toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
billy78
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 06:09:21
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
Företagsnamn: mur & puts i västberga ab
OrgNr: 5565773537
Kontaktperson: billy

toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av billy78 »

Tjena! Tänkte lägga upp lite om mitt "projekt"
Inköptes av Robert Wiberg för ca: 2 1/2 år sedan, köpte bilen för utseendets skull!
Sen att den gick som ett skållat bagg gjorde ju inget (ca 350 hk).... Tyvärr så rasade motorn på gatebil mantorp, därefter bestämde jag att göra nåt riktigt jävligt! Mycket vill ha mer...
Efter ca 1 år i garaget (bilen inte jag), och många timmar nerlagda så har vi pulat ner följande i motorn:
Brian crower 264 kamaxlar
Brian crower stroker vevaxel (2.2l)
Dubbla ventilfjädrar
Rostfria ventiler +1mm
Ställbara kamdrev
Moroso oljetråg
Msd tändsystem
Apexi power fc (satt i bilen innan)
Acl vevlager
Stålfoder i blocket
Smidda kolvar o stakar
Insug med raka runners
Holset super hx40
1680 bosch spridare
Etanolkonverterad
Act koppling (ska palla 800 nm)
Listan är lång, detta är bara ett "axplock"
Det tråkiga just nu är att vid mappning så börja det ryka lite väl mycket , vi trodde först att det var avgasbandaget som rykte men lite vatten blandat med olja brukar inte va så bra....
Så det var bara lägga ner mappningen (vi hann aldrig bänka). Håller på i skrivande stund o lyfta toppen så håll tummarna att det bara är topplockspackningen.... Om det är blocket som stuckit så blir det nog en 5fse konvertering över vintern, men det vore lite fränt o ha en jävligt vass 3sgte!! Lite bilder:
Bilagor
bakluckan
bakluckan
IMAG0260.jpg (84.76 KiB) Visad 5698 gånger
IMAG0033.jpg
IMAG0033.jpg (118.43 KiB) Visad 5698 gånger
mr2.jpg
mr2.jpg (89.63 KiB) Visad 5698 gånger
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av Toyspeed »

Häftigt bygge!

Har svårt att tro att de är blocket som spruckigt i och med att du stålfodrat det.
Och att de dessutom skulle spruckigt INNAN du ens han mappa den. Och du förmodligen körde på ganska låg effekt. Näe.. Låter inte troligt.

Men du blandar alltså vatten och olja... Toppackning som gått, Eventuellt att du bara måste dra om toppen.
Eller att fodrena inte sitter rätt i blocket... Får hoppas de bara är att dra om toppen, eller byta packning! De vore en billig och enkel lösning.

Vad har du för mål med kärran sen då?
billy78
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 06:09:21
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
Företagsnamn: mur & puts i västberga ab
OrgNr: 5565773537
Kontaktperson: billy

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av billy78 »

Tjena toyspeed! Målet med kärran är 500 hästar sen allt annat är ju bara ett plus, sen så har jag satsat väldigt mycket på oljekylning (dubbla kylare dubbla fläktar, lite osäker än om oljepumpen pallar o snurra runt all olja...). Vill att man ska kunna köra bilen fullt ut och inte behöva köra "nedkylningsvarv" på banan! Om nån har nån kritik/tips säg gärna till då!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av Toyspeed »

Kritik, Mot en banpreppad 500hk mr2:a.... Folk skulle bara våga! =)

Ser skithäftigt ut!
Själv håller jag på och banpreppar min så gott de går också.
Just oljekylningen sitter jag själv och funderar på just nu. Vad använder du för grejer där?
Kyl och fläkt ser jag, Vad har du mer för grejer där? Flyttat oljefiltret, vad har du för adapterplatta, Termostat?
Kör du original 3S oljepump?
billy78
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 06:09:21
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
Företagsnamn: mur & puts i västberga ab
OrgNr: 5565773537
Kontaktperson: billy

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av billy78 »

Moroso oljesump, samt dubbla mocal 16 raders (tror jag eller 19) dubbla spalfläktar styrda med oljetermostater en som startar vid 60 grader och den andra vid 90 grader (man vill ju inte kyla oljan för mycket....). Adapterplattan (om du menar oljeförflyttningsadaptern) köpte jag på trendab, den har tre uttag och där har jag satt termostatgivarna samt oljetemp. I bakluckan har jag satt ett bakåtvänt subaruscoop för att leda ut värmen (rätt snyggt faktiskt, ej nersänkt på bilden). Samt i botten av bakluckan är det ett scoop som intercoolern sitter i med värmeplåtar runt sig för att leda bort värmen från avgassystemet.
Har inte kunnat köra bilen med nya uppsättningen ännu därför ovetande om detta funkar ( har ökat oljevolymen till ca: 7 l nu). Var det förresten dig jag pratade med om at mappa min bil, då du rekomenderade turbocenter i sthlm?
Bilagor
htc 730.jpg
htc 730.jpg (15.65 KiB) Visad 5646 gånger
htc 449.jpg
htc 449.jpg (111.69 KiB) Visad 5646 gånger
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av Toyspeed »

Tror vi har snackats vid tidigare. Dock vet jag inte om vi snackade mappning.
Turbocenter har ju en och annan bil passerat genom. Så dom kan säkert sin sak.
Jag har dock ingen erfarenhet av dom alls. Och därför rekommenderar jag inte dom. Inte för att jag tror nått negativt om dom.
Utan för att jag inte vet nått ALLS.

All min mappning görs av en vän till mig som jobbar på Auto-Depån i Hässleholm.

Var fick du tag i din Moroso sump? Ska själv ta och beställa en tänkt jag.
billy78
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 06:09:21
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
Företagsnamn: mur & puts i västberga ab
OrgNr: 5565773537
Kontaktperson: billy

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av billy78 »

Nu minns jag när du säger det: jag pratade med dig först sen rekomenderade du mig o ringa din polare på auto-depån som i sin tur rekomenderade mig o ringa turbocenter....
Köpte oljetråget hos dalhems kostade runt 5000:-, finns hos realstreetperformance (billigare) men då kostar det ju o ta hem det oxå (usa). Köpte lite andra prylar därifrån funkade riktigt bra faktiskt (rspf)!
Lyfte toppen igår och till min förvåning har det lossnat en liten flisa mellan vattenkanalen och ventilerna vilket har relsuterat i vattenfylld cylinder (kanske blir tvungen o horna) . Borde kanske ha vart lite snabbare med o lyfta toppen då vatten+stål inte är en bra kombination, bara mitt eget fel men man lär sig ju mere o mer under resans gång... Man är ju endast "hobbymek" så okunskapen är ju ens värsta fiende, därav detta forum så är därför tacksam för alla råd/kritk då jag endast ser det som lärdom!
Bilagor
toppen 1.jpg
toppen 1.jpg (212.59 KiB) Visad 5546 gånger
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av Toyspeed »

Oj, de där såg ju inte alls kul ut.
Vad har hänt? Det ser ju inte ut som de går ända in i förbränningsrummet heller så du har väl förmodligen inte spikat sönder det.
Hur djup är flisan som försvunnit?

På polarens S2:a så smälte vi sönder en topprejält på ett liknande sätt. dock betydligt större än din skada. (En spridare pajja)
Vi svetsade skadan, planade toppen. Och den håller fortfarande idag för 1000hk.
Så om de är endel jobb gjort på toppen, Då hade jag svetsat skadan och planat av den!
Är toppen original, Då hade ja sökt en bättre begagnad.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av Glenn »

Nu var det länge++ sen jag kollade på en S-topp, men nog går det väl ända in ? är inte den där avfasningen där nåt slags squsihbandliknande ?

Jag har f.ö sett liknande skador på andra toppar, och har aldrig förstått hur dessa uppkommer, det enda jag kan tänka mej är att det börjar med ens pricka som slipas upp till den där formen iom att kylarvätska och skit pumpas fram och tillbaka hela tiden iom kolvens rörelse ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: toyota mr2 turbo -91 2.2l 3sgte

Inlägg av Toyspeed »

Givetvis har du rätt Glenn.
Den går ända in i cylindern!

Det där uppstår ofta pga värme och stålpackningar.
Stålpackningen tål högre temperatur än aluminiumtoppen. Så när du får en spikning eller värmepik är de toppen som får stryk
när normalt "bara" en toppackning hade gått åt fanders.

Jag hade nog tagit en noggrann titt på mappningen innan ja smäller ihop den och kör igen.
Eventuellt kärvad spridare eller liknande?
Skriv svar