Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Glenn skrev:
Larco skrev:Funderar på om man kan ta nån gammal equalizer för att filtrera ut knacksensorsignalen lite... Om jag bara kan få tag på någon billig... :problem:
Jag såg två stycken gamla bil-equaliziers på loppisen jag var på idag :) ..höll i den ena då den var likadan som en jag ägde för massor av år sen, men köpte den inte, 50:- tror jag dom skulle ha :)
Ytterst intressant faktiskt! :)
Var var detta?
Hur många band brukar en sån ca?

Jag tror inte att jag har sett något sånt på min lokala loppis... Brukar ju kolla runt lite där ibland.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Larco skrev:
Glenn skrev:
Larco skrev:Funderar på om man kan ta nån gammal equalizer för att filtrera ut knacksensorsignalen lite... Om jag bara kan få tag på någon billig... :problem:
Jag såg två stycken gamla bil-equaliziers på loppisen jag var på idag :) ..höll i den ena då den var likadan som en jag ägde för massor av år sen, men köpte den inte, 50:- tror jag dom skulle ha :)
Ytterst intressant faktiskt! :)
Var var detta?
Hur många band brukar en sån ca?

Jag tror inte att jag har sett något sånt på min lokala loppis... Brukar ju kolla runt lite där ibland.
Täby galopp bakluckeloppis, varje helg, 12-16 tror jag men du kan ju googla fram tiderna för säkerhets skull.

Det är stockholms största tror jag, brukar vara enorma mängder med skrä..eh.. bra att ha prylar :) ..är det mycket folk tar det mej nog en tre timmar att gå igenom allt, men då går jag rätt fort och köper ganska lite :)

..igår köpte jag två böcker för 3kr styck bara, gången innan köpte jag en barometer ;)


Tror dom har 4-7 band nånstans, men det finns ju förstås diverse olika.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Nu går det att lyssna på knacksensorn via aux-ingången på stereon :)
Jag köpte även en 11bands panasonic equalizer för en spottstyvel. Ett band ligger vid 6,3kHz och en spikning bör ligga vid 6,65kHz på min motor vilket borde bli rätt så bra för att filtrera ljudet.
EQ är ännu inte monterad dock. Lite kopplingar som måste till först.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Nu kliar det lite i fingrarna. Har inte gjort något med celican sen i höstas.

Jag varit upptagen med min nya havretraktor (Shire) mm :)
32333_2561524215081_1070212567_n.jpg
32333_2561524215081_1070212567_n.jpg (71.56 KiB) Visad 3790 gånger
Men hoppas att jag kommer igång lite med celican här nu till våren igen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Här går det sakta sakta framåt tyvärr...
Jag hoppas på att få tag på ett ordentligt garage igen så kan kan göra något vettigt. Garagelängan ger inte mer än ett tak över bilen. Ev. har jag en kollega på jobbet som hade ett ledigt garage. Annars kollar jag för fullt efter att köpa hus eller gård nu men det är ju inte lätt att hitta något som passar till vettiga pengar här i Stockholm/Uppsala trakten.

Jag håller nu på att koppla lite el i bilen. Jag har tillverkat en liten elcentral bakom mittkonsollen bestående utav 6mm² matarkabel, 1 st 30A Relä som går på tändningen, säkringshållare för 4 säkringar. Detta driver just nu, belysning till mätarna, BB-lambdan, EQ för filtrering utav knacksensorsignalen. Jag kommer säkert att göra om detta i framtiden, men funkar fint för nu.
Bild

Jag har köpt nya hjul också :)
OZ Superleggera 17x8" bland de lättaste alufälgarna som finns.
Toyo R888 235/35x17 däck
Bild
Bild
Bild


Sedan håller jag på att ta fram en egen 12-1 triggerskiva som ska gå att använda med Honeywell GT1 Hallgivaren. Vilket jag hoppas kommer att ge lite bättre upplösning till Megasquirtet och driftsäkerhet än de 2 bultarna som idag ger vevsignalen. En balanserad montering känns lite knepig att få till dock.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Larco is alive!


..Har du kollat på hus uppåt rimbohållet ? ..BETYDLIGT bättre priser än andra ställen i norrort, vilket är enda anledningen att jag flyttade hit :) ..vi fick ett fräscht hus med två varmgarage (55 resp 25kvm om jag minns rätt) och 4400kvm tomt för en summa vi kanske hade fått en upprutten oisolerad sommarstuga i täby för.. och det tar 35min för mej att köra till jobbet i Kista.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Yes! Jag lever :)

Jo, vi kikar här uppåt. Mellan Väsby - Uppsala - Almunge - Rimbo typ... Vi har hästen nära Knivsta vid 273an dessutom så ju närmare där desto bättre.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
dnm
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 12:20:58
Bilmodell: Celica Generation 4. (T16
Årsmodell: 1989
PostOrt: Kristinehamn

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av dnm »

Hej du!
Om du vill göra bilen lättare så har jag former till dörr (höger sida), huv, spoiler, skärmbreddar, baklucka och skärmar fram (höger + vänster). Det är bra passform så de fittar perfekt.
Om du inte kan/vill gjuta själv så kan vi ta hand om detta.

# Danne
dan@dnmgtr.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av JohanRocker »

Larco skrev:Här går det sakta sakta framåt tyvärr...
Jag hoppas på att få tag på ett ordentligt garage igen så kan kan göra något vettigt. Garagelängan ger inte mer än ett tak över bilen. Ev. har jag en kollega på jobbet som hade ett ledigt garage. Annars kollar jag för fullt efter att köpa hus eller gård nu men det är ju inte lätt att hitta något som passar till vettiga pengar här i Stockholm/Uppsala trakten.

Jag håller nu på att koppla lite el i bilen. Jag har tillverkat en liten elcentral bakom mittkonsollen bestående utav 6mm² matarkabel, 1 st 30A Relä som går på tändningen, säkringshållare för 4 säkringar. Detta driver just nu, belysning till mätarna, BB-lambdan, EQ för filtrering utav knacksensorsignalen. Jag kommer säkert att göra om detta i framtiden, men funkar fint för nu.
Bild

Jag har köpt nya hjul också :)
OZ Superleggera 17x8" bland de lättaste alufälgarna som finns.
Toyo R888 235/35x17 däck
Bild
Bild
Bild


Sedan håller jag på att ta fram en egen 12-1 triggerskiva som ska gå att använda med Honeywell GT1 Hallgivaren. Vilket jag hoppas kommer att ge lite bättre upplösning till Megasquirtet och driftsäkerhet än de 2 bultarna som idag ger vevsignalen. En balanserad montering känns lite knepig att få till dock.
Du verkar köra på rejält med bilar och hästar!

Snygga fälgar! Passar min VITA Carlos Sainz :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Till salu! Dags att rannsaka lite.
Någon som känner sig manad att fortsätta mitt lilla projekt?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar