Det händer ett garage

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: tor 31 aug 2017, 15:25:18 Du behåller det andra garaget också, så ahr du plöstligt 70kvm MER att fylla upp, problem löst :)

Hmm, ska bara lyckas slingra mig ur att jag använde lite det som argument att kunna bygga garage hemma va ju för att slippa hyra garage :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Ja lite granna har det hänt med garaget :thumbup:

Det började med en platta och en massa prylar överallt :wtf:
Bild
Bild

Va ju bara att bestämma sig för att börja någonstans, går fantastiskt fort att få upp väggarna när det är färdiga block. Väggarna va uppe på en dag. Helt otroligt då vi bara va ett gäng glada amatörer :D
Bild

Här ser ni hur dom ser ut väggblocken, på med drevremsor sen ställa upp och förankra med skruv i varandra. Otroligt smidigt
Bild

Detta är en dags arbete.
Bild

Dag nr2 så börja vi resa upp takstolar, va lite olika förslag och ideér på hur det skulle gå till att få upp dom, men enklast är lättast och vi helt enkelt bara lyfte upp dom mot byggställningen.

Började i mitten och sedan ut mot gavlarna
Bild

Tog en dag att få upp alla takstolar
Bild

Efter det här va det veckodag igen och vänner va tvugna att återgå till sina arbeten så då rasa tempot på framstegen, men det kämpades på iallafall
Börjat lägga råspont på taket, så j*vla tidsödande, å satan va med spik det går åt , haha
Bild
Bild

Men tillslut så va all råspont på plats, så det rullades lite takpak och spikades lite läkt :)
Så taket är iallafall vädersäkrat :)
Bild
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Glenn »

Ser ju bra ut det där ! hoppas "det riktiga" taket kommer på innan det snöar bara :)

När min pappa byggde sitt garage (som han sålde tillsammans med huset idag f.ö) för ett par år sedan så lessnade hans nabbt på spikandet och köpte en spikpistol med bandade spik :D


Rätt kul f.ö, på en bild ser man två män i tjocka jackor och vädret ser allmänt kyligt ut, så är det nån tjej med linne :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: lör 14 okt 2017, 04:22:57 Ser ju bra ut det där ! hoppas "det riktiga" taket kommer på innan det snöar bara :)

När min pappa byggde sitt garage (som han sålde tillsammans med huset idag f.ö) för ett par år sedan så lessnade hans nabbt på spikandet och köpte en spikpistol med bandade spik :D


Rätt kul f.ö, på en bild ser man två män i tjocka jackor och vädret ser allmänt kyligt ut, så är det nån tjej med linne :D
Ja målet är att det ska vara på innan snön, men det är massa smådetaljer, sådant som tar sådan fruktansvärd tid, innan jag kan lägga plåten.

Haha ja du, det har varit en hel del spikande haha, tur att panelen redan satt på väggblocken, om dom inte gjort det hade jag också köpt mig en spikpistol :lol:

Haha ja tänk att dom där kvinnorna aldrig lär sig :roll:( Det är för övrigt min underbara fru du ser där :D ) Vädret va allmänt schizofren när vi höll på. Ena stunden varmt och man va tvungen att stå i t-shirt för att inte svettas bort, sedan slog det om på några minuter och vart kallt och regnade.. :thumbdown:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Codriver »

Har det hänt något i helgen då?

:wave:
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Codriver skrev: mån 30 okt 2017, 10:04:44 Har det hänt något i helgen då?

:wave:
Liiiiiite har hänt i helgen! Har varit sådan helg där frun jobbat så har mest umgåtts med mina barn.

Men justerade lite på porten igen så det vart det där lilla sista i känslan när man låser och stänger, sen slog jag upp dom sista 7 panelbrädorna som saknades på långsidan mot skogen.

Men ska väl tanka över bilder till datorn så jag kan göra tråden mera up to date eftersom porten sitter ju numera i :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Johnny Blade »

Mysko takstolar.Är dom till för oisolerat tak,eller blir det ett plant innertak på nåt vis?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Codriver »

Johnny Blade skrev: mån 30 okt 2017, 17:10:38 Mysko takstolar.Är dom till för oisolerat tak,eller blir det ett plant innertak på nåt vis?
Jag gissar att det är för att få upp takhöjden eftersom det ska in lyft?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Det händer ett garage

Inlägg av cheetah1 »

Kallas för saxtakstol. :)

När jag byggde mitt (eller byggde och byggde, det är inte direkt klart än...) satte jag A-takstolar för att få upp takhöjden, så takfoten är på ca 2,60 men innertaket hamnar på 3 meter jämnt. :)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Det händer ett garage

Inlägg av Bempa »

Ja precis det är saxtakstol för att få upp inner höjden lite p.g.a det ska in lyft :) Va inte riktigt överens med kommunen om hur höga väggar jag fick bygga så allt är lite i gränszonen till att det blir plats med lyft, men ska nog lösa sig :)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar