Sida 15 av 16

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: tis 01 feb 2011, 12:13:13
av GT4-Force
grymt :)

Ligger du på 100% duty på fullalst med spridarna?

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: tis 01 feb 2011, 15:10:36
av haank
Ja pga att avgastempen Vid 960 grader är det en förkonfigurerad tabell som lägger på 15% extra soppa.

Tändningen stog på 12.8 graders förtändning vid 1.75 i laddtryck mellan 6 och 8000 rpm. Peakar laddet över 1.75 så går de linjärt mot 10.4 vid 2 bar.
Går laddet över 1.8 så slutar han både spruta in bensin och slutar tända tills laddet gått ner igen. Så kan aldrig gå över det.

Iof nu när jag tänker efter så ligger laddet på endast 1.4 vid maxeffekt. De sjunker rätt endel alltså. Då ligger tändningen istället på 17 grader.

Så jag kanske inte har så mycket för lite förtändning trots allt?

Har för mig att under mappningen så låg bara grenrörsmottrycket något över laddtrycket så det skulle inte vart några problem där.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: ons 02 feb 2011, 16:14:02
av superphilip
Jääävligt fräckt bygge! O du har PM :)

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: ons 02 feb 2011, 23:58:48
av Cyrix
haank skrev:Ja pga att avgastempen Vid 960 grader är det en förkonfigurerad tabell som lägger på 15% extra soppa.

Tändningen stog på 12.8 graders förtändning vid 1.75 i laddtryck mellan 6 och 8000 rpm. Peakar laddet över 1.75 så går de linjärt mot 10.4 vid 2 bar.
Går laddet över 1.8 så slutar han både spruta in bensin och slutar tända tills laddet gått ner igen. Så kan aldrig gå över det.

Iof nu när jag tänker efter så ligger laddet på endast 1.4 vid maxeffekt. De sjunker rätt endel alltså. Då ligger tändningen istället på 17 grader.

Så jag kanske inte har så mycket för lite förtändning trots allt?

Har för mig att under mappningen så låg bara grenrörsmottrycket något över laddtrycket så det skulle inte vart några problem där.
Kör du på E85 eller bensin?
Dom tändvärdena är ungefär det jag hade på bensin, på E85 har jag ca 3-4 grader mer, jag kör oxå väldigt fett på toppen pga av hög avgastemp.
Grymt bra med effekt på en liten gt3071 helt klart:)

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: tor 03 feb 2011, 12:04:40
av haank
Kör på e85. Kanske var lite missvisande när jag skrev i mitt tidigare inlägg att "både slutar spruta in bensin och slutar tända" Men e85 iaf.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: tor 03 feb 2011, 23:40:06
av Pipedreams
Tycker också det är lite låg tändning. Kollade i en map nu som jag gjort till kompisens 200sx. 16grader vid 1,8bar och 6000rpm, 21grader vid 7500rpm. På v-power.
Men det är aldrig helt okej med högre mottryck i grenröret än laddtryck. Då skulle du haft lite större turbin.

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: mån 04 apr 2011, 13:35:29
av haank
Nästan 2 månader har gått sen senarste updaten så nu är det vel dax även om det inte har hänt så mycket.

Fick äntligen tummmen ur och byggde om ventilkåpan lite, vevhus ventilations uttaget alltså.
Bild

Sen har jag under gågna helgen plockat ihop bilen så den i prinsip är besiktningsfärdig, så nu blir det snart åka av!

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: lör 08 sep 2012, 20:02:11
av haank
Var ett tag sen jag uppdaterade här så.... tänkte bjuda på en liten åktur och berätta att bilen lever och går faktiskt helt okej!


http://vimeo.com/48464848

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: lör 08 sep 2012, 22:41:18
av Rastaman
Ser onekligen ut att gå bra :)

Re: Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Postat: lör 01 mar 2014, 18:45:44
av haank
Hallå alla toyotafans!
Såg att jag missade att göra projekt update 2013 förra året alltså så här kommer 2014 års update!

Har vel egentligen ingenting nytt att uppdatera! Men vore ändå kul om man kunde få lite liv i tråden igen!

Var iallafall ute och körde några mil i somras blir för dammigt om de bara står! :-P

Har lite att pyssla med om jag vill med de här gamla projektet som nån kanske vill tycka och tänka om.

Som några kanske vet så testkörde jag på kinnekulle sommaren 2010. Blev påkörd i sidan av en skyline efter bara 7 varv, musten gick liksom ur då och jag var inte till garaget på ett helt år!

Nu är bakskärmen amatör knackad av mig och farsan ser vel ganska okej ut på håll men är övertygad om att ett proffs gör de många gånger bättre.

Så vad gör man? Ska man jobba vidare med allt eller ska man sälja iväg kanske? Känns som marknaden är stendöd så finns vel säkert inte ens nån som vill köpa!

Motorn bara går och går så finns just nu ingen anledning att göra nåt på den punkten, st205 växellåda som funkar bra!

Vad tycker ni jag bör göra med detta projekt? Vad skulle ni gjort?