Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Är det inte meningen att man ska kombinera gumgum med sånt där bandage..?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nä, den kan användas fristående, även bandaget kan användas fristående, men det står i instruktiuonerna till bandaget att "Kan kombineras med gungum för en starkare lagning" eller liknande.

Men jag geggad eju på det rätt på själva flexdelen, inte speciellt konstigt att det spricker då.

Strunt samma, nu går bilen ett år till, egentligen skulle jag vilja såga av hela systemet jämsmed flexröret, svetsa dit ett nytt flexrör och bygga ett större system bakåt med större katt också, det skulle uppenbarligen ge effekt.. men varken tid eller budget för det lär finnas.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

För övrigt, kan skriva en minneslista här eftersom jag alltid glömmer..

Vad som "behövs" för olja+filterbyte:

- 4l olja
- filter
- tratt eller pip *
- spärrskaft
- kort förlängare *
- hylsa 14, sexkant
- hylsa 10, sexkant
- oljefilterverktyg eller stor polygrip
- gummihandskar. *

..saker markerade med * är inte absolut nödvändiga, men stor fördel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu går bilen till och från jobbet dagligen igen, den drar lika mycket soppa som vanligt och läcker lite avgaser vid fullgas, ungefär som för ett halvår sedan :)

Min fulsvetsning av flexröret håller alltså fortfarande, det läcker bara runtom, dessutom verkar skarven mellan den första biten och katten läcka lite.

Jag stör mej så mycket på den trasiga antennen att jag nu har beställt ett nytt antennspröt :)

Byte av all bromsvätska är i pipen, skulle gjorts redan men pga tidsbrist och en sambo med ryggproblem har jag skjutit lite på det, jag hoppas förstås att problemet med den "överkänsliga" ABS'en försvinner vid bytet, man kan tydligt se att det är höger bak som är problemet, eftersom ABS'en på dessa bilar är fyrkanalig så kan man konstatera att den enda rostiga skivan var höger bak, ville man ha ännu mer "bevis" så kan jag meddela att rycker man ABS-säkringen så börjar den slita på höger bakskiva igen..

Bromsvätskebytet är en longshot, men två oberoende personer har sagt att man kan få detta problemet med dålig bromsvätska, och det är ju aldrig fel med fräsch bromsvätska.

Hade egentligen tänkt "snabbfixa" all synlig rost denna sommaren, men hann ju inte pga nedslag på besiktningen samt renovering av gammsaaben, lite synd, för några timmars jobb med svets, spackel och färg skulle höja helhetsintrycket markant, märkte det på saaben där jag svetsade dit en plåt på höger framskärm, lagade rosten på hundbenen och vänster bakskärm, och viktigast, tankluckan, det ser ut som en helt annan bil nu, förr såg den lite halvrisig ut, nu ser den skitfin ut på ett par meters håll, och allt det för några timmars jobb och material för någon hundralapp.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

wtf.. jag lyfte på huven av en annan anledning, och vad får jag se då, bromsvätskelocket är borta ? vaa ?

Hur fanken kan det ha försvunnit ? ..det satt garanterat där vid besiktningen iaf, det var nog senast jag öppnade huven..


Annars blir det bara mer och mer mystiskt med bensinläckaget.. är det lite soppa i läcker det aldrig, men är det mycket
så kan den hålla tätt i en vecka, sen plötsligt stinker det bensin och det finns en pöl under.. kikar man under bilen så ser man att bensinen verkar rinna från ovansidan ner över tanken och sen droppa ner på marken.

En annan sak är att det kan ju inte vara mycket till hål, för öppnar man tanklocket är det i princip alltid tryck.

Kan det vara nån evakueringsslang eller nåt ? nån som har en ide ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jahaja, nu på väg till jobbet hörde man hur något lät illa, tyckte det kom bakifrån, och tryckte man till på bromsen lät det annorlunda.

När jag kom fram till jobbet så kände jag på fälgarna, höger bak var ljummen, alla andra kalla.. suck, alltså samma bromsok som strulat flera gånger innan, damasken har ett liiitet hål (ser ut som om nån råkat klämma ett hål i samband med klossbyte) och jag har hitills lagat det genom att trycka in bromskolvsfett under damasken och motionerat den med STOR polygrip och pumpa på bromspedalen..

Hoppas bilen går hem iaf, men det tror jag. ..tveksamt om jag har tid att titta på det i helgen dock, får se.. på måndag ska jag ombesitiga skruttsaaben (silversaaben) så då kan jag ju köra den till jobbet (hoppas jag...)


Skulle verkligen behöva en ny kolv och packningssats, tyvärr är dessa rejält ockerdyra, så det är billigare att köpa ett helt ok på skroten, just nu verkar det inte finnas nåt vettigt prissatt dock.

Angående avgassystemet så håller mina svetsloppor men inte gungumen, så det läcker men inte så det stör så mycket.. när hela röret var av var det lite jobbigt :)

Angående tankläckaget har jag börja släppa ut trycket vid varje parkering för att se om det hjölper, och det verkar det göra hitills, gissar nästan att det är nåt igensatt vid avluftningen nånstans så den trycker ur sej soppa bakvägen på nåt sätt ? ..har aldrig meckat med detta på en celica så jag vete fanken, nån som har en ide ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hmm, kollar man ebay så verkar 1.8 och 2.0 ha samma ok bak ? (det är olika fram vet jag säkert), det skulle ju öka på utbudet MARKANT..
Senast redigerad av Glenn den fre 30 sep 2016, 10:02:13, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Isåfall finns det billigare packningsset också, typ denna..

http://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Caliper- ... 1660201586

195:- fraktat och klart, tyvärr utan kolv då, och den måste jag ju också byta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

FAN också.

Antennen har ju strulat mycket på sistonde, och jag beställde ju ett nytt spröt på ebay, hitatde ett oväntat billigt, och man fick vad man betalade för antar jag, det passade inte.. tänkte jag kunde försöka meckla på det ändå, så jag försökte modifiera en bit av den gamla antennen som "hållare" för den nya, det sket sej fullkomligt..

SUCK.

Till råga på allt gick ju det gamla sprötet av helt nu (det var halvt av innan) så nu är radiomottagningen verkligen noll.

Funderar på att bygga om till fast antenn för att slippa allt strul.


..Hur det gick med bromsarna ? ..hann inte kolla på det, men dom dummade sje inte lika mycket på hemvägen, och på måndag ska jag köra silversaaben till besiktningen, och om det går igenom (det ska den göra, ombesiktning) så kan jag ju i värsta fall ta den till jobbet.

..men det är ju inte alls lika KUL som att köra celica till jobbet..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av GT4-R »

Hmm drygt med små strulet!

Vart är svarta gt4 an då?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar