Sida 26 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 03 jan 2018, 23:39:49
av Larco
Så nu har jag strippat en stor del av kabelstammen och rett ut lite kablar.
IMG_2257.JPG
IMG_2257.JPG (739.15 KiB) Visad 8588 gånger
Till att börja med så har jag pillat ur de 2 "vita" +kablarna som går ifrån generatorn till säkringsdosan. Dessa är nog de som är i sämst skick. Väldigt hårda och åldrade. Dessa ska bytas och uppgraderas lite till grövre. Nu sitter det 2st 6mm2. Får se vad de blir istället.
Märkligt att Toyota har valt att skarva på så många platser. Det sitter 2 klämskarvar inne i kabelstammen som självklart har ärgat en hel del. Jag mätte ca 0,5v spänningsfall från generatorn till original anslutningen till batteriet utan belastning innan jag rev ut den.
IMG_2260.JPG
IMG_2260.JPG (710.46 KiB) Visad 8590 gånger

Sen vet jag inte om det dessutom har suttit någon skarv vid generatorn eftersom den änden varit modifierad av tidigare ägare.
IMG_2258.JPG
IMG_2258.JPG (615.91 KiB) Visad 8590 gånger
Kablarna till TPS ska fixas ordentligt då den varit skarvad sen tidigare.
IMG_2259.JPG
IMG_2259.JPG (594.91 KiB) Visad 8590 gånger
Kabeln till knacksensorn är ju ett känt problem. De brukar ju kunna spöka och ge kod 52 så det blir en ny lösning på det.

Som en sidonot så är både kabeln till knacksensorn och kablarna till fördelaren avskärmade och jordade i sensorjorden på insuget.

Funderar också på om jag ska dra alla extrakablar till mätare osv i kabelstammen när jag ändå håller på...

Fortsättning följer

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 04 jan 2018, 01:55:41
av Glenn
Jag hade ju kontaktproblem med knacksensorn på min ST165, den tände CE lite random sådär, speciellt i regn..

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 04 jan 2018, 10:33:47
av dantiberg
bra jobbat :). personligen tycker jag det är ganska roligt att fixa elen :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 17 jan 2018, 12:35:14
av Larco
Igår ersatte jag de vita stömmatningkablarna med nya röda. Från generatorn blev det en ny grov 35mm2 istället för de 2x10mm2. Lite overkill kanske men så blev det. Sen bytte jag lite andra matarkablar också.
Pinnade ut kontakten till fördelaren och fixade de kablarna.
Fixade kablarna till TPS kontakten
Alla kablar har jag både pressat och lödit.
IMG_2314.JPG
IMG_2314.JPG (1.12 MiB) Visad 8524 gånger
IMG_2319.JPG
IMG_2319.JPG (1.12 MiB) Visad 8524 gånger
Fortsättning följer..

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 20 jan 2018, 07:59:41
av Bempa
Har du lyckats hitta på nya terminaler till kablarna?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 20 jan 2018, 12:08:19
av Larco
Nja faktum är att jag återanvände de gamla terminalerna. De var helt ok. Inte ärgade eller så.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 21 jan 2018, 07:33:10
av Bempa
Larco skrev:Nja faktum är att jag återanvände de gamla terminalerna. De var helt ok. Inte ärgade eller så.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.
Aha ok. Bild Men det verkar vara som bäst före datumet har gått ut på dom flesta ST165 motorhärvorna. Det är relativt ofta man ser ST165 ägare söka efter ny härva

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 21 jan 2018, 23:02:58
av Larco
Säkert, höga temperaturer är ju inte optimalt för dem direkt. Men ffa har jag läst om många st165 som har sönderklippta härvor.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 17 feb 2018, 12:07:24
av Larco
Kabelstammen är tillbaka på motorn, bildbevis kommer 😛

Nya turbon har fått Vgt reglering. Funka bra när jag testat. Får se hur den funkar i verkligheten. Ev behöver jag en vakuumklocka också.
IMG_2446.JPG
IMG_2446.JPG (755.71 KiB) Visad 8380 gånger

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 17 feb 2018, 13:48:12
av amby
Vad är det för turbo?
Kul att se att du jobbar på att få ut bilen på vägen igen :thumbup: