Udda ST165, Såld

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Fiasko !

Inlägg av Jonex »

Hmm jaha, hur mycket vinklar du upp den ? Tycker inte att det är speciellt mycket plats för att vinkla upp den bakom motorn som den är byggd nu. Kanske går bättre om jag skruvar bort vakumrören och staget till insuget ?
Jo jag har lyft den där lådan själv en gång men ska man dessutom rucka på den så är det nog bäst att vara 2 eller rentav 3, för då kan en hålla styr på motorn också.

Tacksam för en bra beskrivning iaf.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Fiasko !

Inlägg av Erkan »

Det är klar du ska kriga klart med bilen! Den kommer verkligen bli grym!!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Snart flyttar vi !

Inlägg av Jonex »

Behr : Tack än en gång, din beskrivning var perfekt.

Äntligen fick vi ihop motor och låda ! Det tog någon timme den här gången också men nu sitter den där.
Nu ska slangar och rör kopplas, startmotor och motorfästena ska dit sen är vi klara för flytt av bilen som ska ske i helgen hoppas jag, 2- 3 Januari.
Tanken är att den ska vara körbar upp på trailern, vi får väl se hur det blir med det, det skulle med all säkerhet underlätta
nu när det är 40 cm snö utanför portarna. Finns eventuellt planer på att filma hela eskapaden .. :twisted:

Tjohopp ! :D
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Snart flyttar vi !

Inlägg av Jonex »

Sådär då, pust och stön , blev lite jobbigare än jag trodde.
När lådan satt på plats insåg jag att jag inte hade plåten som ska sitta som skydd vid svänghjulet.
Gjorde en mall i kartong, inte helt lätt men efter lite klurande...
Bild
Ritade av mallen på plexiglas, la till ett par millimeter här och där.
Bild
Och såhär blev det, tätade nederkant mot blocket med tätningsmassa.
Bild
Bild

Nästa bakslag när det gäller Gti vs Gt4 är tydligen att kablarna till Spjällägesgivare och tomgångsmotor blir ca en dm för kort.Tycker inte om idén att skarva kablar i stora härvan men tar man sig tid och gör det bra så funkar det.
Mycket krympslang här, försökte matcha färgerna på kablarna någorlunda.
Bild
Bild
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Snart flyttar vi !

Inlägg av Jonex »

Så nu var äntligen motorn klar att lyftas i, så på fredagen tog jag med mig polaren och lyfte i motorn, det gick ganska bra förutom att vi fastnade ett par gånger i vänstra motorfästet.
Bild

Så blev det flyttdag , jag var på plats kl 8 på söndagsmorgonen.
Då stog bilen såhär, en hel del kvar att göra. Drivaxlar, balken under motorn, avgasröret, nya bromsskivorna, oken och hjulen skulle dit.Började med drivaxlar och bärarmarna, sen bromsarna.
Bild
Va ehhh ? Nog för att den är fyrhjulsdriven men den ska väl inte se ut som en traktor för det ? Aha, pallbockarna !
Bild

Någon mer än jag som får vibbar av transformers när man ser denna ?
Bild
Bild

Ja, det var såhär den skulle se ut , nästan glömt.. :roll:
Bild
Längtat efter att få ta den här bilden kan jag säga..
Bild

Flyttdags !
Bild
Bilen ute igen, det har den inte varit på 1½ år.. hmm :?
Bild

Uppe på trailern och redo för hemresa .
Bild
Bild

Jo jag vet att jag lovade en film , kameran var med men ingen hade tid och filma.. fullt upp med att knuffa ut bilen.
Flera uppdateringar kommer när det inte är över 15 minus ute, nya garaget är ju tyvärr ett kallgarage.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
gt-four
Inlägg: 163
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 16:46:34
Bilmodell: celica gt-four st165
Årsmodell: 88
Ort: torhamn

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Flytten avklarad.

Inlägg av gt-four »

hehe fan det blev ju snyggt med motorn i nu hoppas det händer lite i ditt nya garage med ;) ösnkar dig lycka te :P
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Flytten avklarad.

Inlägg av Erkan »

Jag har ochså ett kall garage och mitt tips är att göra som jag full effekt på el elementet och då är det hyfsad temp ;)
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Flytten avklarad.

Inlägg av Bezt »

Roligt att det händer något dock behöver du fixa en vinge bak sen, det saknas något.

El-element är dyrt, kör med någon sorts konvektorelement eller byggfläkt så blir det bättre, eller luft/luft-pump.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Flytten avklarad.

Inlägg av Jonex »

gt-four ; Tack, jo det blev ganska bra med grå färg och delvis vit motor, har en fundering på vita insugsrör men då syns ju allt damm..

Erkan : Jo , har funderat på en byggfläkt, tror inte killen som äger garaget uppskattar att man kör 2kw- element till ingen nytta än för stunden.

Bezt : Det ska dit en vinge/läpp från en Gti, dvs org vinge, den finns med ett par sidor bakåt.
Byggfläkt var det ja , men något ännu effektivare vore en av försvarets gamla diesel-kanoner, vissa av dom ger upp till 50kw, då händer det grejer.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Zeus
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
Årsmodell: 2008
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sweden
Ort: Stockholm

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare. Flytten avklarad.

Inlägg av Zeus »

Hur går det med byggandet? =)
Måste fråga om det funkade att koppla kylvattnet förbi spjällhuset? Jag provade samma sak på en GTi -86a men det funkade inget vidare. Det satt nån givare i spjällhuset som kände av temperaturen på kylvattnet och när den inte fick info från kylvattnet var tomgången orolig och vandrade upp och ner hela tiden.

Får man fråga varför du bytte garage? Var det för trångt mellan den där stolpen och väggen? Varmgarage är ju rätt nice annars om det var kallgarage du har nu?
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
Låst