Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Just ja, navigatorn ja..

TIll celican har jag en liten tomtom start-1, har ju en dyr garmin nuvi med stor skärm och livstidsuppdateringar också, men den ligger vanligen i saaben.

Nåväl, jag uppdaterade tomtomen nyligen, och efter det har dom ju saboterat ALLT, dom har nåt jävla "easy start" läge där man dolt en massa settings för att inte folk ska bli förvirrade, så URBOTA dumt.. och det värsta av allt är att en inställning man inte längre kan få är valet om bilens riktning eller norr ska vara uppåt på skärmen, utan norr är alltid upp.

IDIOTER, hur kommer man på en sån sak som att PLOCKA BORT features mellan två mjukvarureleaser ? och vem fan vill ha norr uppåt ?

Nåväl, efter lite google-fu så var det många fler än jag som var arga på det, och nån har gjort en fulpatch, man skapar en fil med specillt innehåll , sen skapar man en katalog med speciellt namn och lägger filen där (i själva navigatorn), sne startar man den och då har den där filen skickat upp en massa settings som inte ens fanns från början, INKLUSIVE den där man väljer vad som ska vara upp på kartan, yes! problem solved, men tomtom är fortfarande dumma i huvudet, ska ALDRIG mer köpa deras skräp, garmins navigator är så mycket bättre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Jag har även bestllt lite olika kontakter på prov och ska äntligen försöka ta tag i att få vettigt med elluttag i bilen, nu har jag FYRA grejer som behöver ström, och original cigtändaruttag sitter som bekant jävligt krokat till (ivägen för växelspaken om man har får stor kontakt), ska se om jag kan slöjda ihop en liten låda med typ två cigtändaruttag och två USB man kan montera lite vid sidan av så man äntligen ksan ladda telefon och HF samt köra både med Vectorn OCH GPS-navigatorn samtidigt.
Har en cigguttagslåda med tre uttag (http://www.kjell.com/se/sortiment/el/bi ... tag-p39060) i mittkonsollen på ST205 och i Avensisen finns den bakom handsfacket som är kopplade till radioläget. Har i dessa tryckt i lämpliga Cigguttag -> USB adaptrar (liknande http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 4-a-p95711) som jag har sladdar till GPS, Handsfree, lurhållare och laddsladd till surfplatta. Har fungerat fint i många år. Finns iofs cigguttagslådor med USB-portar med idag. Smidigt att få bort alla lösa kablar hängandes runt växelspakar, knappar och instrumentbrädor.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev:Just ja, navigatorn ja..

TIll celican har jag en liten tomtom start-1, har ju en dyr garmin nuvi med stor skärm och livstidsuppdateringar också, men den ligger vanligen i saaben.

Nåväl, jag uppdaterade tomtomen nyligen, och efter det har dom ju saboterat ALLT, dom har nåt jävla "easy start" läge där man dolt en massa settings för att inte folk ska bli förvirrade, så URBOTA dumt.. och det värsta av allt är att en inställning man inte längre kan få är valet om bilens riktning eller norr ska vara uppåt på skärmen, utan norr är alltid upp.

IDIOTER, hur kommer man på en sån sak som att PLOCKA BORT features mellan två mjukvarureleaser ? och vem fan vill ha norr uppåt ?

Nåväl, efter lite google-fu så var det många fler än jag som var arga på det, och nån har gjort en fulpatch, man skapar en fil med specillt innehåll , sen skapar man en katalog med speciellt namn och lägger filen där (i själva navigatorn), sne startar man den och då har den där filen skickat upp en massa settings som inte ens fanns från början, INKLUSIVE den där man väljer vad som ska vara upp på kartan, yes! problem solved, men tomtom är fortfarande dumma i huvudet, ska ALDRIG mer köpa deras skräp, garmins navigator är så mycket bättre.
Haha, ja, det är ju en Tomtom. Jag är inte ett dugg förvånad. Om du försöker köra hem till mig med den så kommer du hamna i grannbyn...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

dale: Jo, nåt sånt där tänkte jag slöjda själv, men när jag tänker på det är det egentligen bara vectorn som behöver ciguttaget, dom andra kan ju lika gärna, eller snarare, ännu hellre, ha USB-kontakter, så jag ska slöjda ihop nåt.

cheeta: folk brukar ju tycka tomtom är bra, men jag fattar inte riktigt varför, länsn väldigt oseriöst i största allmänhet.

Vägen mitt jobb (det nya) ligger på finns f.ö inte med i tomtomen, klart märkligt, tror den anlades 2006, och den är uppdaterad 2013, den finns med i garminnavigatorn iaf, men den har iofs senaste kartorna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ljudet under bilen blir bara värre och värre, det verkar helt klart varvtalsberoende, men låter bara när man gasar hårt, smyger man iväg fast varvar ur så hörs det inte, inte heller när man står still och gasar.. märkligt.

Ska se om man kan hissa bilen och ta en titt..


Det värsta är att det känns soma tt bilen går bättre också, men jag vet att det rä lätt att bli lurad av ljud.

En kul grej var ju att jag hade råkat köra om en av mina nya kollegor på väg till jobbet, och ahde väl gasat lite just då :) han kom på fikat och sa "vad faan har du för bil ? är det en celica ? den verkar ju gå som fan" eller nåt liknande :)

Han gillade f.ö celica men hade aldrig haft nån, men varit sugen sen typ 70-talet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

Tomtom har varit bättre förr. Många polare som gått från Tomtom till Garmin. Kört själv med Garmin dom senaste åren men även Waze som fungerar fint i storstäderna så man håller reda på köer och annat skräp efter vägen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ljudet från avgassystemet(?) börjar bli oliidligt, det låter iofs bara när man accelererar men det är nästan "raka rör" då.. jag misstänker flexröret, men det är ju svårhittat efterssom det nästan verkar tätt när man står still.. rejält mottryck när man håller för avgasröret stillaståendes också.

Lampan till innerbelysningen med LED är kass, otroligt otrevligt kallt ljus.. får försöka hitta en varmvit eller en riktig glödlampa.

Den nya stereon var väl trevlig.. förutom att den

a) resetar sej ibland när bilen är avstängd, varvid den tappar alla inställningarna..

b) inte kan spela skivor när det är kallt, typ -5 ?

..Tyvärr är detju dessutom elantenn på bilen så precis som vanligt kan man ju inte få radiomottagning om det har varit fuktigt och sen fryser på, då vill man ju lyssna på skiva, men juust då funkar ju inte det, SUCK.. iofs, den hoppar igång ganska snabbt när man får kupevärme, men ändå, sux.

Lutar mer och mer åt en försäljning, det verkar inte gå att få tag i vettigt avgassystem i sverige, och att svetsa ihop nåt själv låter inte så lockande, men jag får väl se..

Efterssom flera personer har letat efter svensksålda bilar att ta motor/väsellåda från så kanske dne har ett visst värde även som sådan, men det skulle ju kännas lite trist förstås..

Om jag ska fixa den "fit for fight" så måste jag..

- Fixa avgasläckaget
- Fixa vänster drivknut (i.e byta den)
- dra ut bucklan på högersidan
- fixa lite mer rost..

Känns inte så lockande, vet inte vad ST202'or står i idag, 10-15k nånstans ? ..och sambon tjatar om att köpa minibuss, och då får vi ju 9-5 aeron över som jag kan ha till jobbet istället, även om celican är roligare att köra så är den bekvämare och ganska rolig den med :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu är det tydligt att det är hål i avgasröret, ett ganska stort sådant också.

Man behöver inte ens hålla för om man startar när det är kallt, det bolmar friskt underifrån.

MEN.. det roliga är ju att bilen går märkbart bättre, speciellt uppåt rödmarkeringen, den drar iväg
riktigt rejält runt typ 5000RPM ända upp till rött, så stort skillnad att man funderar på om det är
något stopp i avgasröret eller nåt, den har ju även gått extra snålt ett tag nu.

Jag skulle bedöma mellan tummen och pekfingret att det kanske är 10hk extra.


Får väl se hur jag gör nu till våren, ska kolla undertill hur lättlagat det verkar, gissar som sagt på
flexröret, och sådana kan man ju köpa nya, men jobbigt att rodda med.

Ett alternativ är ju att bygga nåt sportigt med lösa delar, men det kostar pengar och arbete.

Eftermarknadssystem verkar det förvånansvärt nog ganska ont om, finns några utomlands men jag har
inte sett nån i sverige som säljer nåt.

Nu om nån månad fyller ju bilen fyra år i min ägo, och den har gått ganska många tusen mil på denna tiden,
den är numera 22 år gammal, det är väldigt mycket för en bruksbil jag behöver till jobbet dagligen, även om
den har fungerat hyfsat bra så blir den ju äldre och äldre, snart måste den nog bytas ut.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag när jag kör hem kommer mätaren slå över 300000km! den står på 299986 nu om jag minns rätt.

Jag är inte helt säker på hur långt den hade gått vid köpet, men jag TROR det var nåt i stil med 178000, så
på ganska exakt fyra år har jag då kört 12000 mil, vilket ger 3000mil/år, det kan stämma.

Även om den är skruttig nu, och jag haft en del problem så är det ändå lite imponerande hu en så gammal bil (22 år!!)
som gått så långt ändå har hållt ihop så bra, jag har kört över en tredjedel av alla lagda mil med den, och den har inte
sett en toyotaverkstad en enda gång :) ..den enda servicen har bestått av att jag bytt olja och filter många gånger,
stift en gång, samt glykol en gång, och ja, bromsbackar och belägg bak.

Det enskilt största felet har varit det förbannade lagret i en länkarm bak, det kostade bara några hundra men jag slet ju med
att få loss skiten i månader, tillslut fick jag låta specialtillverka en urdragare för att få loss skiten, jag fick dessutom såga av
bulten och sen kostade nån hundring att köpa ny.

Annars har det varit lite rost, en ABS-givare (som jag ju fulbytte till en tokbillig camrygivare med lite modifikation), handbromsmeck,
igentäppt slang vid kylaren och ja just det, sönderrostad oljekyl till styrservot, men det fullagade jag ju för en hundralapp typ.

Felen på bilen i dagsläget är..

- Hål i avgassystemet
- knarr i bakvagnen (kärvande bussning)
- buckla i vänster sida efter att någon sparkade bilen
- vänstre yttre drivknut är kass, jag bytte damask för sent.
- spricka i framruta, inget SBP har gnällt om dock.

I övrigt går bilen extremt bra, motorn i dessa är ju en riktig juvel som har en underbar vrid/effektkurva och drar ända till rödmarkeringen,
väghållning och bromsar är bra och balansen i bilen är ju väldigt bra, och jag bara älskar diffbromsen, speciellt på grus och snö.
Över det hela taget en riktigt trevlig bil att köra.

Om jag nu byter bil vilket det nog blir, kommer jag garanterat att sakna den.

..Frågan är ju vad man ska ha istället, nåt med minst fyra dörrar iaf..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Bevis.. ;)
300000km (Medium).jpg
300000km (Medium).jpg (173.06 KiB) Visad 8253 gånger
Det är första gången jag "spräcker" 30k, jag har tagit 20k, och jag har haft en bil som gått 40k+, men aldrig varit med om själva ögonblicket :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar