Sida 22 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 19 jun 2017, 15:53:34
av Larco
Tillverkade en adapter för att kunna trycktesta så det inte finns några läckor.
Bild

Sedan när ja ändå stod o fixade så började jag smida på en insugstratt till Luftmängdsmätaren. Rätt onödigt kanske men det kändes rätt på nått vis.
Bild

Jag lyckas inte riktigt felsöka ABS systemet. Hur får man den att blinka koder för ABSen?
Bygla Tc-E1 ?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 23 jun 2017, 09:50:54
av Larco
Bilen går riktigt bra speciellt mellan 5000-7000rpm nu :D
Det på bara 0,7bars laddtryck. Den vill bara fortsätta o dra på högre varvtal. Riktigt underhållande!

Den har inte bråkat en enda gång nu heller sen jag satte i originalsprutet. Vågar tom säga att jag börjar lita på den.

Upplever dock lite tveksam gång i mellanregistret ibland, innan turbon vaknar till liv. Så man får ta det lite försiktigt i den övergången. Men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på hur ändrad motorn e :)

Jag börjar redan få lite nya idéer :mrgreen:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 24 jun 2017, 21:35:30
av Fnys
Låt idéerna flöda! :D

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 01 jul 2017, 20:00:29
av Larco
Skaffade en grej :) Bild

Den gamla supra mk3 turbon som följde med bilen till höger

Och så behövde jag en sån här också
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 21 jul 2017, 12:29:10
av Larco
Tråkigt nog funkar inte bilderna längre men jag var iallafall och besikta bilen idag. Fick anmärkning på avgasvärdena men annars inget 😊

Förhöjd tomgång CO-halt för hög
Tomgång CO-halt för hög
Tomgång HC-halt för hög

CO2500 varv 0,7 (0,3) CO 0,8 (0,5)
Lambda 1,01 (0,97-1,03) HC:210 (100)

Har även lite misständningar till o från som jag luskar i.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 22 jul 2017, 15:57:33
av cheetah1
Hur kan HC och CO bli så högt när lambda är rätt..?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: sön 23 jul 2017, 18:55:50
av Glenn
Nu är ju inte lambdan man får på bilprovningen "sann" lambda, den är uträknad och mätt längst bak i avgasröret.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 27 jul 2017, 09:38:19
av Larco
Lamdan på tomgång visade 1,23 som motsvarar afr 18:1 vilket är skitsnålt och vilket då ger hög HC. Kanske därför jag har misständningar också. Fast det hade jag med MSet också..
På 2500varv kryper lambdan sakta ned till rätt värden.
Hög CO kan ju bero på katten. Det är ju en racekat som sitter ganska långt bak.

Funderar på om jag har nått läckage i tryckrören eller nått. För den verkar ju gå snålt på tomgång ( lite flöde) och väldigt fett på när man gasar (mer luftflöde). Så jag ska trycktesta.Alternativt om min vevhusvent är vad som ställer till det. Jag har ena delen med ventil ansluten till plenumet och den andra som ska sitta på insugsröret öppen då jag saknade nippel till den. Men det går inte känna nått drag i den öppna änden.

Tänkte pilla dit bredbandslambdan och mätaren så man får lite koll på vad som händer. Behöver bara ett motstånd till Oxygen sensor heater circuit så man slipper felkod.

Det känns som om det nästan vore lättare med megasquirtet. Men ska fixa med detta först.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 03 aug 2017, 15:15:46
av Larco
Har gjort ett nytt insugsrör och gjort om vevhusventilationen så den sitter som original nu på insugsröret mellan LMM o turbon.
I samma veva tillverkade jag 2 pluggar så jag kunde trycktestade tryckröret närmast motorn och det visade sig att XS Dumpventilen läckte som ett soll vid anslutningen, vid kolven och på vakuumsidan, ja överallt. Så jag tog bort dumpen o pluggade den anslutningen. Antagligen var det därför den tvekade.
Nu går bilen mycket bättre.
Det finns dock ett susande ljud vid insuget som stör mig. Först trodde jag bara att det var luften som flödade genom insuget men jag har en känsla av att det är något där som inte stämmer så jag trycktestar och river nog insuget ikväll och undersöker om den suger tjuvluft vid nån spridare eller nått.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: lör 05 aug 2017, 11:03:26
av Larco
Vet inte riktigt hur jag ska trycktesta insuget då luften bara fortsätter genom motorn.
Men jag rev insuget igår och när jag delade på acis insuget så var packningen lite oljig närmast fuelrailen, på samma ställe som jag tyckte det susat en aning med motorn på tomgång. Så jag misstänker att det har varit lite otätt där. Men det är ju nästan omöjligt att testa på plats efter som det sitter så illa till.
Spridarna tror jag inte har läckt vid sätet. Fräscha oringar och monterade med lite extra stöd o tryck så att oringarna inte ska kunna lossna av laddtrycket.
Ska dra om lite vakuum slangar också. Bla til bränsletrycksregulatorn så blir den kanske lite snabbare att reagera.