GT-4 - Gatbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Bild

Ställde larmet på halv 2 och gick ut och lekte med diodband.

På min svarta celica så lös bara ttexten, men då hade jag svarttonade baklysen. Nu ska hela bakljusrampen vara röd, så då gick ju inte det. Så något sådant här kommer det bbli.

Lite justeringar kvar men det är svårt då man bara kan testa på natten.

Vad tror ni? För fjortis?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av Fnys »

Också funderat på det där. Mest för att jag vill att det skall synas mera när jag bromsar.
Funderar på vilket som kan bli snyggast: om texten lyser eller om det andra lyser? Får leka lite i photoshop igen ;-)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Som jag skrev; förut hade jag bara texten som lös, men det kräver att man har tonat, vilket jag inte vill ha på denna. Men det var riktigt snyggt måste jag säga:)
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Bild

Såhär blev det.

Baklysena lyser inte sådär starkt i verkligheten. Ena diodslingan var även död på sina ställen, men för helgen får det duga tills jag får tag på en annan slinga=) Tycker det blev bra.

Stänger enkelt av det genom att stänga av dimbakljusen.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Hittade ett par blåa neonrör som legat i 8 år.

Provade montera dem idag, tycker det blev okey. Lite fjortis kanske men, jag gillart.
Bild

Limmade som skrivet fast kjolarna med PL600, vilket är vitt. blev inte så jättesnygg kant då det var vitt runt alla kjolar.

Så idag maskerade jag upp runt alla kanter på kjolarna och drog rödfärg med en smal liten pensel över allt lim, så det blev rött istället. Resultatet ser ni nedan, lite dåliga bilder men ni ser skillnaden:

Bild
Bild
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Bild på bilen idag:
Bild

Enda skillnaden som syns utvändigt är att jag tonat rutorna.


Förutom det har jag även slitit ut "innertaket" som tidigare ägaren så "fint" monterat. Det var helt enkelt baslådatyg som hängde mellan buren. Såg förjävligt ut, och hängde ner i huvet.

Tog därför bort innertaket från en av mina andra celicor och modifierade det lite så det passar med buren. Så numera har jag original innertak vilket ser betydligt bättre ut.


Men så till kvällens projekt:
Ända sedan jag byggde fronten så har den varit sned. Höger sida har varit längre från marken än vänster sida... inte snyggt någonstans.

FÖrutom det så har även mina lek-dagar på grusvägar tagit ut sin rätt på lacken, så det är dax att bättre på det hela. Blir även en skyddsvinyl i nederkant av spoilern denna gång.

På denna bild kan man gämföra mellanrummet mellan "läppen" och dimljushålen på båda sidor, så ser man att det inte är okey.
Bild

Så idag slog jag slag i saken och kapade isär skiten:
Bild

Tillbaka på bilen för att måtta och mäta åt alla håll så det ska bli rätt denna gång:
Bild

Fixerat med hålplåt och popnit:
Bild

Plastat första svängen (har inte plastat för hålplåten såklart, då dessa skall tas bort såfort det härdat):
Bild

Så långt kom jag idag. Imorgon blir det plasta färdigt och ta bort fixeringen. Sedan probmontera på bilen och se så det fortfarande passar ihop. Sedan är det "bara" spackeljobbet kvar innan lack.

Denna gång skall jag även använda riktig maskeringstejp för billack då det inte vart så lyckat förra gången.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Efter jäkla massa plastande och slipande så känns det nu mycket bbättre.
Bild

Har efter denna bild blev tagen, även lackat rött (med kasst resultat, slut på rödfärg), så imorgon blir det lacka det svarta.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Färdigt.

Bild frän stugan idag:
Bild
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av JohanRocker »

Gillar bodykitet snyggt stuck på bilen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: GT-4 - Gatbil

Inlägg av k-len »

Man tackar man tackar.

Fortsätter uppdatera tråden trotts svalt intresse.

Hittade sådana här på blocket:

Bild

Så jag köpte ett par sådana. Även det fjortis/epa styling, men ja tyck de var en kul detalj. Blir att sätta dem i dörrarna så de lyser upp marken då man öppnar dörren=)

Vill någon köpa ett par så har jag ett par över, 250kr
Skriv svar