Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Tänkte jag kunde slöjda ihop en tråd här med, lite som logg för mej själv.

Bilen är alltså en svensksåld Celica GT 1994, ST202, silverfärgad, tygklädsel.
Den har AC, läderratt/växelspaksknopp, elhissar, centrallås, ABS (och EBD ?) och antagligen diffbroms.


Fel att åtgärdas:

- Elantennen går inte ända upp/ner
- Ljusspolningen funkar bara på höger sidas lysen.
- Vänster högtalare fram är tyst.. kabelbrott ? felaktig inkoppling ? lesset element ?
- Tanklocksluckan hänger på trekvart
- Diverse rostblemmor

Åtgärdade fel:

- Elantennen fungerar inte alls - lagad hyfsat.
- Vindrutetorkarna är justerade så dom INTE tar i karossen..
- Nyckeln kopierad till hutlöst pris.
- Hälften av emblemen köpta och återställda, nu står det "Toyota celica" till vänster bak.
- höger sidobalk samt framvagnsbalk ihopsvetsade



Saker som ska ändras/fixas:

- Blåa lysdioder i knappar skall bytas mot grönt som original.
- Byta ut larmet mot nåt bättre.
- Kränga på mina gamla dubbdäck från mercan på originalfälgarna (samma dimension)
- Få in microUSB till mobilen och miniUSB till GPS'en..
- Hållare till mobilen på lämpligt sätt.
- Limrester på konsolen, ska försöka få bort så gott det går
- färgdimma på tröskelplasten efter att nån rostlagat - rengöres om det går.. bromsvätska ?
- Måste försöka hitta emblem till bakluckan, ser fånigt ut utan.
- Vita skärmblinkers, eventuellt fixar jag andra till ST205'an och snor dom vita därifrån.
- Kolla upp vad det är med sätet, främre ratten gör ingen ändring, man sitter betydligt djupare än i ST205'an.
- FIxa plastpluppar för att få fast diverse paneler som hänger löst, ska se vad jag har liggandes, och sen beställa.
- Finns rost på flera ställen runt vindrutan, ska fixas så gott det går utan att lyfta ur den.

Saker som är ändrade/fixade:

- Bilstereon numera inkopplad på ACC-läget så den stänger av sej själv, dessutom rätt konfigurerad
- Ratten rengjord och insmord, blev MYCKET bättre
- Den feta pluskabeln från batteriet är nu urkopplad.
- Olja och filter bytt 2012-05-20
- Nya nummerplåtar beställda,levererade och monterade, nu utan EU-loggor :)
- Tändstift bytta, till NGK, tändstiftsbrunnar rensade.
- Växelspaksknopp bytt till äkta biljardboll ( 8 förstås)
- "toyota" och "celica" emblem monterade, logga och "GT" saknas.
- fälgarna utbytta till mina gamla 16" som satt på ST205'an när jag köpte den.
- Blå lysdioder i instrument är bortplockade
- höger sidobalk ihopsvetsad
- bakre belägg bytta

Önskemål:

- Hitta en farthållare man kan montera in, allra helst en original till en USDM Celica T20.

Förbrukningslogg:

2012-05-07 0.90
2012-05-24 0.88
2012-05-31 0.87
2012-06-08 0.92 :(
2012-06-18 0.88
2012-06-27 0.91 (98 oktan)
2012-07-09 0.87 (98 oktan)
2012-07-21 0.88
2012-08-03 0.94 !!! ..iofs på min semester då..
2012-08-17 0.91 (OKQ8) ..delvis på semestern..
2012-08-27 0.90 (tillbaka till statoils 95oktaniga)
2012-09-05 0.90
2012-09-13 0.89
2012-09-25 0.89
2012-10-08 0.88
2012-10-15 0.91 :(
2012-10-29 0.88
2012-11-07 0.84 !!! ..i vinterväglag (typ) och mer än halva tanken med dubbdäck.
2012-11-16 0.87
2012-11-21 0.85
2012-12-12 0.93 :( ..dock riktigt grisigt vinterväglag. saaben har under samma tid dragit 0.98
2013-01-27 0.93 Även här grisigt vinterväglag
2013-02-12 0.89 Likaså här, dock första tankningen efter byte till helsynet och ny kylarvätska.
2013-03-05 0.87
2013-03-14 0.89 Har varit svinkallt, runt -15 nästan varje morron.
2013-03-25 0.87
2013-04-08 0.86
2013-04-18 0.88
2013-05-07 0.87
2013-05-21 0.80 !!! !!! lägst hitills! ..kan ha berott på att jag kört mer försiktigt iom bakvagnsproblemen ?
2013-11-13 1.04 !!! wtf.. dock med 6mån gammal bensin i tanken.
2013-12-06 0.84 - Tillbaka på normalnivå, man kan misstänka att dessa tre resultat bör utjämnas, till 0.89...
2014-02-20 0.89 - efter nästan tre månaders stillestånd..
2014-02-28 0.83 - yea
2014-03-25 0.90 - med frambroms som låg i..
2014-04-01 0.88
2014-05-07 0.93 - delvis med kärvande broms, delvis med nya hjulen på.
2014-05-23 0.85 - Yeah! trots breda hjul och sommarväglag.
2014-07-26 0.95 :(
här saknas det flera uträkningar pga att jag "skvätt-tankade" pga underkänd bes osv.
2014-09-30 0.85 - nu med fixad bakbroms som låg i innan.
2014-10-15 0.84 - med nya belägg bak och uppsmörjda bromsar.
2014-10-23 0.82 - riktigt bra :)
2014-11-03 0.79 - !!! Lägst hitills, jag tankade när lampan blinkade till bara, vid 59.9 mil :)
2014-11-12 0.79 - Igen! trodde nästan bränslemätarn pajat när den stod på kvartstank vid 52 mil, så jag tankade.
2014-11-26 0.78 - !!! nytt bottenrekord! hade kört 60 mil och mätaren var inte ens på noll.
2014-12-11 0.81 - första gången sen juli förbrukningen ökat, men fortfarande låg nivå, trots kallt väder.
2015-01-28 0.84 - bilen har då stått still sen jul, med full tank och sen gått nån vecka.
2015-02-20 0.81
troligen ett par missade kvitton här.. ska se om jag hittar dom.
2015-03-06 0.83
2015-03-31 0.84
2015-04-28 0.91 - inkl ett längre stillestånd pga pappaledighet
2015-05-29 0.83 - även det inkl ett stillestånd, men bra iaf. Kom 65 mil :)
2015-06-12 0.84 - Inkl en massa kökörning
2015-07-01 0.82
2015-08-28 0.83 - inkl mycket stillestånd
2015-09-25 0.79 - yay, trots bromsproblemen som nu är fixade.
2015-10-20 0.82 - med tre veckors stillestånd och halva tanken med dubbdäck
2015-10-29 0.77 - !!!! nytt rekord! ..dock är det ju med dubbdäck så dimensionen skiljer lite, dessutom utan kökörning.
2015-11-09 0.80 - dock med väreproblem och mycket torrgasande när jag försökt fixa detta.
2015-11-17 0.83
2015-11-26 0.78 - sweet, dock har det varit kasst väder så..
2015-12-07 0.77 - Yes, tangerat rekord!
2016-01-15 0.80 - riktigt kallt, -21 som kallast..
2016-02-09 0.80 - Kallt, halt och stillestånd drygt 2v.
2016-02-18 0.83 - dålig trend
2016-03-01 0.86 - usch vad högt, men soppan kostar nu 11.72/L !!
2016-03-21 0.83 - nu är soppan dyrare dock, 12.62..
2016-04-04 0.87 - :( dessutom 12.72.. en krona dyrare än för en månad sedan..
2016-04-16 0.89 - dålig trend
2016-04-22 0.86
2016-05-04 0.83 - äntligen nere på vettigare nivå igen..
2016-05-16 0.89 - ouch
2016-05-30 0.81 - yeah baby!
2016-06-09 0.87 - vadnudå ?
2016-06-21 0.83 - ordningen återställd
Senast redigerad av Glenn den tor 30 jun 2016, 22:32:52, redigerad totalt 77 gång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

Ah, där var projekttråden. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av cheetah1 »

Vad är det för fel på EU-skyltar?
Å andra sidan kostar nya skyltar 85 kronor styck vill jag minnas, så det är väl ingen större investering...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Bortsett ifrån att dom är större och jag gärna vill ha så små skyltar som möjligt så tycker jag även att EU är ett jävla idiotprojekt och vill inte göra reklam för nåt sånt dumt, därav tejpen.

Jag hade för mej att det är 80:- styck för plåtarna, men jag kunde inte beställa nya i måndags efterssom det inte går att göra innan bilen är registrerad på mej, vilket den väl med lite tur blir idag eller i morron.

Idag efter jobbet tänkte jag försöka inhandla filter.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag har jag fixat lite.

Först rev jag bort lite paneler för att leta rätt på larmet, det visade sej vara ett Cargard 850S, en modell man behöver pinkod till för att kunna lägga till nya fjärrkontroller, den pinkoden fick jag förstås INTE..

Sen rev jag bort tröskelplasten för att få bort färgen på den.

Slutligen rev jag ner dörren frö att kolla varför högtalaren inte lät där.. det visade sej ju vara ett uppenbart fel..
speaker_c.jpg
speaker_c.jpg (113.9 KiB) Visad 11864 gånger
Högtalarelementet saknades ? ..märkligt..

Nu måste jag alltså hitta två nya, mätte rakt över och det var 7".. ska det vara 6.5" då kanske ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Tjusigt att se en sådan glöd. Mycket fixat redan, men det är klokt. Man tröttnar tyvärr allt för fort, när bilen behöver användas dagligen! Ett alternativ till elantennen är annars att plocka bort den, & bara sätta dit ett fast spröt!

Märkligt men enkelt problem med högtalaren. Det ska tydligen gå att montera in 8" i dessa dörrar, utan att ha sönder dörrsidan. Inget jag själv provat, men tänkt tanken. Har dock inte ens plockat väck mina dörrsidor ännu :silent:

Hoppas du blir nöjd med T20 till vardags :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja, det är alltid enklast att fixa i början, sen lessnar man :) ..å andra sidan fixar man ju det man är mest irriterad på först, elantennen var jag ju typ tvungen att fixa för att få nån form av fungerande radiomottagning :)

På min ST165 så byttes elantennen ut mot en vanlig antenn, funkar ju det med, men nu när jag fick igång denna hyfsat så får den vara kvar.

Jag kollade faktiskt på inbyggnadsmått för några 8" högtalare och det verkar lite tight, men det beror nog på modell, tyvärr är även utbudet av billiga 8" enormt mycket mindre än billiga 6.5" :( ..ska leta lite och se om jag hittar nåt.. mycket märkligt är det iaf.

Nu låter det iofs oväntat bra med bara bakhögtalarna också får jag lov att säga.


Ett fel jag upptäckt medans jag kört till jobbet är att den är lite känguru på låga varv, typ när man kryper i bilkö, jag tänkte börja med att byta stiften så jag vet att dom är schyssta innan jag försöker felsöka mera, dessa fel kan vara rätt luriga att hitta tyvärr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Mm, precis. Är djupet som kan bli besvärligt! Du har ju en massa lyx i din GT ju, jag har bara tomma hål (under galler naturligtvis) vid baksätet. Tanken har ju dock funnits att jag skulle sätta in något där, typ gjuta små lådor för mindre basar men ja.... inget som blivit av. Tycker std. högtalarna om det nu är de som sitter kvar i dörrarna låter förvånansvärt bra!

Hoppas det blir bättre av nya stift, annars om det inte är allt för allvarligt lär du vänja dig. Det som är det fina med en vardagsbil, tillvänjningen går grymt fort när man använder bilen dagligen.

Vad var det för årsmodell på bilen din, vet inte om jag såg det någonstans. 94? Vet du om det sitter diffbroms i lådan. Blir sugen att köpa en billig GT nu, lite mer ryt under huven. Min ska ju snart in till bilprovningen också, med trasig abs-givare är det inget besök som är önskvärt.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja, jag vet inte riktigt vad du har för utrustning, jag har det vanliga, elhissar, centrallås, ljusspolning, elvärme i sätena, airbag, AC.. stötdämparstag fram, superstrut förstås, ABS (undrar om den har EBD som ST205 ?) och tja, thats it, ja sportstolarna också, samma som ST205 med dubbla rattar.

Känguruproblemet är inte så stort, men märks vid kökörning. Måste klura ut vilka stift den ska ha i sverige bara, eller så tar jag den enkla vägen och handlar densostift hos toyota :D

Igår testade jag ABS'en också (på grusväg), verkade funka bra, hoppas jag slipper problemet du har på din, och hoppas du får igenom den genom besiktningen.


Det är en 94'a ja, ingen aning om den har diffbroms faktiskt, har inte tänkt på det, utgick från att den inte hade det, men faktum är att det känns som det greppar bättre än vad det brukar göra med fwd så det är väl inte omöjligt.

Det blir intressant att se vad den drar, om den inte drar så mycket mer än en ST så är jag glad att jag köpte en GT, om den drar betydligt mer så hade jag hellre haft en ST :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:Ja, jag har, elhissar, centrallås, ljusspolning, elvärme i sätena, airbag, AC.. stötdämparstag fram, superstrut förstås, ABS (undrar om den har EBD som ST205 ?) och tja, thats it, ja sportstolarna också, samma som ST205 med dubbla rattar.
Sen har jag inget läder på varken ratt eller knopp, men inte helt obehagligt ändå. Ljusspolningen & rumpvärmarna saknar jag pga. tyskimport förmodar jag. Halvljusautomatik är också en grej som saknas på min.

Det fina med GT´n är ju att en del kom med diffbroms, men så vitt jag vet är det lite luddigt att få reda på om det är monterat eller ej. Tror att det var std. på svensksålda, men som sagt lite luddigt med informationen.

Är också nyfiken på hur förbrukningen blir för dig. Har ju haft en ST182 en gång i tiden, och den var inte så snål varken på olja eller bensin. Men jag skulle tro att gen3 maskinen är bättre på båda punkterna. Ska nog även sägas att min körstil har blivit betydligt lugnare sedan dess också, typ gubbe i förtid :oops:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar