Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Jag började att riva lite igår. Kom så långt som ända in till kamremmen innan det klockan blev för mycket.

Idag har jag också beställt nya originalbussningar till spindeln-bärarmar i högerbak. De som igentligen inte går att beställa löst, men det har jag gjort ändå :)

Inget nytt bildmässigt men men. Utan bilder är det ju inte lika kul.
Bild
Bild
Bild

Här kommer ett nytt insugsrör till turbon iom att jag blir av med LMM när jag stoppar i Megasquirtet. Dammigt har det blivit...
Bild

Jag ska passa på och efterdra topplocksbultarna också. Brukar man efterdra ARP-bultar? Jag har hört olika bud om just ARP.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Idag har jag rivit bort vattenpumpen då denna ska ersättas med en ny som ska beställas imorgon.
Har också hämtat mina bussningar till spindeln höger bak som jag nämnde. ohua va de är dyra! 1200kr för 2 st!

Nu ska jag tillbaka till verkstan och snickra hjulupphängning. K-sport coilisarna ska på och bussningarna som jag nämnde tidigare ska bytas. Sen ska jag undersöka om jag ska ta i ut med bromsuppgraderingen nu eller låta det vänta.
Jag ska knäppa lite nya bilder till er nu framöver.

Bilen ska vara färdig före den 25e augusti för det är så länge jag har kvar min nuvarande verkstadsplats.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Här kommer lite bilder.

Motorn lite nedplockad igen :P
Bild

Nya sfäriska bussningar till bakvagnen. Ska bli intressant att få bort de gamla.
Bild

Mina coilisar innan montering. Jag sprutade på lite skyddande vax på gängorna före och efter montering.
Bild

Gamla fjäderbenen
Bild

Nya fjäderbenen. Lite matta i färgen pga vaxet.
Bild

Bild

Jag har konstaterat att bilen kommer bli mycket lägre än tidigare. Fram coilisar, bak original med 35mm sänkfjädrar. Hoppas den inte blir för låg. Jag tycker inte om för låga bilar. Undrar hur mycket coilisarna komprimeras... :?
Bild
Bild
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Beställde en ny st202 vattenpump igår för övrigt. De är inte gratis direkt med sina 1700kr...

Nu sitter det coilisar i bak också :)
Kan dock inte justera in dem förän bilen är nere på marken igen. Jag måste skruva ihop motorn först.
Krängningshämmaren ställde till lite bekymmer på ena sidan men det löste sig till slut.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

hade för mej toyota sa att ST205-pumpen kostade nästan exakt tusenlappen när dom bytte min kamrem ? hmm, osäker iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av JohanRocker »

Ser ju bra ut! Härligt att någon orkar hålla på jämt;) tummen upp!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat här på länge, tiden tryter lite för mig.
Men jag kan berätta att bilen går nu och kommer att köras ifrån verkstan ikväll :)
Mappad upp till 0,5 bars laddtryck med megasquirtet, går väldigt bra redan nu. Det med mesig tändning.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Fnys »

Larco skrev:Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat här på länge, tiden tryter lite för mig.
Men jag kan berätta att bilen går nu och kommer att köras ifrån verkstan ikväll :)
Mappad upp till 0,5 bars laddtryck med megasquirtet, går väldigt bra redan nu. Det med mesig tändning.
Fan va roligt att höra! :-D
Ska du bänka den så småningom?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Dags för lite uppdateringar igen då :)
Celican står sen i höstas hemma i garagelängan så jag har inte varit så flitig med skruvandet mer än några nödreparationer då min triggerlösning för megasquirtet har visat sig vara bristfällig.

Har kört på 2 triggerpunkter på remskivan/svängningsdämparen, i form av försänkta och epoxylimmade magneter. Funkade inte perfekt, första uppsättningen lossnade underfärd och motorn tvärdog. Andra uppsättningen blev en starkare magnet vilken inte ville lira tillsammans med hallgivaren (om det nu var problemet) så jag bytte ett par m4 bultar som jag modifierade och förankrade i de befintliga magnethålen. Den ena bulten lossnade under årets premiärfärd igår... :roll:

Så nu har jag lessnat på DIYtriggerlösningar. Den här gången har jag tänkt att fixa en riktig triggerskiva istället för att få någon drifsäkerhet i maskinen så jag vågar köra med den. Här behöver jag lite smakråd, då jag har 2 idéer.

Den första idén, en lös krans utanpå remskivans yttre 6mm breda kant. Fastsatt och centrerad med hjälp av 3-6 små skallösa m4 insektsskruvar riktade mot centrum av remskivan. Denna lösning kommer nog att väga mindre och ger stora justeringsmöjligheter av triggerläget då den går att rotera 360 grader. Nackdelen är väl att eftersom den sitter utanpå svängningsdämparen kommer den kanske i sitt extremläge kunna svänga någon grad.

Idé nummer 2. Är väl egentligen en vanlig triggerskiva som skruvas i centrum av remskivan men med enbart 2 klackar då jag kör med 1-spole och fördelare än så länge. Denna ger antagligen ett något litet stabilare tändläge (vi pratar kanske 1 grads skillnad). Nackdelen är mindre justeringsmöjligheter.

Någon som spontant känner att någon lösning blir bättre än den andra.

För övrigt går den mycket bra förutom att jag inte har lyckats få tomgångsmotorn att lira med megasquirtet än så den är lite bråkig på tomgång innan den är varm.

Jag ska se till att bättra mig med både uppdateringar och bilder. Det kan ju även tänkas att jag kommer med celican på någon träff nu snart om jag bara får ordning på triggern :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Jonte »

Härligt att bilen är igång iaf!
Kör du med original st165ans tomgångsmotor? Kör själv ms2 till min 185a (utan tomgångsmotor) och börjar vara less ''den låga tomgången'' vid kallstart. Skriv gärna hur du har gjort om du får till det ;) lycka till!
Skriv svar