Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Den står i garaget, med körförbud, pga trasigt flexrör, och eftersom det är rostfritt kan jag inte byta det själv, och så har jag väl tänkt att försöka få dit en katalysator undertill samtidigt som man byter flexröret så man kan byta downpipen.. ja, och därför har den stått där ett tag nu.

Får se om jag lyckas få ut den nästa sommar, om jag blir av med ST202'an så känns det kanske mer motiverande ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Fixade bromsen i söndags, isär med allt och gjorde rent, pressade loss kolven och smörjde med bromskolvsfett, fyllde hålet i damasken.. dock upptä'ckte jag att bromsbeläggemn var sopslut, wtf ? jag bytte ju dom för ett par år sedan eller nåt.. men det ena var nere på metallen.. letade rätt på mina gamla från förra bytet och hittade ett som var acceptabelt och monterade det istället. ..fullösning javisst, men bättre än det som var nere på metallen, och jag ska beställa nya snart.

Tänkte pumpa fram frisk bromsvätska också eftersom folk sagt att det kan orsaka mitt ABS-problem, såg med blotta ögat hur rostig luftnippeln var och mycket riktigt, gick av direkt..

Visstr, kan ju svetsa på en mutter och dra loss den, gjort så många gånger förr påå andra bilar men vad tröött jag blir, och oket är ju ändå kasst.

Ska försöka få fram ett ok från skroten, nu verkar ju 1.8-oken passa med och dom är ju MYCKET vanligare än GT på skroten.


Jag fullagade också antennen genom att montera det gamla sprötet permanent uppe, nu kan jag iaf lyssna på radio..

Glenn skrev: på måndag ska jag köra silversaaben till besiktningen, och om det går igenom (det ska den göra, ombesiktning) så kan jag ju i värsta fall ta den till jobbet.

..men det är ju inte alls lika KUL som att köra celica till jobbet..
Sket sig ju, gick iofs igenom med blankt papper, men det är nåt motorstrul, knackar om motorn (typ ventillyftarna) och den laddar inte fullt.. jag blir såå trött..

Nu kör jag i alla fall celica till jobbet igen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

I fredags när jag kom fram till jobbet så hörde jag att det lät konstigt, så när jag parkerat lät jag bilen gå på tomgång och öppnade huven, gnisslade typ "kvitt kvitt kvitt" i takt med motorvarvet, lokaliserade oljudet till trakten runt multirem/generator.

När jag skulle köra hem så gnisslade det igen, men jag körde ändå, nr jag kört ungefär 4 mil upphörde plötsligt gnisslandet, jag var lite beredd på att se en lysande generatorlampa men icke.. väl hemkommen lät jag bilen gå på tomgång, inte ens antydan till gnissel!

Idag när jag skulle på jobbet så startade jag bilen, inget gnissel, men så fort jag backade ut så återkom det, körde till jobbet och det gnisslade lika mycket fortfarande.

Jag GISSAR ju att det är spännhjulet som är ledset, eller snarare lagret i det, detta är ganska dyrt, $80 i USA iaf, säkert dyrare i sverige (har inte ens orkat ringa och fråga) så jag
satte ut en köpesannons, men efter att ha googlat fram beteckningen och googlat vidare på den så hittade jag en rysk sida där dom plockar ur det gamlka lagret och byter det,
jag var säker på att det var ett nållager men måste blanda ihop det med nåt annat, det var ett vanligt standard 6204 så nu har jag beställt ett sådant, lite på chans sådär.

Risken är ju att det är AC-kompressorn eller generatorn också, om det nu ens har med remmen att göra..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av GT4-R »

Hade de där ljudet och då var det vattenpumpen (corolla)
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Är det vattenpumpen så är ju bilen skrotfärdig typ, inte värt att lägga det jobbet på den. ..sen vet jag ju att grejerna har ett visst värde ändå, exempelvis växellådan med diffbromsen osv.

Fick hem lagret idag i alla fall, tillåter vädret så försöker jag byta det på fredag då jag ska vara hemma från jobbet, tyvärr är det ju lite trångt just där men det borde gå tycker jag.

En sak som gör att jag misstänker lagret ännu mer är ju just att andra verkar ha haft det problemet och det har varit spännarens lager, en sak som tyder på att det inte är det är ju att lagret håller sej kallt, lager som låter illa kärvar ju ofta, och kärvar det blir det varmt.

Idag på väg hem från jobbet gnisslade det värre än någonsin, hoppas verkligen jag kommer till och från jobbet i morgon, det är 10 mil ToR...
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Gnisslandet blev ju som sagt värre och värre, värst var det igår när jag körde hem från jobbet, men rpecis som innan, efter ca 4 mil körda så gnislade det lite mindre.

Nåväl, jag hade ju hittat vilket lager det var och beställt ett sådant, det kom i förrgår och idag rev jag loss spännaren, den sitter ju lite trångt till men efter att ha tappat muttern ner i motorrummet och en del svärande var den loss. Kände på den och lagret var inte helt friskt, det gnisslade inte märkbart men man kunde känna att varje varv så ryckte det till lite på samma ställe, så ska det ju inte vara i ett friskt lager.

Lossade låsringen och slog loss det gamla NSK-lagret med en h mot innerringen - lagret var ju kasst ändå, sen smärglade jag ur det värsta och pressade in det nya lagret med hjälp av skruvstäd och det gamla lagret som pressdorn, hade inget som stämde med ytterdimensionen, största hylsan var 32mm.. tyvärr kunde jag ju inte pressa ända i botten utan att detgamla lagret också fastnaden, ajaj, tog ett bra tag att lirka ut det.

Nåväl, in med låsringen igen och montera tillbaka.. just ja, mutterhelvetet, det tog ungefär lika lång tid som allt annat jobb att hitta och fiska fram den.. och precis när jag hade fått fram den och skulle montera så trillar brickhelvetet ner istället, det är en specialbricka som skyddar lagret.. så ännu mer tid att få fram den, den syns inte alls så jag börjar slå under plastkåpan under och hör den, sen bankar jag tills den trillar ut :)

Får dit spännaren och remmen och spänner lite på känn, startar bilen och nej, det låter lite, men inte alls samma ljud. spänner mera med motorn igång och det gör ingen skillnad.

Så det kan ha löst problemet, men helt säkert är det ju inte, det lät inte alltid om bilen innan heller, så det kräver några dagars provkörning innan jag vet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Bilen är till salu som den står förutom att jag sätter dit hjulen som satt på när jag köpte den, tror det finns bilder på dom i början av tråden.

https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 21&t=13311

Maila gärna på slask (at) surmule.se (byt ut (at) mot @ ) vid intresse då jag inte kommer logga in här så ofta eller alls i framtiden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar