Udda ST165, Såld

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Det blev kallt så jag bökade in bilen i farsans garage, hjälper motivationen att ha det varmt.
Bild
Plockade ned avgassystemet bak och hittade detta ! Bilen har haft dragkrok ! :shock:
Bild
Det skulle kunna bli en schysst diffuser här någon gång...
Bild

Nytt avgas, förhoppningsvis mindre bullrigt.
Bild
Bild
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av JohanRocker »

Motor installationen ser kanon ut! snygg och rent! :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Johnny Blade »

Bild
Jag skulle tro att det där blir lite nära marken.
Mitt tar i i varenda vägbula.:(
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Johnny Blade : Det kan Du ha rätt i men jag fick inte ihop det på något annat sätt, det blir att bryta i resten av systemet så det går inte att få ihop det. I värsta fall får jag såga av den del som går över balken och göra om. Jag har vridit den nedre klämman 180 grader nu, så den ska inte ta i. ;)

MEN ! Jag får inte motorn att gå som den ska. Efter att vi justerade tomgångsskruven 2 varv så går den fint och förklaringen till det är väl att jag inte riktigt fräst ur lika mycket för tomgångsmotorn som det är original.
Dock så vägrar den varva upp , om jag gasar så varvar den upp men börjar hosta och kvävs till stopp om jag inte släpper gasen, då återgår den snällt till tomgång.

Några förslag ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Larco »

Kul att det går framåt för dig och att du bröjar få liv i motorn.

Om ECUn går in i "limp mode" lär motorvarningslampan lysa och du borde få en felkod. Händer det?

Har du dubbelkollat så att inte en eller båda kammarna har hamnat nått kugg fel på kamremmen?
Det brukar kunna påverka både tomgång, varvvillighet och motorljudet.

Inte för att det lär hjälpa dig med ditt problem men den där skarpa böjen på tryckröret innan spjällhuset borde du byta ut mot en snäll lång böj då den skarpa lär skapa mycket turbulens som stör flödet duktigt in i motorn.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Tänkte inte på det ! Felkod 21 & 54 , 21 är Oxygen sensor och 54 är den där ökända Intercooler nivåvakten som inte finns på min bil.
Alltså är min lambda kass, lär väl beställa en ny då, för biltemas verkar inte vara något att ha enligt folk på nätet.
Jo jag vet att den där böjen inte är optimal men det skiter jag i för tillfället :P
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Det var 12 veckors leveranstid på en Bosch-sond med Toyafläns. Avbeställde den, köpte en lös toyafläns på mekonomen och en universal Bosch LS03. Monterat och klart men bilen ger fortfarande felkod 21, är dock inget fel för jag har mätt upp den. Läste i Offroad-forumet att det är vanligt med Lambda felkod om motorn drar tjuvluft så ut i garaget igen och duschade hela motorn med startgas och den här gången verkar det som att det är vid spridarna den drar tjuvluft.
Jippi , eller inte. Det är satans trångt med härvan bakom fuelrailen, ingen lätt match att lyfta den. Men vi gör ett försök.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 , Den står ivägen !.

Inlägg av Jonex »

Ojoj vad tiden går.
Har bytt spridartätningarna och det är tätt och bra. Men motorn svarar ej på gas i vilket fall, nyss bytt till Supra soppapump - Kyosan, flödar 285 l , men den går inte bättre. Provat att bytt Lmm och spjällgesgivaren = ingen skillnad.
Bytte soppafiltret i samband med motorbytet , bör inte vara det men om man haft otur kanske.. har för mig att den var pluggad in i det sista för att undvika skräp men. Kammarna står rätt enligt mekaniker och tändningen står rätt.
Mest sannolikt att den drar tjuvluft någonstans men den reagerar inte på startgas.
Och nu har jag varken tid eller plats , någon som vill ta över ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

Depåstopp i höstas, första repan bilen fick lunka fram för egen maskin.
Bild

Kyosan Supra-pumpen
Bild

Så står den idag, i stort sett "färdig"
Bild

Video på hur den beter sig ( Skruva upp volymen )
Bild
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.

Inlägg av Jonex »

En uppdatering av läget ! Fick igång bilen med hjälp av "Pipedreams" -Håkan . Vi mätte upp bränsletrycket till närmare 8 bar fram till fuelrailen, med nya pumpen.. Visade sig att en liten bricka blivit ihopklämd vid skvalpskyddet och det hade blivit tätt, bränslet kom bara ner till spridarna via gängorna. Så det blev en banjobult av den och sen blev det sång i maskin !

Justerade in tändningen igår, tog en liten repa hemma och .. Pang ! så låg det kulor över hela parkeringen hemma.
Vänster inre knut sprack ! Var i h-vete får man tag på en ny ??
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Låst