Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Tryckrören är fixade. Silikonslangen vid kompressorutloppet är bytt till en bättre så nu sitter den kvar.

Kopplade in LC-1 bredbandslambdan. Men den gick bananas efter några minuters gång och hoppade överallt och gav bara konstiga värden. Tror den gett upp tyvärr vilket är riktigt störande eftersom jag behöver den till megasquirtet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Kollade lite på hur kammarna står då jag har funderat på hur exakt det blev genom att bara i ställa dem efter markeringarna. FFA avgaskammen.

Resultatet något överraskande. Så jag måste dubbelkolla.
Jag förväntade mig att insugskammen skulle stå rätt men att avgaskammen kanske behövde justeras nån grad.

Men båda kammarna måste ska vridas fram så de öppnar tidigare :wtf:
Just nu öppnar insugskammen öppnar precis på ÖDP och avgaskammen stänger 18 grader efter ÖDP.
Insugs ska alltså justeras fram 7 grader och avgas 11 grader fram, vevaxelgrader... 3,5gr/5,5gr på kamdreven. Då hamnar överlappet på samma som st205 vilket verkar som en rimligt utgångspunkt för motorn.
OBS jag har dubbla 252gr kammar. Det lustiga är att jag har ställt insugskammen efter markeringen och avgaskammen är framvriden efter en uträkning för att få den i rätt noll läge. Det är också både dubbelkollat och trippelkollat. Undrar om nolläget på HKS kamdreven är annorlunda mot original eftersom båda kammarna står fel åt samma håll med nästan lika mycket...

Kontrollerade också att markeringen på remskivan stämmer med hjälp av gradskivan och kolvstopp. Stämde perfekt.
Har nämligen läst att flera utomlands har haft problem med att det felar med upp till 4 grader.
IMG_4824.JPG
IMG_4824.JPG (844.74 KiB) Visad 7973 gånger
IMG_4829.JPG
IMG_4829.JPG (863.49 KiB) Visad 7973 gånger
IMG_4833.JPG
IMG_4833.JPG (872.14 KiB) Visad 7973 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Justerade kammarna nu nyss. Ska dubbelkolla med gradskiva lite senare tänkte jag.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Lite rappare nu. Avgaspluggen sitter i...
https://youtu.be/jYAtybb0WKI
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Justerade tändningen idag iom att jag vred på kammarna igår.

Så här låter den utan avgaspluggen
https://youtu.be/f-TGeRkJ-84

Körde en kortis. Fick kod 52 igen... Antar att min knacksensorkabel inte höll måttet. Saknar den riktiga kontakten. Får testa att göra en ny kabel med en riktig kontakt på o se om det löser problemet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Fortsätter med monologen.
Knacksensorkabeln fixad, inga felkoder nu :)
Liten tankevurpa. Hade kopplat båda ledarna i kabeln till knacksenorn och jordat avskärmningen men det visade sig att den ena ledaren gick till avskärmningen, så jag hade jordat knacksensorn... inte konstigt att signalen inte kom fram :oops: nu funkar det iaf.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Håller på och trixar lite med vatteninsprut. Pumpen är av samma typ som de aquamist och kan leverera tryck upp till 10bar.
Denna kombo ger ca 500cc/min.
IMG_5185.JPG
IMG_5185.JPG (748.51 KiB) Visad 7770 gånger
IMG_5187.JPG
IMG_5187.JPG (592.47 KiB) Visad 7770 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Nu när jag har barnvakt ock semester jobbar jag vidare med vatteninsprutet.
Anpassade den gamla pcv porten på spjällhuset. Tror det kommer bli mycket braa :)
IMG_5199.JPG
IMG_5199.JPG (570.44 KiB) Visad 7741 gånger
IMG_5200.JPG
IMG_5200.JPG (525.52 KiB) Visad 7741 gånger
IMG_5201.JPG
IMG_5201.JPG (675.38 KiB) Visad 7741 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Lite elpyssel för vatteninsprutet
IMG_5216.JPG
IMG_5216.JPG (875.85 KiB) Visad 7695 gånger
IMG_5217.JPG
IMG_5217.JPG (890.89 KiB) Visad 7695 gånger
Pumpens kapacitet. Klarar väldigt höga tryck och tål vatten utan att rosta
IMG_5219.JPG
IMG_5219.JPG (54.72 KiB) Visad 7695 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av cheetah1 »

230-volts pump?
Skriv svar