Larco: Celica GT-four ST165
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Riktigt snyggt jobbat!
Hoppas den är 100% klar nu
Hoppas den är 100% klar nu
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: fre 25 nov 2016, 11:11:48
- Bilmodell: Camry
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Har följt ditt projekt och tycker det ser mycket bra ut..
Jag är intresserad av ditt projekt!
Med Vänlig Hälsning
Jan
Jag är intresserad av ditt projekt!
Med Vänlig Hälsning
Jan
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Fick för mig att göra lite på bilen i förra veckan
Testade nya fälgarna när jag ändå höll på.
Snyggade till originalbenen lite, slipade dem plåtrena, målade dem i guld och bytte tillbaka dem. Meeeen eftersom jag uppenbarligen inte tog en bild på dem får ni en bild på dem jag tog av
Testade nya fälgarna när jag ändå höll på.
Snyggade till originalbenen lite, slipade dem plåtrena, målade dem i guld och bytte tillbaka dem. Meeeen eftersom jag uppenbarligen inte tog en bild på dem får ni en bild på dem jag tog av
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Har pysslat lite med bilen sista tiden.
Har satt tillbaka lite originalgrejer för att bilen enklare ska gå igenom besiktningen bla.
Originaldataboxen, Luftmängdsmätaren, tändningsslutsteg har hittat tillbaka.
Tändningen har ställts in.
Nu känns motorn mycket friskare och tryggare än med megasquirtet. Ffa på tomgång, låga varv och normal körning samt att den är rappare om man torrvarvar men den är inte alls lika vass på högre varvtal och med laddtryck.
Förhoppningsvis klarar den dock avgasvärden o sånt.
Megasquirtet ska få lite ändringar och justeras bättre i framtiden. Det fina är att man kan ha båda boxarna i bilen och enkelt skifta om man vill.
Eftersom bilen inte höjer eller håller tomgången speciellt bra när den är kall o nystartad så började jag titta på tomgångsmotorn (ISC).
De två motstånden som sitter i databoxen och styr den hade brunnit som på många andra.
Så jag tog bort dem och lödde dit 2 nya. 1 ohm, 1 watt, 1%.
Men lyckan var kortvarig för det ena motståndet gick upp i rök så snart jag startade motorn.
Vet att motstånden kan brinna om ventilen kärvar så jag tog bort spjällhuset, rengjorde ventilen lite o mätte upp resistansen i spolarna o så men kunde inte hitta något direkt fel. Visst gick den något enklare efter men tyckte inte att den hade kärvat fast direkt heller.
Så är det någon har någon idé om varför motstånden brann upp?!
Ska löda dit en nya igen nu när jag rengjort ventilen lite o prova men gissar på att även det kommer att brinna.
Har fixat en ny regplåt fram. Tyvärr fortfarande stor. Men ska se om man kan fixa en liten sen.
Verkar tyvärr också som att wastegateklockan har gett upp då laddtrycket nu inte håller sig där det ska utan drar iväg. Turligt nog har jag extra som ligger o är täta. Ska undersöka inom kort
Fortsättning följer
Har satt tillbaka lite originalgrejer för att bilen enklare ska gå igenom besiktningen bla.
Originaldataboxen, Luftmängdsmätaren, tändningsslutsteg har hittat tillbaka.
Tändningen har ställts in.
Nu känns motorn mycket friskare och tryggare än med megasquirtet. Ffa på tomgång, låga varv och normal körning samt att den är rappare om man torrvarvar men den är inte alls lika vass på högre varvtal och med laddtryck.
Förhoppningsvis klarar den dock avgasvärden o sånt.
Megasquirtet ska få lite ändringar och justeras bättre i framtiden. Det fina är att man kan ha båda boxarna i bilen och enkelt skifta om man vill.
Eftersom bilen inte höjer eller håller tomgången speciellt bra när den är kall o nystartad så började jag titta på tomgångsmotorn (ISC).
De två motstånden som sitter i databoxen och styr den hade brunnit som på många andra.
Så jag tog bort dem och lödde dit 2 nya. 1 ohm, 1 watt, 1%.
Men lyckan var kortvarig för det ena motståndet gick upp i rök så snart jag startade motorn.
Vet att motstånden kan brinna om ventilen kärvar så jag tog bort spjällhuset, rengjorde ventilen lite o mätte upp resistansen i spolarna o så men kunde inte hitta något direkt fel. Visst gick den något enklare efter men tyckte inte att den hade kärvat fast direkt heller.
Så är det någon har någon idé om varför motstånden brann upp?!
Ska löda dit en nya igen nu när jag rengjort ventilen lite o prova men gissar på att även det kommer att brinna.
Har fixat en ny regplåt fram. Tyvärr fortfarande stor. Men ska se om man kan fixa en liten sen.
Verkar tyvärr också som att wastegateklockan har gett upp då laddtrycket nu inte håller sig där det ska utan drar iväg. Turligt nog har jag extra som ligger o är täta. Ska undersöka inom kort
Fortsättning följer
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Är det någon som har ST165, ST185 eller mr2 turbo databox liggande som skulle kunna hjälpa mig att kolla en grej?
Jag skulle behöva att någon lyfte på locket (4 skruvar) och tar en bild. Det jag är intresserad av är två blåa lite större motstånd som sitter bredvid varandra i ena hörnet intill den stora kontakten. De två som jag bytt ut på bilderna i förra inlägget. Undrar vad det står på dem.
Om det står "1 OHM 2W" eller något annat?
Jag skulle behöva att någon lyfte på locket (4 skruvar) och tar en bild. Det jag är intresserad av är två blåa lite större motstånd som sitter bredvid varandra i ena hörnet intill den stora kontakten. De två som jag bytt ut på bilderna i förra inlägget. Undrar vad det står på dem.
Om det står "1 OHM 2W" eller något annat?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Det var bara slangen till wastegateklockan som gett upp, fixat nu
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4780
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Nu med dom nya asfula små skyltarna lättade man ju även upp reglerna, så det ska vara lättare att få nu.
..fast med tanke på hur fula dom är så skulle jag nog hellre behålla den stora.
..fast med tanke på hur fula dom är så skulle jag nog hellre behålla den stora.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Hehe, ok. Ja får se hur jag gör med skylten.
Nu sitter det en ny Euroskylt i fram.
I fredags fick jag en hel del gjort.
Jag trycktestade wastegateklockan för säkerhets skull. Den är tät både med under vakuum o övertryck. Intressant är att den börjar öppna vid 0,5bar och är inte fullt öppen förän vid 1,3bar. Det är dock utan att avgaserna trycker på..
Trycktestade vakuumsidan av XS dumpen, den håller inte tätt utan läcker sakta.
Läcker lite gör även båda mina bränsletrycksregulatorer, SX Performance och malpassi reggen. Känns inte helt 100% :/ men de funkar.
TPSen har jag mätt och den är inom spec.
Sen till tomgångsmotorn. Jag kopplade ur kablaget både ifrån den och databoxen och resistansmätte kablaget. Multimetern visar 8ohm mellan jord och RSO samt mellan jord och RSC.
Inte bör det väl finnas en krets i kablage till tomgångsventilen om man drar ur kontakterna till databoxen? Vad jag kan se i verkstadshandboken så finns set inget där emellan.
Är det kortis i kablaget eller tänker jag fel?!
Jag testade att tvångsköra tomgångsmotor med direktström och den funkar utan problem både att öppna o stänga
Jag upptäckte en annan sak som förbryllar mig när jag körde hem bilen igår. Laddtrycket kryper ifrån 0,5bar upp till 0,9bar mellan 5000-7000rpm. Jag hade inte detta problem med Megasquirtet i bilen. Varför? Är det så att originalsprutet lämnar mer effekt och där med mer avgaser så att wastegaten inte hänger med?
Nu sitter det en ny Euroskylt i fram.
I fredags fick jag en hel del gjort.
Jag trycktestade wastegateklockan för säkerhets skull. Den är tät både med under vakuum o övertryck. Intressant är att den börjar öppna vid 0,5bar och är inte fullt öppen förän vid 1,3bar. Det är dock utan att avgaserna trycker på..
Trycktestade vakuumsidan av XS dumpen, den håller inte tätt utan läcker sakta.
Läcker lite gör även båda mina bränsletrycksregulatorer, SX Performance och malpassi reggen. Känns inte helt 100% :/ men de funkar.
TPSen har jag mätt och den är inom spec.
Sen till tomgångsmotorn. Jag kopplade ur kablaget både ifrån den och databoxen och resistansmätte kablaget. Multimetern visar 8ohm mellan jord och RSO samt mellan jord och RSC.
Inte bör det väl finnas en krets i kablage till tomgångsventilen om man drar ur kontakterna till databoxen? Vad jag kan se i verkstadshandboken så finns set inget där emellan.
Är det kortis i kablaget eller tänker jag fel?!
Jag testade att tvångsköra tomgångsmotor med direktström och den funkar utan problem både att öppna o stänga
Jag upptäckte en annan sak som förbryllar mig när jag körde hem bilen igår. Laddtrycket kryper ifrån 0,5bar upp till 0,9bar mellan 5000-7000rpm. Jag hade inte detta problem med Megasquirtet i bilen. Varför? Är det så att originalsprutet lämnar mer effekt och där med mer avgaser så att wastegaten inte hänger med?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Nya kablar gjorde susen för tomgångsmotorn. Nu verkar den funka
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Larco: Celica GT-four ST165
Kul att du kommit igång med bilen igen
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson