Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Japp, detta har stört mej rätt mycket :)

Ang handbromsen så har jag ju köpt både wire och nya backar, men det är lite halvbökigt att byta wiren utan lyft, och avgasröret måste ju vara kallt så.. ja, hoppas jag kan fuska igenom den med kärvande broms så byter jag framåt våren istället.

För övrigt, jag undrar om jag någonsin kommer att få nytta av denna avdragaren igen, men det finns ju fem likadana bussningar till på bilen, och ST205'an har några likadana (2 eller 4 ?), och enl toyodiy så passar bussningen på typ 30 bilar, mest lexus.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Bara för dig att handla Lexus med taskiga bussningar nu då, så du får räkna av verktyget lite kvickt :thumbup:
Skönt att det tillslut blev ordning på eländet, handbromsen kvar nu då. Alltid ska det vara något!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Hehe jepp, det är inte alls omöjligt att jag behöver urdragaren någon gång i framtiden, eller att nån annan i närheten behöver den :)

Har bokat tid i veckan för besiktning nu, hoppas verkligen den går igenom UA, isåfall får jag mer tid på mej att fixa handbromsen.. men med min vanliga otur hittar dom väl fem andra fel :P
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

YES!

Besiktigade idag, igår så provkörde jag lite snabbt och det kändes bra även om bromsarna lät illa (bilen har ju stått rätt länge), jag kollade även alla ljus och upptäckte att nummerplåtsbelysningen bak var död :( ..försökte skruva loss glasen men det var bara vsönderrostat, men lyckligtvis har jag en extra sån plastkåpa till min St205 och kunde konstatera att man kunde komma åt lamporna innifrån (rätt smart lösning faktiskt), det var ju dock betydligt mera jobb att få isär, men det gick ju, sen saknade jag lampor, men fullöste det genom att sno från ST205-plasten..

Nästa problem var att jag hade dragit gängpaj på en hjulmutter och hann ju inte fixa en ny (23:- på mekonomen annars) så jag tänkte bara sätta dit navkapslarna på vinterhjulen.. beep, kunde man ju glömma, hade sex stycken och ALLA gick i bitar vid monteringen.. qualität.. istället jäktade jag iväg till biltema och köpte en uppsättning fälglås för 89:- och monterade ett :) (ska montera resten vid tillfälle) och köpte även nya navkapslar.

Nåväl, idag begav jag mej till ödemarken (märsta) där den första besiktningstiden fanns och besiktigade, jag var framförallt rädd för tre saker

- bromsar (pga det långa stilleståndet)
- handbroms (pga att wiren höger bak är paj, jag fullöste lite lätt)
- rost (bilen är ju trots allt från 94 och knappast rostfri)

Bromsarna var inga problem, snarare var dom helt perfekta :) ..jag bromsade iofs ganska mycket på vägen dit av den anledningen.

Handbromsen gick igenom, men på gränsen, på vänster sida var dte perfekt men på höger tog den knappt alls, men efterssom vänster kunde låsa och höger tog lite så var det godkänt, han sa dock att jag borde fixa, varvid jag visade wire och backar i baksätet och sa att jag tänkte det :)

Ang rosten så var det ok, men han sa att det är ju alltid bra att fixa rost medans det finns nåt att fästa i, och det har han ju rätt i.

Sen kom vi ut till avgasmätningem där var jag inte orolig alls, toyotorna brukar ju gå igenom med perfekta värden, men ICKE.. 0.9 i CO (0.3 är gränsen) och 98 i HC (godkänt förvisso), lambdan var dock bra.. han stod och gasade och gasade och lyckades få ner CO till 0.6, nu blev jag ju lite orolig för bilen var ju varm tycjte jag, tempmätaren stod på mitten och jag hade ju kört 5 mil dit 10min tidigare.. besiktningsgubben tog det dopck lugnt och sa "jag tror det ordnar sej med en liten rundtur", så vi körde runt industriområdet med högt varv och tillbaka, mätte igen.. 0.0 i CO, 23 i HC och 1.02 i lambda, yes :) ..helt otroligt vilken stor skillnad det kan göra om katten är fullvarm.

Så nu är bilen godkänd, förvisso bara till juni 2014 (besiktigade utanför besiktningsperiod), men iaf, nu kan jag köra Celica till jobbet iaf :)

..Det har ju varit lite panik efterssom jag fått ta vröda saaben till jobbet på sistonde, och då är min sambo fast hemma (mammaledig).


Jag har sällan varit med om nåt så litet som tagit så lång tid att fixa, dessutom kostade det ca en tusenlapp också :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag tankade jag, 1.04!! sämst hitills.

Dock kanske man inte ska dra för stora växlar på det, då det var 3/4 tank kvar som stårr i ett halvår..

Jag inbillar mej att bilen går bättre efter tankningen iaf.

Blir intressant att se vad nästa förbrukning blir.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Högerfoten kanske visar sin glädje att få åka Celica igen, därför den högre förbrukningen ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Iofs, men jag har hela tiden kört ganska hårt med bilen :)

Jag gillar verkligen denna bilen, det är mycke roligare att köra till jobbet nu jämfört med saaben, man känner sej så
hemma när man sitter i en Celica, speciellt 6gen, älskar balansen i bilen.

..Synd bara att det inte är varmare ute, jag skulle väldigt gärna fixa handbromsen, smörja upp den knarrande bussningen i bakvagnen
och fixa lite rost, dessutom köpte jag ju ett Xenonkonverteringskit för helljuset i höstas jag aldrig monterade, det ska monteras vid tillfälle,
jag bor numera "på landet" och allt ljus är bra när man saknar gatubelysning.

..Sen är det ju den där högtalaren vänster fram.. måste fixa.. och så köpte jag ju en elmotor till bakluckelåset som jag ska försöka koppla in till larmet..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag köpte f.ö nån "superpenetrerande" rostlösningsolja till detta ändamål, alltså länkarmarna bak, men har inte hunnit hissa bilen och spraya på.

MEN, jag har länge haft problem med förardörrens gångjärn på röda saaben, dörren har gått rejält trögt alltså, och jag har sprayat på
flera olika penetrerande medel, men lika trögt ändå, nu tog jag denna sprayen, och det blev ingen skillnad, trodde jag..
Nästa dag när jag öppnade dörren på bilen var den som ny :D ..Så sprayen är altlså betydligt bättre än dom jag testat tidigare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Johnny Blade »

Vad var det för spray då tro?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Det var Host host Biltemas snabbrostlösare.. http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Sna ... are-36333/

Egentligen skulle jag köpa nån annan jag fått tips om, den kostade dock 280:- flaskan, så jag fick tipset om att denna var nästan lika bra så jag tänkte testa den först..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar