Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Tillverkade en adapter för att kunna trycktesta så det inte finns några läckor.
Bild

Sedan när ja ändå stod o fixade så började jag smida på en insugstratt till Luftmängdsmätaren. Rätt onödigt kanske men det kändes rätt på nått vis.
Bild

Jag lyckas inte riktigt felsöka ABS systemet. Hur får man den att blinka koder för ABSen?
Bygla Tc-E1 ?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Bilen går riktigt bra speciellt mellan 5000-7000rpm nu :D
Det på bara 0,7bars laddtryck. Den vill bara fortsätta o dra på högre varvtal. Riktigt underhållande!

Den har inte bråkat en enda gång nu heller sen jag satte i originalsprutet. Vågar tom säga att jag börjar lita på den.

Upplever dock lite tveksam gång i mellanregistret ibland, innan turbon vaknar till liv. Så man får ta det lite försiktigt i den övergången. Men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på hur ändrad motorn e :)

Jag börjar redan få lite nya idéer :mrgreen:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Fnys »

Låt idéerna flöda! :D
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Skaffade en grej :) Bild

Den gamla supra mk3 turbon som följde med bilen till höger

Och så behövde jag en sån här också
Bild
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Tråkigt nog funkar inte bilderna längre men jag var iallafall och besikta bilen idag. Fick anmärkning på avgasvärdena men annars inget 😊

Förhöjd tomgång CO-halt för hög
Tomgång CO-halt för hög
Tomgång HC-halt för hög

CO2500 varv 0,7 (0,3) CO 0,8 (0,5)
Lambda 1,01 (0,97-1,03) HC:210 (100)

Har även lite misständningar till o från som jag luskar i.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av cheetah1 »

Hur kan HC och CO bli så högt när lambda är rätt..?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Nu är ju inte lambdan man får på bilprovningen "sann" lambda, den är uträknad och mätt längst bak i avgasröret.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Lamdan på tomgång visade 1,23 som motsvarar afr 18:1 vilket är skitsnålt och vilket då ger hög HC. Kanske därför jag har misständningar också. Fast det hade jag med MSet också..
På 2500varv kryper lambdan sakta ned till rätt värden.
Hög CO kan ju bero på katten. Det är ju en racekat som sitter ganska långt bak.

Funderar på om jag har nått läckage i tryckrören eller nått. För den verkar ju gå snålt på tomgång ( lite flöde) och väldigt fett på när man gasar (mer luftflöde). Så jag ska trycktesta.Alternativt om min vevhusvent är vad som ställer till det. Jag har ena delen med ventil ansluten till plenumet och den andra som ska sitta på insugsröret öppen då jag saknade nippel till den. Men det går inte känna nått drag i den öppna änden.

Tänkte pilla dit bredbandslambdan och mätaren så man får lite koll på vad som händer. Behöver bara ett motstånd till Oxygen sensor heater circuit så man slipper felkod.

Det känns som om det nästan vore lättare med megasquirtet. Men ska fixa med detta först.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Har gjort ett nytt insugsrör och gjort om vevhusventilationen så den sitter som original nu på insugsröret mellan LMM o turbon.
I samma veva tillverkade jag 2 pluggar så jag kunde trycktestade tryckröret närmast motorn och det visade sig att XS Dumpventilen läckte som ett soll vid anslutningen, vid kolven och på vakuumsidan, ja överallt. Så jag tog bort dumpen o pluggade den anslutningen. Antagligen var det därför den tvekade.
Nu går bilen mycket bättre.
Det finns dock ett susande ljud vid insuget som stör mig. Först trodde jag bara att det var luften som flödade genom insuget men jag har en känsla av att det är något där som inte stämmer så jag trycktestar och river nog insuget ikväll och undersöker om den suger tjuvluft vid nån spridare eller nått.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Vet inte riktigt hur jag ska trycktesta insuget då luften bara fortsätter genom motorn.
Men jag rev insuget igår och när jag delade på acis insuget så var packningen lite oljig närmast fuelrailen, på samma ställe som jag tyckte det susat en aning med motorn på tomgång. Så jag misstänker att det har varit lite otätt där. Men det är ju nästan omöjligt att testa på plats efter som det sitter så illa till.
Spridarna tror jag inte har läckt vid sätet. Fräscha oringar och monterade med lite extra stöd o tryck så att oringarna inte ska kunna lossna av laddtrycket.
Ska dra om lite vakuum slangar också. Bla til bränsletrycksregulatorn så blir den kanske lite snabbare att reagera.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar