Toyota Celica GT4-91 Banbil

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

en ny bild med luftintag på sidan med. (det oranga på bilden ska symbolisera originalblinkersen)

Bild
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av MagnusS »

Hmm, mjo det var ngt sånt där jag tänkte mig. Det där med design är jävligt svårt. Det är lätt att se när det inte ser "rätt" ut, men det är svårt att berätta hur det ska se ut för att bli rätt(om du förstår hur jag menar).

Men typ så, Men kanske mer utdraget, Frågan är ju också hur duktig du är på att knacka plåt. Såna former är ju inte jättelätta att få till som man har tänkt sig :?

Men lycka till, o skitkul med folk som bygger själv, Ska bli intressant att följa.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

det ser lite "större" ut med när det är enfärgat jämfört med verkligheten. men jag förstår vad du menar. jag kommer att bygga "lådan" som är luftintaget i mitten nu först ändå. och sen kan jag testa lite olika designer på sidan sen då med.

men det ser faktiskt lite bättre ut med luftintag på sidan med.

jag ska testa göra fler bilder på olika bredder på sidoluftintaget.

böjningen på plåten löser sig :) lite bankande mot sandsäcken och sen spackel så ska det nog gå. det verka bli bra på böjarna på ovandelen i alla fall :)

jag bygger med "skelet" bakom med som jag kan fästa plåten emot på dom ställen det behövs och då kommer vissa böjar av sig själva
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av MagnusS »

Du kan testa att vinkla den vertikala ribban mellan mitten och sidointaget, Kan göra en del för designen, Även då göra en lätt vinkel på ytterkanten av de yttre kanterna på den övre öppningen om du vill..

Typ som denna:

http://autobestpics.com/img/Saab-9-5-Sedan-23-Aero3.jpg
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

en bild till med lite granna förlängt :)

Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

MagnusS skrev:Du kan testa att vinkla den vertikala ribban mellan mitten och sidointaget, Kan göra en del för designen, Även då göra en lätt vinkel på ytterkanten av de yttre kanterna på den övre öppningen om du vill..

Typ som denna:

http://autobestpics.com/img/Saab-9-5-Sedan-23-Aero3.jpg
ska testa det :)

det ser som sagt "större"ut med när man ser bilden från sidan så här och då enfärgat
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av cheetah1 »

Tycker dock det är rätt mycket raka detaljer på den där innan, så jag undrar om det hade blivit särskilt tjusigt..
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev:Tycker dock det är rätt mycket raka detaljer på den där innan, så jag undrar om det hade blivit särskilt tjusigt..
vi får helt enkelt vänta och se :) jag ändrar efterhand som jag bygger till det som känns som det passar bäst :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av kribbe »

Lite lördagsjobb. Det blir mycket designtänk och lite jobb. med det är det värt så att jag slipper bygga om

började med att kapa ett rör på mitten som jag har som "pinnarna" ner som delar luftintagen, och sen svettsat fast dom. sen provmontering av det nedre staget

Bild

sen slipning av staget från gammal färg och sen bocka det efter resten av frontens böj (Detta glömde jag nästan, hade svettsen i högsta hugg men kom på det i sista stund :) )
och sen då fastsvetsning av detta. kommer bli stabilt som f..n med alla dessa rör :P

Bild

Bild

kan ju säga med att jag hade ett halvt helvete att böja röret eftersom krökarna redan var bockade, men det gick tillslut och det ser inte osymetriskt ut :)


Kommer lite fler bilder i kväll efter att söndagens byggntioner är slut :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Celica GT4-91 Plåtbygge

Inlägg av cheetah1 »

Kjolpaket av plåt?! Shit! :o :thumbup: :clap:
Skriv svar