Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Så nu har jag strippat en stor del av kabelstammen och rett ut lite kablar.
IMG_2257.JPG
IMG_2257.JPG (739.15 KiB) Visad 8535 gånger
Till att börja med så har jag pillat ur de 2 "vita" +kablarna som går ifrån generatorn till säkringsdosan. Dessa är nog de som är i sämst skick. Väldigt hårda och åldrade. Dessa ska bytas och uppgraderas lite till grövre. Nu sitter det 2st 6mm2. Får se vad de blir istället.
Märkligt att Toyota har valt att skarva på så många platser. Det sitter 2 klämskarvar inne i kabelstammen som självklart har ärgat en hel del. Jag mätte ca 0,5v spänningsfall från generatorn till original anslutningen till batteriet utan belastning innan jag rev ut den.
IMG_2260.JPG
IMG_2260.JPG (710.46 KiB) Visad 8537 gånger

Sen vet jag inte om det dessutom har suttit någon skarv vid generatorn eftersom den änden varit modifierad av tidigare ägare.
IMG_2258.JPG
IMG_2258.JPG (615.91 KiB) Visad 8537 gånger
Kablarna till TPS ska fixas ordentligt då den varit skarvad sen tidigare.
IMG_2259.JPG
IMG_2259.JPG (594.91 KiB) Visad 8537 gånger
Kabeln till knacksensorn är ju ett känt problem. De brukar ju kunna spöka och ge kod 52 så det blir en ny lösning på det.

Som en sidonot så är både kabeln till knacksensorn och kablarna till fördelaren avskärmade och jordade i sensorjorden på insuget.

Funderar också på om jag ska dra alla extrakablar till mätare osv i kabelstammen när jag ändå håller på...

Fortsättning följer
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Jag hade ju kontaktproblem med knacksensorn på min ST165, den tände CE lite random sådär, speciellt i regn..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
dantiberg
Ledamot
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 06 dec 2017, 19:26:03
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1990
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sverige
Ort: Norrköping

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av dantiberg »

bra jobbat :). personligen tycker jag det är ganska roligt att fixa elen :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Igår ersatte jag de vita stömmatningkablarna med nya röda. Från generatorn blev det en ny grov 35mm2 istället för de 2x10mm2. Lite overkill kanske men så blev det. Sen bytte jag lite andra matarkablar också.
Pinnade ut kontakten till fördelaren och fixade de kablarna.
Fixade kablarna till TPS kontakten
Alla kablar har jag både pressat och lödit.
IMG_2314.JPG
IMG_2314.JPG (1.12 MiB) Visad 8471 gånger
IMG_2319.JPG
IMG_2319.JPG (1.12 MiB) Visad 8471 gånger
Fortsättning följer..
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Bempa »

Har du lyckats hitta på nya terminaler till kablarna?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Nja faktum är att jag återanvände de gamla terminalerna. De var helt ok. Inte ärgade eller så.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Bempa »

Larco skrev:Nja faktum är att jag återanvände de gamla terminalerna. De var helt ok. Inte ärgade eller så.
Klämde dit nya guldpläterade ringkabelskor på de större strömkablarna dock.
Aha ok. Bild Men det verkar vara som bäst före datumet har gått ut på dom flesta ST165 motorhärvorna. Det är relativt ofta man ser ST165 ägare söka efter ny härva
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Säkert, höga temperaturer är ju inte optimalt för dem direkt. Men ffa har jag läst om många st165 som har sönderklippta härvor.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Kabelstammen är tillbaka på motorn, bildbevis kommer 😛

Nya turbon har fått Vgt reglering. Funka bra när jag testat. Får se hur den funkar i verkligheten. Ev behöver jag en vakuumklocka också.
IMG_2446.JPG
IMG_2446.JPG (755.71 KiB) Visad 8327 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av amby »

Vad är det för turbo?
Kul att se att du jobbar på att få ut bilen på vägen igen :thumbup:
Skriv svar