Udda ST165, Såld

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Larco skrev:Man cirkulerar vattnet genom spjällhuset för att det inte ska frysa på vintern. Gashäng kan vara lite jobbigt...
Hehe jasså. Som det bolmade värme om min första vintern jag hade den så var det nog inget problem med insugsluften..
Men.. den här bilen ska inte gå nå mer på vintern under den tiden jag äger den så det får bli loopen nu.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Määhh.. vart tar tiden vägen ? Ännu en månad som det inte gjorts någonting i garaget.

Så det var dags att byta soppafilter, bäst att göra det innan motorn sitter där. Troligen originalet som satt där.
Bild

Hmm, värmeskåpet är på för första gången sen jag "hittade " det. Det är väl lite väl tidigt för att grädda pepparkakor va ?
Bild

Experiment 1 med skåpet lyckades , värmen i skåpet skapade en glaserad yta på hammarlacken, har aldrig sett hammarlack så blank förut, eller vad tycker Ni ? Här syns även soppafiltret på plats.
Bild

Torktiden på nymålade delar förkortades rätt rejält, sprayfärg med klarlack torr på 40 min @ 80 C*, det är ingen nackdel precis. ;)

Hör och häpna ( och ta i trä och allt sånt ) men mitt mål är faktiskt att bilen ska vara startklar till jul.. för att kunna flyttas vidare till ett nytt garage i mellandagarna. Förhoppningsvis ska det inte vara omöjligt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Iceman07 »

man skulle haft tag på ett synt där skåp :)
jobba på nu....hoppas du lyckas me ditt mål ;)
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Prankster »

Du ligger nog aningen före mig du, du håller ju på o skruva ihop, jag får ju inte ändra läge på spärrskaftet än på länge =P

Ser riktigt bra ut + att jag vet vart jag kan vända mig när jag inte vet hur jag ska få ihop min motor igen (blir oxå gti insug o kammar o skit).

Så jobba på nu, så får vi motivera varandra i vinter =)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Erkan »

Kommer blien helt underbar bil!!! ska bli kul att se slut prudukt!!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Iceman07 : Haha, ja skåpet är inte alls dumt. Är någon typ av värmeskåp för labbprover från början.

Prankster : Jag får båda sätta ihop och skruva isär allt eftersom bygget fortsätter men som sagt så får vi se vem som blir klar först. Borde bli klar först men du är ju bilmek så man tävlar väl mot ett proffs antar jag :P
På tal om Gti-insug så lär du ha nytta av det jag visar den här gången.

Erkan : Tack , det värmer. Har en stark tro på att den här bilen kan bli riktigt fräck, frågan är bara om motivationen och tiden räcker ända dit men jag ska göra mitt bästa. Mycket detaljarbete blir det.

Så i helgen hände det lite igen.

Gti-insuget är ingen dum idé i Gt4, det blir bättre plats med sidmatat insug men Gti´n har mekanisk tomgångsmotor
och Gt4 har elektrisk. Då krävs följande moddifikation.

Först måttar vi av luftkanalen från tomgångsmotorn på gasspjället. 40,5 mm är exakt centrum.
Bild

Då överför jag måtten till insuget.
Bild

Efter ca 15 min slipande med min trogna Dremel ( med sladd ) så har vi en luftkanal som liknar den som Gt4-insuget har .
Bild

Hände lite annat också, har fått dit servoburken med dess slangar och fästen. Dock repade jag den orangea färgen. :evil:
Men vad ska man göra med den fula plastburken ? Sådär ska det iaf inte se ut.
Bild

Det lär bli mer gjort kommande helg hoppas jag.

EDIT : Oops, blev inget bra format på bilderna ,har inget ps på den här datorn men ni fattar lite av bilderna iaf.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Då blev det lite gjort igen då men det kunde gått bättre , den här gången fick jag inrikta mig på att fixa fel som gjorts längre tillbaka pga dålig tankeverksamhet..

Problem nr 1 . Nya motorkuddarna från haank är svarvade efter mina mått men jag tänkte inte på att räkna bort hylsan
som original kudden är limmad i. Så tillbaka till våld och mer våld.
Bild
Bild

Problem nr 2 : Insuget var ju monterat när jag köpte motorn och eftersom det är Gti-insuget trodde jag att det skulle gå att få
kabelhärvan på plats ändå. Men det gick inte , bränsletrycksregulatorn är ivägen och gängan var för lång för att kunna skruva ur den. Så bort med insuget igen.
Bild

Har iaf satt i kontakterna till spridarna, kallstart, T-vis och knacksensor , noterade att jag kommer få en del kontakter över, från EGR, TVSV, Fuel VSV och org IC-pump..
Konstaterade också att jag behöver en ny bränsleslang mellan Fuelrail och Kallstartspridare ( vilket Larco påpekade vid köpet ) som är 24- 25 cm lång , ca 5cm längre än Gt4´s slang som alltså inte passar.
Och när jag ändå höll på så hittade jag en kort bit vattenslang som torkat så det blir också en ny.

Men det går från klarhet till klarhet även om jag svär långa ramsor ibland.
Tur att det finns Maiden, hammerfall och judas priest som piggar upp dom sena kvällarna i garaget. Rock on !
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Iceman07 »

kämp på bare!!!
bra musiksmak ;)
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Jaha då blev det motgång igen då..
Jag och min motorkunnige kusin kämpade tappert i 3 timmar med att försöka få ihop motor och låda i fredagskväll , men vi gick bet. HUR f-n gör man ?
Lådan kilade fast sig mot motorns baksida och varenda gång vi försökte rätta till det så trillade lådan bort och vi fick börja om igen. Otroligt irriterande.
Vi hade motorn hängandes i motorlyften och sen hade vi 2 domkraftar under lådan. Hur brukar ni göra ??
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Fiasko !

Inlägg av behr »

Häng motorn i lyften i lagom lyfthöjd. Lyft lådan manuellt (med hjälp av en kompis om du inte är hulken). Lyft lådan med fördelningslådan vinklad uppåt mot toppen, men ändå rakt i axelledden. När splinsen möts får man lirka lite upp och ner åt sidorna så axeln trillar i. Det är svårt att få i den om man håller fördelningslådan i fel vinkel för då tar det bara emot... När val axeln gått i bara en liten bit så kan man vinkla ner fördelningslådan och trycka in växellådan den sista biten.

Så brukar jag göra iaf. När man väl lärt sig går det på 30 sekunder...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Låst