Sida 23 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 09 aug 2017, 19:52:01
av Larco
Fixade en liten rökläcktestare bestående av en glasburk en däckventil och en slang som man kopplar till valfri vakuumslang. Tänd eld på några wellpapp bitar och pumpa luft igenom den till insuget. Det kom bara pyttelite rök ifrån vevhusventslangen på insugsröret mellan LMM o turbon. Så insuget är tätt nu 😊 Det var verkligen en bra grej att trycktesta och röktesta allt. Gör de om bilen inte går hundra.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 09 aug 2017, 19:59:13
av Fnys
Larco skrev: ons 09 aug 2017, 19:52:01 Fixade en liten rökläcktestare bestående av en glasburk en däckventil och en slang som man kopplar till valfri vakuumslang. Tänd eld på några wellpapp bitar och pumpa luft igenom den till insuget. Det kom bara pyttelite rök ifrån vevhusventslangen på insugsröret mellan LMM o turbon. Så insuget är tätt nu 😊 Det var verkligen en bra grej att trycktesta och röktesta allt. Gör de om bilen inte går hundra.
Kreativ du är! :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 09 aug 2017, 22:07:06
av cheetah1
Behöver man mer rök kan man köpa riktiga rökpatroner här: http://www.eldkraft.se/kategori/Rkpatron

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 10 aug 2017, 09:59:37
av Dale
Annars funkar salpeter och socker bra till rök/bengalisk eld. ;-)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 10 aug 2017, 20:57:42
av Larco
Coolt 😊 Ja det finns flera varianter på detta men tyckte denna verkade smidig. Nästa gång jag gör det ska jag sätta en påse över luftfiltret eller göra en plugg så blir nog ev. läckor ännu tydligare.

Gjorde en tillfällig kalluftlåda till luftfiltret i papp idag eftersom jag inte är jättesugen på att låta den suga 60grader varm luft. Den gamla passar inte sen jag gjorde om insugsröret. Om jag inte gör ändrar nått snart igen så gör jag den av aluminiumplåt för den blev ganska smidig.

Nu ska man bara få ordning på misständningar som kommer runt 2000varv... får se om det hjälper att mixtra med spjällägesgivaren.

Visste ni att man kan läsa av fuel trim på vf1-e1 i diagnosurtaget. Lite intressant att se faktiskt.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 30 sep 2017, 20:06:57
av Larco
Lambdasonden verkar vara problemet. Igår när jag kopplade ur den helt o körde utan och därmed tvingade sprutet till open loop så upphörde misständningarna. Äntligen något som påverkar iaf.

Hittills i jakten på misständningarna har jag bytt:
Lambdasond till andra begagnande jag hade liggande. De var uppenbarligen inte bra.
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelararm
Tändspole
Tändmodulen
Spridarmotstånd
Justerat TPS
Ohmmätt och voltmätt LMM
Testat Lambdasonden enligt verkstadshandboken
Bytt insugspackning
Kollat alla jordkablar samt mätt upp eventuella spänningsfall på jorden.
Mätt strömmen till bränslepumpen.
Kontrollerat bränsletrycket typ 100ggr då jag var övertygad om att den gick snålt när den misstände.

Tur att man har mycket grejer liggande 😅

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 30 sep 2017, 21:09:57
av Larco
Sen har jag fixat en enkel spridartestare 😊
Fast efter jag tog bilden har jag bytt ut trycksprutan till en pump och fixat en regulator också.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 01 okt 2017, 11:42:45
av Glenn
hightech :)

fast när jag gick min marinutbildning hade vi en spridartestarmaskin där man faktiskt handpumpade upp trycket.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 01 okt 2017, 19:29:49
av Larco
Funkar faktiskt rätt bra. Men sprutan skickade även med lite luft av någon anlednedning så då bytte jag till en pump o regulator.
Det enda är att jag inte kan pulsera spridarna som annat än för hand. Får väl koppla in ett megasquirt till dem sen 🤔

Idag har jag fixat en helt ny skärmadkabel till knacksensorn så nu har jag inte fått nån mer kod 52.

Har också tagit bort originallambdasonden och istället satt dit min LC1 bredbandslambda och låter den simulera en smalbandslambda via ena utgången till originalsprutet.
Det gav mig lite intressant kunskap.
När man inte har en lambda ansluten till sprutet så ligger afr mellan 11.5-13.5 ungefär och i princip inte en ända misständning. Men med lambdan inkopplad och sprutet i closed loop hamnar afr mellan 14-15 och den missar. Mao är det inte lambdan som är boven. Det positiva är att jag ser vad som händer med afr värdena.
Jag ska fortsätta med att kolla spridarna och sen kammarna / ventilerna.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 02 okt 2017, 08:39:14
av Bempa
Top notch med hemmabyggd utrustning :)

Hur vart det med bultarna till krockbalken?