bestämt mig för att renovera extra dämparna jag har liggandes, och samtidigt korta ner dem 2cm genom att Sänka tallriken.

När jag ändå håller på med det så renoverar jag dämparen samt tänkte jag shimsa den lite hårdare.


Ganska trött och slut dämpare, MEN, den är renoveringsbar.
Bild

MÄta hur långt ner tallriken skall svetsas.
Bild

Slipa bort gamla svetsfogen.
Bild

Efter tallriken var lös så blästrade jag den.
Bild

Bkästrade däremot inte dämparcylindern då jag inte vill riskera att få in sand i dämparen, så den slipade jag efter bästa förmåga.
Bild


Längre än så kom jag inte idag.

Nästa garagekväll skall jag svetsa ihop tallriken på behörigt av stånd samt måla dämparen med hammarlack så det blir frächt och rent.

Sedan skall jag bara köpa packningar och mer dämparolja och frächa upp den invändigt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Glenn »

Fan vilket jobb du lägger ner :) :thumbup:

vad var det för storlek på dom gamla fälgarna ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar