Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3969
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn » mån 27 nov 2017, 08:19:28

closed loop går den väl bara i på låglast, du har väl misständningar även vid höglast ? Så "Brukar" det ju vara i alla fall, men jag vet inte hur ST165-insprutningen gör specifikt.

Hur vet insprutningen var motorn är ? (vevaxelgivare/kamaxelgivare/fördelaregivare osv) har du bytt den givaren ? har den vettig jord osv ? ..Det är ju en typisk sak som kan spöka av värme..

Angående skärmen, xp embedded är nog oändligt mycket bättre än winCE, som är hemskt :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 998
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » mån 27 nov 2017, 19:49:23

Nu vet jag ju inte om något har ändrats då jag inte har kört bilen på ett tag men tidigare gick den rent från ca 3000 varv och uppåt. Dock spökade knacksensorn vilket jag åtgärdade med en ny kabel direkt mellan knacksensorn och boxen. Efter det har ECUn varit nöjd på den punkten.

Jorden har jag både mätt upp i hop om att hitta spänningsfall samt provat att extrajorda med startkabel som flyttat o testa bla. Men det har inte gett något hittills. Inga direkt tydliga spänningsfall nånstans.

Alla lägesgivarna sitter i fördelaren och den har jag inte bytt.

Men såfort jag rycker ur lambdasonden så den får lite fetare bränsleblandning så upphör misständningarna.
Jag märkte liknande symtom med megasquirtet. Den ville gärna ha lite fetare blandning än Lambda 1. Annars började tomgången lätt pendla och misständningar var inte långt borta.
O megasquirtet har hemsnikrad vevaxelgivare och annan tändslutsteg (Igniter) så tycker inte att givarna i fördelaren eller Ignitern borde vara problemet.

Funderar på att riva loss kabelstammen för att gå igenom den eller byta ut den. Men om det löser problemet vet jag ej.

En annan grej som verkar lite märklig är att spänningen i cigurtaget är låg när bilen har stått litet tag. Men när jag har låtit bilen gå ser den bättre ut. Laddapänningen när bilen går verkar helt ok. Har satt en såndär enkel spänningprovare i cigurtaget.
Misständningarna verkar är dock de samma.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3455
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av cheetah1 » mån 27 nov 2017, 20:55:03

Är du helt 100% säker på att den är helt tät efter LMM:en och inte suger in nån ouppmätt luft nånstans?
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Användarvisningsbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av MartZink » tis 28 nov 2017, 03:44:24

det där med cigguttaget låter som dålig kontakt någonstans, högt motstånd och dålig kontakt när den är kall, sen när det går stöm genom kontakten blir den varm och sväller upp och ger bättre kontaktyta, efter en stund när den har kommit upp i lagom temperatur mindre motstånd och spänningsfall.

Kan också hända på lösa kontakstift till strålkastarglödlampa, lyser bättre och bättre alltefter de blir varma och sväller 'tighta'

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 998
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » tis 28 nov 2017, 18:11:41

cheetah1 skrev:
mån 27 nov 2017, 20:55:03
Är du helt 100% säker på att den är helt tät efter LMM:en och inte suger in nån ouppmätt luft nånstans?
Så gott som säker. Har både testat Startgas tricket, trycksatt och röktestat. Hittade flera småläckor när jag trycktestade men det är åtgärdat.
Det enda som jag kan tänka mig är eg om Vevhusventen spökar. Tex att den suger tjuvluft via oljestickan. Nu är den Vevhusventen kopplad direkt till plenumet via en backventil och den andra till insugsröret mellan turbon o LMM.
Men jag har inte märkt några sådana tendenser när jag testat. Men får prova om de hjälper att köra öppen vevhusvent kanske.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 998
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » tis 28 nov 2017, 18:18:59

MartZink skrev:
tis 28 nov 2017, 03:44:24
det där med cigguttaget låter som dålig kontakt någonstans, högt motstånd och dålig kontakt när den är kall, sen när det går stöm genom kontakten blir den varm och sväller upp och ger bättre kontaktyta, efter en stund när den har kommit upp i lagom temperatur mindre motstånd och spänningsfall.

Kan också hända på lösa kontakstift till strålkastarglödlampa, lyser bättre och bättre alltefter de blir varma och sväller 'tighta'
Jo precis. jag var inne på att de gamla kablarna kanske inte håller måttet men än så länge har jag inte hittat några betydande spänningsfall någonstans med motorn igång.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 998
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » ons 03 jan 2018, 12:23:33

Igår tog jag bort kabelhärvan för lite genomgång.
IMG_2244.JPG
IMG_2244.JPG (787.61 KiB) Visad 302 gånger
IMG_2245.JPG
IMG_2245.JPG (685.82 KiB) Visad 302 gånger
Kontakten till fördelaren mådde sådär...
Har kollat den tidigare men då var den inte av så vet inte om den gick sönder när jag tog bort allt. Med lite tur är det roten till mina misständningar. Så den ska jag försöka pinna om.
IMG_2246.JPG
IMG_2246.JPG (600.58 KiB) Visad 302 gånger
IMG_2247.JPG
IMG_2247.JPG (657.48 KiB) Visad 302 gånger
IMG_2248.JPG
IMG_2248.JPG (785.87 KiB) Visad 302 gånger
+kablarna ifrån generatorn såg också ut att ha sett bättre dagar. Ärgade och isoleringen stenhård. Så dem tänkte jag byta ut bla. Fortsättning följer.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3455
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av cheetah1 » ons 03 jan 2018, 15:12:52

Fy för, vilket jobb.. Och då är jag ändå rätt bra på el.. :lol: :sick:
BMW F650GS -01 - Min leksak
Subaru Outback CNG -14 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98, Skoda Octavia -05

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 998
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » ons 03 jan 2018, 18:52:25

cheetah1 skrev:
ons 03 jan 2018, 15:12:52
Fy för, vilket jobb.. Och då är jag ändå rätt bra på el.. :lol: :sick:
Javars, finns ju roligare saker att göra men jag vill gå igenom detta så de inte är ett frågetecken när man felsöker. Kabelstamen ju sett bättre dagar. De flesta kablarna verkar ju vara ok. Byter, fixa och skarvar på om det behövs.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd

Användarvisningsbild
Bempa
Vice Ordförande
Inlägg: 863
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Bempa » ons 03 jan 2018, 21:14:21

Åh hej å hå, vilket jobb :shock:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Skriv svar