Engans Celica GT4RC '91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av engan »

Har länge tänkt att jag ska lägga upp en projekttråd så här kommer den.

Såhär ser den ut idag:
Bild
Ja dom där OZ Racing klibborna får jag se över på något sätt...
Bild
Riktigt nöjd med att slippa dom svenska EU-skyltarna! 8-)

Lite om bilen än så länge:
Frontmatad IC med 2,5" rör förutom vid turbo där går 2" (original CT26a)
Blitz Nur Spec R från midpipen och bakåt, låter riktigt gött hehe :thumbup:
Aussie 3" midpipe
Custom 2,5" downpipe
Lätt uppkapad front
PU-bussningar i framvagn
Borttagen antenn
Borttagen bakre torkare
SAAB 9-5 sidoblinkers
Klarglas frontblinkers
DRLer monterade lågt i fram, mest för att slippa köra med halvljus på.
Brail Racing lättviktsbatteri
Helix Stage 2 koppling med sinterlamell
Stumt monterat växellänkage
Uppställt ladd till 1 bar
Bosch återcirkulerande dump

Det var väl det viktigaste. Sen sitter det en mysig kringla i mocca, TRD läderknopp och tre Apexi EL2 på instrumentpanelen.

Bilen rullade tidigare på vita OZ Crono men blev en uppsättning BBS Challenge 17x8,5" nu till hösten, blev verkligen förvånad över hur tunga Crono var jämfört med BBSarna!

Närmast på att göra listan står Whiteline bakre krängningshämmaren jag köpte av Mortil häromdagen! Tack för den, den kommer väl till pass!
Tanken är också att gå igenom bakvagn och byta bussningar och difffäste, det klonkar så illa att jag är rädd att få bakdiffen i ryggen om jag bromsar för hårt :roll:
Beställt en kolfiberplatta för att göra iordning mittkonsolen och flytta ner mätarna. Ser ut som en svampodling på instrumentpanelen :wtf:
Har också en uppsättning ST205 ok som ska på, bak blir det ST205 rakt igen med 315 mm skiva. Fram blir det Corvette C5 skivor á 325 mm. Måste bara färdigställa designen på adaptern för oken!
Sist men inte minst, en ny mastercylinder till kopplingen för att få upp dragläget en smula, blir förmodligen en Wilwood, måste bara mäta upp hur stort slag som behövs. Adaptern har jag redan ritat!

Går en hel funderingar kring att fixa ett par bolt on spacers till baken för att få ut fälgarna lite. Den som lever får se hur det blir med den saken!


Tack o hej för den här gången :thumbup:
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av amby »

Ja just det den här har man sett för. Snygg är den :thumbup:
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av JohanRocker »

ser bra ut fälgarna sitter otroligt bra! :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av engan »

amby skrev:Ja just det den här har man sett för. Snygg är den :thumbup:
Tackar! :thumbup:

Inte hittat mer än enstaka foruminlägg om den så det är på tiden att den får en egen tråd! 8-)

Tackar Johan, måste få se din Red Bull i verkligheten någon gång, synd att du inte hade med den till barkaby i våras!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av Glenn »

Men den ser vänsterstyrd ut på bilden ? (svårt att se iofs)m RC är väl alltid högestyrd, de vänsterstyrda heter CS ?


Ser nice ut iaf.


..Du ska inte sälja O.Z Chrono-fälgarna billigt f.ö ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av engan »

Glenn skrev:Men den ser vänsterstyrd ut på bilden ? (svårt att se iofs)m RC är väl alltid högestyrd, de vänsterstyrda heter CS ?


Ser nice ut iaf.


..Du ska inte sälja O.Z Chrono-fälgarna billigt f.ö ? :)

Den är högerstyrd! Men kan hålla med om att det ser ut som man ser bulan i instrumentpanelen på första bilden :D

Ang. Cronofälgarna.. Ehhm, det som är kvar av dom finns det annons på blocket och här på TCS. En fälg är som ny, inte en skråma, två går definitivt att laga, den sista är jag väldigt osäker på, möjligt att den går att svetsa. Satte ut dom för 1000 spänn inkl däck (Eagle F1 235/40R17 ca 5 mm) men intresset verkar ganska svalt :?

En liten update:

Måttade upp okhållaren igår kväll, visar sig att jag måste ta upp en radie på oket för att få allt som jag vill och inte hamna ivägen för kulleden :? Har också borrat om skivorna så de passar på Celican från något konstigt fembultat tummått till 5x100.
Centrumstyrningen blir en spacerplatta med en extra diameter för att hålla bromsskivan. Visade sig att jag måste ha längre hjulbultar också för att få dit hela paketet. Så det får bli en order från Storbritannien snart.
Fräste till ett verktyg i stål för att pressa ut bultarna med. Har härdat det idag och ska anlöpa det vid 200 C i ett par timmar imorgon, sen får vi se om det fungerar!
För bakbromsarna skiljer det tydligen 0,1 mm för styrningen till skivan så jag köpte en plåt att klippa till remsor av att stoppa emellan. Fick idén från Meurz, en holländare (?) med koll på GT4or!

Ja juste, svarvat till en ny styrning för fälgarna också, den gamla blev lite kort. Fattar inte varför Toyota gjort så korta fälgstyrningar.. På gamla saabar är den säkert 3-4 mm längre! Mycket lättare att få på fälgarna då.

Bilder kommer senare! :mrgreen:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av Glenn »

ah just ja, dom bilderna har jag ju sett, men insåg inte att det var dessa :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av engan »

Sådärja! Nu är gamla fälgarna sålda! :thumbup: Var en nybliven gt4 ägare som köpte, får se om han får ordning på några av dom.

Lite update då, varit på jakt efter en sandblästerpistol för att fixa kränghämmaren men dom är slut överallt här i krokarna :wtf:

Det är mycket att göra nu i veckan så kommer inte bli något gjort förrän tidigast till helgen, ska försöka fota lite, när tid finns! ;)
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av JohanRocker »

engan skrev:Sådärja! Nu är gamla fälgarna sålda! :thumbup: Var en nybliven gt4 ägare som köpte, får se om han får ordning på några av dom.

Lite update då, varit på jakt efter en sandblästerpistol för att fixa kränghämmaren men dom är slut överallt här i krokarna :wtf:

Det är mycket att göra nu i veckan så kommer inte bli något gjort förrän tidigast till helgen, ska försöka fota lite, när tid finns! ;)
Fasen så kul att du är igång för fullt! såg bra ut med nya fälgarna!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Engans Celica GT4RC '91

Inlägg av engan »

Ja, sen blev det vinter och jag gick tydligen i ide! :? Nu sitter i alla fall krängaren på plats, bakhjulen hamnade 25 mm längre ut tack vare manton racing :twisted:

Bilen blev mycket bättre balanserad, var tokunderstyrd innan i konbanan, nu smiter han in i kurvorna som en silverfisk hehe.

Det som händer just nu är att bakfälgarna är på väg till uddevalla för breddning. Kommer bli 255/40R17 på 9,5" bak och 225/45R17 på 8,5" fram den här sommaren, fett fett fett! :D

Blir en sväng till staterna i sommar så det blir till att plocka hem ett nytt sprut, hoppas att bromsarna sitter på plats innan dess!
Skriv svar